Een Blog Schrijven: Hoe doe je dat?

Een blog schrijven, hoe doe je dat? Dat is een vraag die me vaak gesteld wordt door ondernemers die het nut inzien van bloggen met SEO in het achterhoofd. Zelf ben ik nu meer dan 10 jaar wekelijks aan het bloggen en vandaag heb ik besloten om mijn stappenplan met je te delen.

We gaan tijdens dit stappenplan vaak gebruik maken van (gratis) online tools, dus je zal regelmatig een andere website openen in een nieuw kader, maar toon wat geduld. Ik beloof je dat je aan het einde van de rit enkele geweldige tips bent tegengekomen en een fantastisch stappenplan hebt om jouw volgende blogbericht te schrijven.

Vooraleer we beginnen...

Een blog schrijven met de bedoeling om te scoren in de zoekmachines is een goed begin, maar daarvoor moet je website wel geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines.

Daarom wil ik dat je eerst gebruik maakt van onze gratis SEO Checker om te zien welke score je website heeft.

Het is heel simpel:

SEO Checker

 

  1. Je klikt op de knop Genereer een SEO rapport

  2. Je vult je naam, e-mailadres en website in.
    Het telefoonnummer is niet verplicht.

  3. Je klikt op Maak mijn rapport

  4. Je wacht enkele seconden en daarna wordt je SEO rapport op de pagina weergegeven
    (je krijgt geen rapport via mail toegestuurd)

  5. Je vindt de SEO checker hier.

Als ik onze website vandaag door de tool haalt scoort hij 80...

Wat was jouw score?

Op het moment van schrijven is volgens onze tool de gemiddelde score voor een Belgische website 60.1, terwijl de gemiddelde score voor een Nederlandse websites 61.0 bedraagt. 

Deze cijfers kan je zelf opvragen en raadplegen via deze link.

Scoort jouw website lager dan 61?

Dan is er nog veel werk aan de winkel en raad ik je aan om eerst je website beter te optimaliseren voor zoekmachines vooraleer je begint met bloggen.

En nu mag je gerust denken: "leuk dat je je eigen tool promoot", maar mijn ervaring leert me dat als je website lager dan 65 scoort het erg moeilijk gaat worden om blogberichten te schrijven die moeten scoren in de zoekmachines.

Dat gezegd zijnde... Laten we erin vliegen!

Het onderwerp bepalen

Normaal gezien heb je al een onderwerp, namelijk je product of dienst. Dus laten we daarmee starten.

Stel bijvoorbeeld dat je een voetbalwinkel hebt. Waar zou je dan over kunnen bloggen?

  • Voetbalschoenen
  • Voetbalshirts
  • Scheenbeschermers
  • Keepershandschoenen
  • ...

Laat ons voor het gemak het vandaag houden op voetbalschoenen en een gerelateerd onderwerp voor je blog zoeken.

De beste manier om dat gerelateerd onderwerp te vinden is door jezelf in de schoenen van de klant te zetten.

Met welke problemen heeft mijn klant te maken?

Welke vragen heeft mijn klant?

Het kan zijn dat je klant brede voeten heeft en het erg moeilijk heeft om gepaste voetbalschoenen te vinden. Of misschien is je klant een soccermom die geen flauw benul heeft hoe ze de voetbalschoenen van haar kinderen moet onderhouden.

Ze zullen ongetwijfeld naar een antwoord op die vragen zoeken op Google.

Als specialist kan je die vragen vast beantwoorden in je blog en ondertussen je eigen producten of diensten aanraden.

Maar hoe vindt ik die vragen dan?

Aan de hand van een zoektermonderzoek.

Ik gebruik verschillende online tools om te ontdekken welke zoektermen mijn potentiële klanten gebruiken op Google.

Als je een actief advertentieaccount bij Google Ads hebt, kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner.

Heb je dat niet, dan zijn er gelukkig een aantal gratis tools.

Om te beginnen heb je de Gerelateerde zoekopdrachten onderaan elke zoekresultatenpagina in Google. Die kan elke leek ontdekken: Je voert een brede zoekterm in op Google en voila, onderaan de pagina heb je een hoofding Gerelateerde zoekopdrachten die klanten op Google gebruiken.

Om ons voorbeeld te volgen zijn dit de gerelateerde zoektermen als je zoekt naar 'voetbalschoenen onderhoud':

Gerelateerde zoekopdrachten

Op basis van die informatie zou je nu kunnen bepalen wat je onderwerp is, bijvoorbeeld:

  • Voetbalschoenen in de wasmachine, mag dat?
  • 11 Tips om je voetbalschoenen zo goed als nieuw te houden
  • Hoe vervang in de ijzeren noppen van mijn voetbalschoenen?

