Waarom is SEO belangrijk Voor De Hedendaagse Professional?

Je kent SEO en je bent overtuigd dat het goed werkt om nieuwe leads te genereren. Je vraag je vast af: Waarom is SEO belangrijk? En waarom is het zo’n krachtige tool voor tal van succesvolle bedrijven?

Je krijgt van mij geen vijf, geen tien, maar wel 16 redenen om te investeren in SEO. Zo ontdek je hoe sterk SEO kan zijn en hoe het een rol speelt in de marketing en communicatie van succesvolle bedrijven.

1. SEO is een investering

Je hebt vast al wel eens gemerkt dat je veel nieuwe leads binnenkrijgt via een zoekwoord waarvoor je pas op de 2e pagina in Google staat. Dat is mooi, maar je laat wel veel kansen liggen.

Door je ranking te verbeteren naar de eerste pagina (en bij voorkeur plaatsen 1, 2 of 3), zal je meer bezoekers genereren en dat zal zorgen voor een enorme Return-On-Investment.

De opbrengst kan soms echt kolossaal zijn.

2. SEO zet je topverkoper in de kijker

Je topverkoper? Dat is je website.

Het kan zijn dat je niet akkoord bent met dat statement, maar denk er toch eens over na.

Je website is 7 dagen op 7, 24u op 24u en het hele jaar door 'open for business'. Hij meldt zich nooit ziek en komt ook nooit te laat op het werk. Hij doet wat hij moet doen zonder morren en zorgt voor de verkoop van producten, nieuwe leads en offerte aanvragen.

Je website is de perfecte werknemer.

Door te investeren in SEO, plaats je je topverkoper in de kijker en laat je hem presteren op de top van zijn kunnen.

3. SEO maakt deel uit van je marketing mix

In mijn eigen bescheiden mening, is SEO de belangrijkste manier om nieuwe klanten binnen te halen.

Ik besef echter wel dat SEO niet de enige manier is. De focus alleen maar op SEO leggen, zal je niet helpen om de top te bereiken.

Sociale media, online adverteren en andere marketing strategieën vormen samen met SEO de ideale mix om je bedrijf sneller te laten groeien.

Het is niet zaak van ‘de beste’ uit te kiezen, maar om de beste combinatie te maken uit datgene wat voor handen is.

Laat een verkoper je nooit iets anders wijsmaken.

Salesfunnel voor SEO zoekwoordonderzoek

4. SEO bereikt klanten in de onderzoeks- of aankoopfase

Consumenten gebruiken vandaag de dag eerst de computer, laptop, tablet of smartphone vooraleer ze een aankoop doen.

SEO speelt daardoor een belangrijke rol om klanten te bereiken die in de zogenaamde onderzoeks- of beslissingsfase zitten.

Ze zijn op zoek naar de beste deal of ze willen prijzen vergelijken.

Misschien hebben ze een leuk product gezien bij vrienden en willen ze hier meer informatie over opzoeken.

Mogelijk zijn ze nog niet overtuigd over de meerwaarde van een product en lezen ze graag eerste de beoordelingen van andere consumenten.

Dankzij zoekmachine optimalisatie kan jij deze klanten naar jouw producten of diensten leiden.

5. SEO is niet de kers op de taart, maar een belangrijk ingredient

Je hebt net een flink bedrag uitgegeven aan je mooie, nieuwe website.

Het laatste dat je wil doen is nog meer geld uitgeven om zichtbaar te zijn in de zoekmachines.

Google heeft echter hulp nodig om te begrijpen wat je website wil zeggen.

Als je een website gaat maken, dan moet je meteen vanuit een SEO structuur beginnen werken.

Veel te vaak laten bedrijven een visueel verbluffende website maken, om daarna een SEO consultant in te huren. En die consultant zal je vast en zeker kunnen helpen, maar het zal veel meer moeite en tijd kosten omdat de basis niet goed is.

6. SEO bepaalt hoe je website er uitziet in de zoekresultaten

Met SEO bepaal je zelf hoe je website er uit zal zien in de zoekresultaten. Door je meta titles en meta descriptions juist in te vullen, vermijd je dat Google willekeurige tekst gaat weergeven.

Het is een uitzonderlijke kans om de branding van je bedrijf helemaal juist te krijgen.

7. SEO zorgt ervoor dat consumenten je website vinden

Je hebt maar één kans om een goede indruk te maken. In veel gevallen is een bezoek aan je website de eerste keer dat een klant in aanraking komt met je onderneming.

Hierdoor kan een website zorgen voor nieuwe leads en potentiële klanten. Maar als consumenten je website niet kunnen vinden, dan heb je er niets aan.

8. SEO vereist een professional

Onze klanten denken vaak dat ze SEO kunnen laten doen door iedereen die een beetje afkent van webdesign of HTML. Soms denken ze zelfs dat het meteen werkt met de druk van een knop.

