Online Reclame Maken - De Beste Gratis & Betalende Methodes

Online Reclame Maken - De Beste Gratis & Betalende Methodes

Wil jij online reclame maken? Hier zijn de belangrijkste gratis en betalende methodes die je helpen om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Lees helemaal tot het einde om onze bonus-tip te lezen.

Sinds het begin van de jaren 2000 is de groei van online reclame maken exponentieel toegenomen, waardoor het tegenwoordig gezien wordt als standaard voor kleine en grote ondernemingen. Een groot voordeel van online reclame maken is dat er snel promotie gemaakt kan worden voor een bedrijf, zonder dat er rekening gehouden hoeft te worden met geografische grenzen.

Er zijn veel verschillende methodes om online reclame te maken. Er zijn genoeg mogelijkheden om met gratis en betaalde media jouw doelgroep te bereiken. Hier sommen wij de belangrijkste op:

"Gratis" methodes om online reclame te maken

Wanneer je bedrijf zijn eerste stappen zet in de wereld van online reclame maken, begin je het best met enkele "gratis" methodes. Bij deze methodes gaan we ervanuit dat je bedrijf reeds over een website beschikt. Is dat niet het geval? Laat dan eerst en vooral een website bouwen.

Zet een Google Mijn Bedrijf-pagina op en optimaliseer deze

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool die gemaakt is door Google. Met Google Mijn Bedrijf kun je de weergave van jouw bedrijfsinformatie in Google Zoeken en Google Maps beheren. Zo zorg je er gemakkelijk voor dat jouw bedrijf zichtbaar is voor de mensen die hem zoeken in Google.

Voor het aanmaken van Google Mijn Bedrijf ga je naar https://www.google.be/business/go/ en klik je op ‘nu starten’. Hier kun je vervolgens je bedrijfsgegevens invullen en klik je op ‘doorgaan’. Je zal jezelf nog moeten verifiëren voordat je gebruik kan maken van Google Mijn Bedrijf, omdat niet iedereen elke bedrijf kan claimen.

Google Mijn Bedrijf

Nadat je bedrijf aangemeld is voor Google Mijn Bedrijf, zorg je ervoor dat de informatie volledig en correct is. Controleer de bedrijfsnaam, het adres en telefoonnummer. Ga verder ook na of je openingsuren up-to-date zijn, dat je Bedrijfscategorie geschikt is en dat er geen foute kenmerken aangevinkt zijn.

Wil je echt grondig te werk gaan? Volgende tips zorgen ervoor dat jouw bedrijfsvermelding echt top zal zijn.

  1. Voeg foto's toe zodat potentiële klanten kunnen zien wat je doet.
  2. Voeg foto's toe voor alle categorieën (Interieur, Buitenkant, Team, Identiteit, etc.)
  3. Claim een @kortenaam
  4. Voeg je services toe met foto en omschrijving
  5. Begin met het verzamelen van Google Klantenreviews
  6. Voeg meerdere Categorieën toe (indien mogelijk)
  7. Maak gebruik van Google Posts
  8. Activeer de chatfunctie in Google Maps

Nieuwsbrief Versturen

Sommigen beweren ten onrechte dat het versturen van een nieuwsbrief verouderd is.

Het gebruik van Instagram hashtags, social media stories en live video's is populair en daarom hebben veel bedrijven het versturen van een nieuwsbrief afgeschreven. Daarnaast zijn er ook bedrijven die niet genoeg tijd stoppen in hun nieuwsbrief, waardoor lezers het gevoel hebben dat nieuwsbrieven saai, en puur promotioneel zijn.

Het is echter belangrijk om te realiseren dat nieuwsbrieven een belangrijk onderdeel zijn van effectieve e-mailmarketing en branding. Een nieuwsbrief is een hele effectieve manier van online reclame maken. Ze zijn onmisbaar om de marketing van een bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Het is de beste manier om klanten te bereiken die bereid zijn om bij je te kopen of al eens van je gekocht hebben. 