Je kan ook op de zoektermen doorklikken om nog meer gerelateerde zoektermen te vinden, maar misschien ben je niet overtuigd van deze manier van werken of kan je geen goed onderwerp vinden.

Dan heb ik nog een gratis tool voor je: Ubersuggest.

Ubersuggest

Bij deze tool kan je je zoekterm invoeren en kies je het land waarop je wil targeten. Daarna klik je op Search. 

Deze tool geeft je enorm veel informatie over het aantal zoekopdrachten per maand, de pagina's die nu al scoren op deze term, gerelateerde zoektermen en nog veel meer.

Hieruit kan ik bijvoorbeeld afleiden dat men specifiek op zoek gaat naar het onderhoud van lederen voetbalschoenen, maar ook synthetische voetbalschoenen. Dat zijn 2 nieuwe onderwerpen waarover jij kan schrijven in je blog.

Nu volgt echter nog mijn favoriete online tool:

Answer The Public

Jammer genoeg kan je deze tool maar 3x per dag gebruiken, maar hij geeft zoveel meer informatie. Met name in de Hoe, Wie, Wat, Waar, Wanneer categorie. Echte vragen dus. Vragen waarmee jouw potentiële klanten dagelijks te maken hebben.

Ook hier voeg je je onderwerp/zoekterm in, kies je het land dat je wil targeten en de taal. Daarna druk je op Search.

Daarna krijg je een massa gerelateerde zoektermen: vragen, voorzetsels, vergelijkingen en aanverwante zoekopdrachten.

Answer The Public

Het enige dat jij nu moet doen is een keuze maken.

Het is wel een goed idee om de zoektermen die je nu op het oog hebt een keer door de tool van Ubersuggest te halen om een idee te krijgen hoe vaak men naar die term zoekt, maar staar je niet blind op de cijfers die je daar te zien krijgt.

Het kan zijn dat de door jou gekozen zoekterm zogenaamd 0x per maand gezocht wordt, maar desondanks baat het vaak om daar toch een blogbericht over te schrijven. Waarom? Dat volume lag misschien de laatste maanden niet hoog genoeg om hier een cijfer weer te geven. Misschien is er een stijgende zoektrend die nog niet genoeg data heeft verzameld. Als je trouwens de stappen in dit bericht volgt, zal je ook scoren op allerlei gerelateerde zoektermen.

Dat brengt ons bij...

Het schrijven van een blogbericht

Oké, op basis van ons zoektermonderzoek hebben we al heel veel informatie gevonden. Nu moeten we het blogbericht schrijven.

Maar hoe stel ik een blogbericht samen?

Wel, met dat onderzoek naar zoektermen heb je misschien wel een lijstje van vergelijkbare zoektermen gevonden. Daarmee zou je een structuur kunnen bouwen. Of misschien weet je als specialist van nature wat je allemaal wil vertellen... Dan is het zaak van dit in korte puntjes te noteren.

Ik schrijf meestal de verschillende puntjes op die ik wil bespreken, om daarna de content te gaan schrijven.

Om dan terug te komen op onze voetbalschoenen denk ik aan:

  1. Na de match
  2. In de voetbaltas
  3. Als je thuis bent
  4. Voor de volgende match

Nu is het aan jou om bij elk puntje jouw advies neer te pennen. Vergeet niet om hier en daar de link te leggen met je product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan dat potje ledervet in je assortiment of die anti-geur spray. 

Toch lastig om een goede structuur te bepalen?

Dan heb ik nog een tip voor je. Deze kan ik niet meteen op de voetbalschoenen toepassen, maar laat ons even een ander onderwerp bepalen

Laat ons even stellen dat je een personal trainer bent die besloten heeft een blogbericht te schrijven over High Intensity Interval Training, ook gekend als HIIT-training. 

Wel, dan zou ik aanraden om naar de website van Udemy te gaan.

Udemy is een online platform waar je terecht kan voor video opleidingen over diverse onderwerpen. Gaande van professionele diensten tot recreatieve activiteiten en nog veel meer. Deze strategie voor het bepalen van een structuur van je blogbericht kan je dus op allerlei bedrijfstakken toepassen.

Udemy

In de zoekbalk kan je dan HIIT Training invoeren en op Search klikken.