SEO is niet langer iets dat je door een goedbedoelende vriend of je neefje met computerkennis kunt laten doen. Laat staan dat het op een weekend gefixed is.

Als ik een lek in mijn dak heb, dan bel ik een professional op. Zelf het dak opkruipen en dichtplakken met duct tape is niet iets dat ik zou doen. Waarom zou je dat dan doen met je website?

Professionele SEO is hard werk. Meestal van lange adem. En dergelijke zaken laat je over aan professionals.

9. SEO bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op

Vandaag de dag zoekt iedereen alles op in Google. Als jouw website bovenaan de zoekresultaten staat, dan zal je geloofwaardigheid enorm stijgen.

Als klanten je daar terugvinden, dan zijn ze er van overtuigd dat jij de beste bent.

Intuïtief voelen we aan dat de #1 in Google van topniveau is. Zoals een atleet die de gouden medaille heeft gewonnen. Zilver en brons krijgen ook hun deel van de eer, maar alle anderen zijn niet belangrijk.

10. SEO is een strategie op lange termijn

SEO kan soms snel resultaat opleveren, maar doorgaans is het een lange termijn strategie.

Met online adverteren zal je de eerste maanden vast en zeker meer leads binnenhalen, maar als SEO op de correcte manier is gedaan… Dan is dat van lange duur.

Je kan nog jaren op de eerste pagina staan, zonder daar maandelijks voor te betalen (zoals bij Google AdWords e.d.)

Belangrijk voor SEO: Het is meetbaar met Google Analytics en Search Console

11. SEO is meetbaar

Elk element kan gemeten, geëvalueerd en gecorrigeerd worden. Met tools zoals Google Analytics en Search Console, heb je de opvolging van je SEO inspanningen binnen handbereik en kan je bepalen of je investeringen inderdaad meer opbrengst leveren.

12. SEO kan je uitbesteden

SEO-bedrijven zijn up-to-date met de nieuwste veranderingen in het algoritme, negatieve en positieve ranking factoren, weten wat nu werkt en in de toekomst gaat werken.

Dat is waardevolle kennis en expertise die vaak niet aanwezig is binnen een onderneming.

Bovendien is het uitbesteden van SEO kostenbesparend; Je moet geen dure opleidingen bekostigen om die nieuwe afdeling op poten te zetten en de kosten van een freelance SEO-specialist liggen doorgaans lager dan de maandelijkse salariskosten van een werknemer.

13. SEO heeft een groter aandeel dan Paid Search

Misschien heb je al veel succes met Google Ads (of andere PPC methodes).

75% van het zoekverkeer bestaat uit organische zoekopdrachten.

Waarom zou je dan enkel de focus op PPC leggen, terwijl het grootste deel van potentiële klanten via SEO bereikt kunnen worden?

14. SEO laat je munt slaan uit zwakke concurrentie

Wanneer je concurrentie de opportuniteiten van SEO over het hoofd ziet, kan jij daar munt uit slaan.

Als je concurrenten zich bezig houden met reclame op tv, reclameborden en advertenties in magazines en niet met SEO, dan is er een grote leemte die jij kan opvullen.

Wat consumenten offline zien, gaan ze online opzoeken.

Met een zwakke concurrentie kan je al snel topposities in Google bereiken en profiteren van de steken die zij laten vallen.

Je werpt een hengel uit in een plas water waar nog nooit op gevist werd.

15. SEO voor lokale bedrijven leidt tot klanten rechtstreeks naar je zaak

Als je een lokaal bedrijf runt, dan is lokale SEO van cruciaal belang.

Consumenten maken steeds meer gebruik van de ‘in de buurt’ zoekopdracht om lokale bedrijven te vinden om zo hun openingsuren te raadplegen of een routebeschrijving op te vragen.

50% van de gebruikers die een lokale zoekopdracht uitvoerden op een mobiel apparaat, hebben dat bedrijf dezelfde dag nog bezocht.

16. De beste plek om iets te verstoppen is op de 2e pagina van Google

Sommige ondernemers beslissen om niet te investeren in SEO omdat ze tevreden zijn met op de 2e of 3e pagina in Google te staan.

Onderzoek wijst echter uit dat 71,33% van alle clicks plaatsvinden op de eerste pagina.

De eerste pagina is dus cruciaal om enige mate van zichtbaarheid te genereren.

 

Dat zijn enkele redenen waarom SEO belangrijk is...

Hopelijk hebben deze reden je kunnen overtuigen waarom SEO belangrijk is voor de hedendaagse professional.

Heb jij te kampen met een prachtige website die niet gevonden wordt in Google? Of staan al die producten in je webshop te verkommeren?

Om je website en webshop beter te laten scoren heb je nood aan een SEO-specialist. Inspira kan helpen met de zoekmachine optimalisatie van jouw website.

Meer afbeeldingen

Waarom is SEO belangrijk Voor De Hedendaagse Professional?: afbeelding 1
Waarom is SEO belangrijk Voor De Hedendaagse Professional?: afbeelding 2