E-mail nieuwsbrieven helpen je om een nieuw product of nieuwe dienst in de kijker te zetten. Heb je een product dat je moeilijk verkocht krijgt? Zet het eens op een creatieve manier in de kijker via je nieuwsbrief. Heb je volgende week enkele promoties in de aanbieding? Zet in op je nieuwsbrief.

Met een nieuwsbrief bereik je personen die graag van je horen en kopen.

Actief posten op Facebook & Instagram

Het actief posten op social media heeft veel voordelen voor de online marketing van je bedrijf.

Verhoogde merkbekendheid

Het actief en regelmatig posten op social media zorgt er voor dat je klanten meer van jou en je bedrijf zien. Zo zorg je er voor dat je merk steeds meer bekend wordt, ook bij potentiële klanten.

Meer verkoop stimuleren

Door regelmatig te posten op social media vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf en krijg je meer kansen om je verkoop te stimuleren. Elk bericht dat je post kan namelijk potentiële klanten verleiden om iets van je te kopen.

Merkloyaliteit opbouwen

Social media kan ook gebruikt worden om je klanten je bedrijf te leren kennen. Zo kun je samen met je klanten mijlpalen vieren, ze op de hoogte houden van nieuwe producten, etc. Zo versterk je de relatie met je klanten zodat die nog jaren mee gaat.

Je klanten beter leren kennen

Een ander nuttig aspect van social media marketing is dat het je kan helpen om meer te weten te komen over je klanten. Door regelmatig te posten kun je zien wat voor berichten veel geliket worden en welke niet, wat je kan helpen om te weten waar je klanten in geïnteresseerd zijn.

Klanttevredenheid verbeteren

Door regelmatig te posten op social media weten je klanten dat je er voor hen bent, of dat nou voor een vraag of een klacht is. Zorg er dus voor dat je op berichten reageert! Zo zorg je er voor dat klanten bij je terugkomen, niet alleen op social media maar ook op je website.

Plaatjes posten op Pinterest

Als interieurdesigner, schrijnwerker, vakman heb je het vast al wel eens meegemaakt. Klanten sturen een moodboard of voorbeeldproject naar je door en dat plaatje komt rechtstreeks van Pinterest.

Dat wil dus zeggen dat jouw potentiële klanten actief op zoek gaan naar tips, ideeën en inspiratie via Pinterest. En misschien doen ze dat niet bewust, want die posts die je op Pinterest plaatst, die worden heel gemakkelijk geïndexeerd in de Afbeeldingen via Google zoeken.

Pinterest

Deze klanten hebben nu toevallig contact met jouw opgelegd en het project van een "concurrent" laten zien, maar er zijn nog tig mensen die contact opnemen met het bedrijf dat de oorspronkelijke realisatie heeft uitgevoerd.

Voor elke interesse of bedrijfstak is er wel een plekje op Pinterest. Daarom hebben veel bedrijven Pinterest ontdekt als plek om te laten zien wat ze realiseren en wat ze doen. En daar halen ze ook profijt uit.

Reclame maken voor je bedrijf via LinkedIn

Verkoop jij rechtstreeks aan bedrijven? Heb je diensten waar bedrijven beroep op kunnen doen? Via LinkedIn kan je connectie maken met klanten, collega's maar ook met potentiële relaties. Met een volledig en professioneel LinkedIn-profiel maak je alvast goede reclame voor je berijf. Dus zorg dat je een persoonlijk profiel aanmaak op LinkedIn, kleed dat mooi aan en claim je bedrijfspagina.

Daarna kan je via jouw LinkedIn profiel reclame maken door actief te posten. Deel leuke inzichten, voor- en na foto's, realisaties, tips en advies, etc. Door jouw expertise spring jij misschien wel in het oog van jouw volgende klant.

Begin met Bloggen

Bloggen voor je bedrijf... dat is niet schrijven over wat je vandaag gedaan hebt. Nee, wanneer je zakelijk gaat bloggen, ga je vooral schrijven over de problemen die je doelpubliek heeft en waar ze een oplossing voor zoeken.