Daarna krijg je alle opleidingen m.b.t. dat onderwerp.

Ik stel voor dat je even bepaalt welke 3 opleidingen volgens jouw mening het beste aansluiten bij wat je wil vertellen. Daarna klik je ze aan en op die detailpagina scroll je wat naar beneden tot je het blokje Course Content ziet.

Udemy Course Content

Dat is de structuur van die opleiding. En die structuur kan jij ook toepassen op jouw blogbericht. Je kan enkele opleidingen combineren om de ideale structuur van jouw blogbericht samen te stelleN. Zo kan ik als volstrekte leek alvast volgende structuur samenstellen:

  • Introductie tot HIIT-training
  • Workouts voor beginners
  • Workouts voor gevorderden
  • Workouts voor doorwinterde sporters
  • Richtlijnen om zelf een workout samen te stellen
  • Opgepast voor overtrainen
  • HIIT-trainen onder begeleiding van een professional

En op basis van die informatie kan jij een blogbericht samenstellen.

Is het je trouwens opgevallen dat ik afsluit met als laatste puntje: HIIT-trainen onder begeleiding van een professional?

Daar ga je de link leggen met jouw product of dienst.

Waarom zoveel gratis advies weggeven?

Je geeft gratis advies weg en dat bouwt vertrouwen op. Je gaat enorm veel waarde geven zonder er iets voor terug te vragen... Maar dat is de perfecte manier om die potentiële klant aan de haak te slaan.

Want als al die gratis content zo enorm goed is... Dan moet die betalende dienst - de persoonlijke begeleiding in dit geval - een nog grotere meerwaarde bieden.

Bovendien gaan de lezers van je blog deze interessante content delen met hun vrienden via WhatsApp, sociale media, etc. Die content gebruik jij om jezelf te positioneren als een expert.

Mocht je toch graag zoveel mogelijk informatie van potentiële klanten weten te bemachtigen, dan zou je daar ook kunnen afsluiten met een weggevertje. Een gratis eBook, een whitepaper, een videotraining, ... Geen twijfel mogelijk dat je dergelijke weggevertjes al eens ergens bent tegengekomen.

In ruil voor een e-mailadres en/of telefoonnummer zou je bijvoorbeeld kunnen afsluiten met: Vond je de technieken en tips in dit blogartikel interessant? Dan heb je vast ook interesse in ons gratis eBook "Je vetpercentage verlagen met HIIT-training". 

Op die manier heb je op een laagdrempelige manier toch informatie over je potentiële klant weten in te winnen. Daarna kan je hem een vrijblijvend mailtje sturen of een keer telefonisch contacteren. Als je erg slim bent steek je hier een automatisatie achter, namelijk een serie mailtjes die er alles aan doen om van die persoon een klant te maken. 

Maar dat is iets om later een keer dieper op in te gaan.

Nu is het echter tijd voor...

Optimalisatie voor zoekmachines zoals Google

Nu is het tijd voor de saaie kant van het schrijven van een blogbericht. Als je net zoals mij bent, dan vindt je dit misschien juist de leuke kant!

Om met je blogbericht te scoren in Google op de zoektermen die jij target, daarom moet jij op de juiste manier aan Google communiceren waarover jij aan het bloggen bent.

Daarvoor kan je deze checklist volgen:

De titel van je blogbericht

Het is erg belangrijk om je zoekterm in de titel van je blogbericht te verwerken. Idealiter zo ver mogelijk vooraan in de titel. Als je website correct opgebouwd is, zal de titel ook in de H1 tag van je website geplaatst worden, dat is de belangrijkste titel op je pagina en de eerste waar Google gaat zoeken naar zoektermen.

In de tekst

Het is aangeraden om je zoekterm minstens eenmaal te gebruiken in de eerste alinea en ook hier geldt: zo ver mogelijk vooraan, bij voorkeur in de eerste zin. Daarna kan je je zoekterm meerdere keren laten terugkomen in de tekst, maar ik zou daar niet de nadruk op leggen. Ik zou vooral de nadruk leggen op het lekker lezen van een tekst... natuurlijk schrijven en niet geforceerd voor de zoekmachines.

Druk je zoekwoord ook 1x in het vet (bij voorkeur in de eerste alinea).

De bestandsnamen en alt-tag van afbeeldingen

Als je gebruik maakt van afbeeldingen, zorg dan dat je de bestandsnaam aanpast. Als je zelf foto's hebt genomen dan heb je vaak een bestandsnaam zoals DSC_4536.jpg. Daar wordt Google niet wijzer uit. Daarom is het aangeraden om je zoekterm te gebruiken als bestandsnaam. Bijvoorbeeld: voetbalschoenen-onderhouden.jpg

Daarnaast treft Google in de code van je website ook een Alt-tag aan. Die tag in de code omschrijft de afbeelding voor Google. Ook daar is het aangeraden om je zoekterm in te verwerken.

Tussenkoppen (H2-H6)

Toen je de structuur van je blogbericht hebt samengesteld, heb je enkele titels oftewel tussenkoppen neergepend. Deze gebruik je best om de tekst op te breken en onder te verdelen in leesbare stukjes. Probeer ook daarin de zoekterm(en) te verwerken.

De URL

Goede websites maken gebruik van zoekmachinevriendelijke URLs. De betere CMS geeft je de mogelijkheid om de URL van je blogbericht aan te passen. Ook hier is het aangeraden om je zoekterm te gebruiken, bijvoorbeeld: www.website.be/blog/voetbalschoenen-onderhoud

De meta Title & Description

Dit is misschien wel een van de belangrijkste puntjes die veel bloggers overslaan. Na het schrijven van hun blog zien ze plots Meta Title en Meta Description staan. Ze hebben geen flauw benul wat dat is en hebben daarnet al een titel en tekst geschreven, dus laten ze deze velden leeg.

GROTE FOUT! De meta title en meta description zijn de titel en omschrijving die op de zoekresultatenpagina van Google weergegeven worden. Dit zijn dus weer twee aparte stukjes code die exclusief gaan communiceren over jouw content met Google.

Meta Title & Description

Vul ze dus in en zorg dat je zoekterm zowel in de Meta Title als de Meta Description (zo ver mogelijk vooraan) gebruikt wordt. Probeer hier ook in de denkwijze van je potentiële klant te kruipen en zorg dat je titel aantrekkelijk is. 

Zet dus niet:

Voetbalschoenen onderhoud

Maar wel:

De Ultieme Gids Voor Het Onderhoud Van Je Voetbalschoenen

Valt het je trouwens op dat ik elk woord begin met een hoofdletter? 

Een van de richtlijnen wanneer je gaat adverteren op Google (betaalde advertenties) is om in de titel van je advertentie elk woord met een hoofdletter te laten beginnen. Op basis van onderzoek hebben zij geconcludeerd dat dergelijke titels beter leesbaar zijn in de zoekresultaten. Aangzien jij wil dat potentiële klanten op jouw advertentie klikken en niet op die van de concurrent, zou ik dus aanraden om deze regel ook voor je blogberichten te hanteren.

PS. er zit een limiet aan het aantal karakters/pixels die je Meta Title en Description mogen innemen. Door gebruik te maken van deze gratis online tool kan je ervoor zorgen dat je titel en omschrijving de perfecte lengte hebben zodat Google deze niet gaat inkorten.

Verwerk enkele woorden met dezelfde betekenis in je content

Google is voortaan slim genoeg om woorden met dezelfde betekenis te herkennen. Het is voor Google niet langer een geheim dat HIIT en High Intensity Interval Training hetzelfde betekenen. En ik heb het niet over synoniemen, maar ze leggen bijvoorbeeld ook de link tussen: ijskoffie, koude koffie en cold brew koffie.

Als je bijvoorbeeld het gevoel hebt dat je te vaak jouw zoekterm gebruikt hebt in de tekst, dan zou je deze kunnen vervangen door een van die verwante termen. 

En dat is exact mijn stappenplan elke keer als ik een blog ga schrijven... Ook voor dit blogbericht!

Als je nu hebt genoten van deze inhoud en het hele proces, dan is het misschien interessant om te weten dat wij die perfect geoptimaliseerde website voor je kunnen bouwen. Ook voor het schrijven van blogberichten kan je bij ons terecht. Wil je dat een keer bespreken? Dan maak ik graag wat tijd vrij in mijn agenda om een vrijblijvend gesprek met je in te plannen. Neem vandaag nog contact met ons op.

Meer afbeeldingen

Een Blog Schrijven: Hoe doe je dat?: afbeelding 1
Een Blog Schrijven: Hoe doe je dat?: afbeelding 2
Een Blog Schrijven: Hoe doe je dat?: afbeelding 3
Een Blog Schrijven: Hoe doe je dat?: afbeelding 4
Een Blog Schrijven: Hoe doe je dat?: afbeelding 5