De meest gezochte zoektermen op Google bestaan uit vragen zoals "Hoe kan ik online reclame maken?".  Denk aan vragen die beginnen met:

  • Hoe
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Waarom
  • Wanneer

Je kan potentiële klanten helpen om deze problemen op te lossen terwijl je je producten of diensten in de teksten integreert. En het mooiste van allemaal? Dit concept werkt binnen elke branche. Als IT-specialist zou je kunnen bloggen over wat je kan doen bij een trage computer, als verwarmingspecialist kan je bloggen over waarom je chauffage een tikkend geluid maakt, als verzekeringsmakelaar kan je bloggen over wat de kosten zijn voor een autoverzekering.

Blogberichten die geoptimaliseerd zijn voor deze zoektermen lokken een erg interessant publiek, namelijk de personen die op zoek zijn naar jouw producten of diensen. Ze zijn bereid om iets te kopen en hebben een brandend verlangen om hun 'probleem' op te lossen.

Als je bloggen in je online marketing strategie kunt opnemen, dan ga je elke maand gratis bezoekers naar je website sturen via Google.

PS. Wil je weten hoe wij een blog schrijven? Klik hier.

Start een YouTube-kanaal

Als we over zoekmachines praten, dan weten we allemaal dat Google de marktleider is. Maar wist je al dat YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld is?

Ook op YouTube gaan potentiële klanten op zoek naar de oplossing voor hun problemen.

Omdat Google nu ook video's weergeeft tussen de zoekresultaten (vaak boven de websiteresultaten), kan je video ook erg goed scoren in Google en is dat weer de ideale manier om online reclame te maken en gratis bezoekers naar je website te sturen.

Je website optimaliseren voor Google

Hoe beter je website gevonden wordt, hoe beter. Gevonden worden in Google is dan ook ideale reclame voor je bedrijf.

Gevonden worden op je bedrijfsnaam is allemaal mooi en wel, maar je wil natuurlijk gevonden worden wanneer mensen op zoek gaan naar je diensten. Heb je al eens een zoektermonderzoek uitgevoerd om te ontdekken welke zoektermen je potentiële klanten gebruiken?

Verzamel een keer alle zoektermen waar jij op gevonden wil worden. Controleer hoe vaak ze gezocht worden en maak een lijstje van de 10 meest gezochte zoektermen. 

Ga hiermee naar je webdesigner en probeer je website zo goed mogelijk te optimaliseren voor deze zoektermen. Maak nieuwe pagina's aan, hernoem pagina's, herschrijf de teksten, etc. Kortom: Breng je website in orde om te scoren op deze zoektermen. 

Benut de TikTok-trend

TikTok is de nieuwste trend in het sociale media landschap - en voorlopig ziet het ernaaruit dat TikTok een blijvertje is. Ben jij al op de kar gesprongen?

Zelfs als je bedrijf helemaal nog niet bekend is, kan je TikTok gebruiken om reclame te maken. Het begint allemaal het maken van een korte video op je smartphone.

Ja, ook op TikTok zijn "How To" video's populair. En of het nu om een fitnessvideo gaat of een recept, het TikTok-publiek houdt wel van een beetje educatie in hun feed. Pronk met je expertise of onthul wat informatie achter de schermen of los hun problemen op om hun aandacht te trekken.

Betalende methodes om online reclame te maken

De meeste zelfstandigen overwegen het zelfs niet eens om online reclame te maken via betalende methodes, want dat is niet "gratis". Niets is echt "gratis" als je overweegt hoeveel tijd er in bovenstaande strategieën steekt. En tijd is geld... Dus waarom zou je terughoudend zijn als het aankomt op betaalde reclame? Hier zijn de beste vormen van betaald online reclame maken:

Adverteren in de Google zoekmachine

Wanneer klanten vandaag de dag over een product of dienst horen, dan is hun eerste reactie: 'Dat ga ik eens online opzoeken.' en daar wil jij met je bedrijf aanwezig zijn. Om meteen resultaat te boeken en bovenaan de zoekresultaten te staan, is adverteren op Google de beste oplossing.

Of we nu op zoek zijn naar cornflakes, speelgoed, tickets voor een concert, een loodgieter of een citytrip naar Parijs. We nemen allemaal de smartphone of laptop vast, surfen naar Google en gaan op zoek.

Uiteraard zal je SEO geoptimaliseerde website al een grote drijfkracht voor nieuwe klanten zijn. Organische zoekresultaten worden echter steeds minder aangeklikt. Dat komt omdat advertenties op een onopvallende manier bovenaan weergegeven worden.

Of je nu meer unieke bezoekers wil lokken, meer online verkopen wil genereren of meer telefoontjes wil ontvangen. Adverteren op Google is de beste oplossing.

Adverteren op Facebook & Instagram

Facebook is nog steeds een van de populairste sociale media platformen op de planeet. De sociale gigant kwam de laatste jaren negatief in het nieuws, maar heeft nog steeds 2 miljard actieve gebruikers per maand. Het heeft ook een hele resem aan advertentiemogelijkheden, zodat je de opties kunt kiezen die aansluiten op je zakelijke doelstellingen.

Wij raden je aan om te werken met een Marketing-trechter. Bijvoorbeeld een video die je aan een zo groot mogelijk doelpubliek toont. De personen die langer dan een specifieke tijd naar je video hebben gekeken toon je daarna een andere advertentie.

Bouw naamsbekendheid op met Google Display Ads

Het zoeknetwerk van Google is nog steeds een van de beste manieren om snel resultaat te behalen. Maar als je graag in het achterhoofd van de mensen wil blijven plakken, dan zijn Google Display Ads de ideale manier om naamsbekendheid op te bouwen.

Google Display-advertenties tonen een afbeelding- of video advertentie op websites van derden zoals HLN.be of Tweedehands.be

Promoot je producten met Google Shopping

Is het jou ook opgevallen dat, wanneer je op zoek gaat naar een product in Google, je bovenaan een reeks producten met afbeelding en prijs te zien krijgt? Dat zijn ook advertenties op Google.

Dus run jij een webshop of verkoop jij een product via je website? Zorg dan zeker dat je reclame maakt voor je producten via Google Shopping.

BONUS-TIP: Probeer online reclame maken zoveel mogelijk te diversifiëren

We hebben je hierboven de belangrijkste gratis en betalende methodes gegeven om online reclame te maken. Zoals je wel gemerkt zult hebben, maak je het beste gebruik van verschillende kanalen. 

Bedrijven moeten hun online reclame diversifiëren. Als je momenteel al je geld op 1 paard zet, dan ben je erg kwetsbaar! Wat als dat paard morgen te duur voor je wordt? Of dat het gewoon van je afgepakt wordt?

We hebben allemaal wel eens verhalen gehoord van Google updates waarna de ranking van een website in de zoekresultaten vernietigd werd. Of bedrijven die volop adverteerden op Facebook, om de dag erna niet meer te mogen adverteren omdat Facebook nieuwe richtlijnen heeft opgesteld waardoor hun product niet langer geadverteerd mag worden.

Moet je dan alle methodes meteen toepassen? Nee, maar je wil niet té afhankelijk worden van 1 kanaal. De enige weg naar succes op lange termijn is door online reclame te diversifiëren over verschillende kanalen.

Stel online reclame maken niet uit!

Een gemiddeld bedrijf geeft tussen de 0,5% en 20% van de omzet uit aan online marketing. Nu steeds meer bedrijven hun tijd en middelen investeren in online marketing, is vertrouwen op oude advertentietactieken niet meer voldoende om klanten te werven.

Ben jij overtuigd dat je (beter) online reclame wil maken? Of ben je nu juist helemaal overweldigd? Boek dan eens een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij helpen je op een eerlijke en down-to-earth manier, zonder fancy en onhaalbare methodes, maar met simpele methodes die werken. Net zoals degene die we hierboven vermeld hebben.

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Online Reclame Maken - De Beste Gratis & Betalende Methodes: afbeelding 1