Je LinkedIn Profiel Optimaliseren

Je LinkedIn Profiel Optimaliseren

We gaan het specifiek hebben over hoe jij je LinkedIn profiel kan optimaliseren. Zoals altijd doen we dat To The Point en met enkele bruikbare voorbeelden.

Het optimaliseren van je LinkedIn profiel is erg belangrijk, want je moet LinkedIn beschouwen als je online CV.

Dit is waar mensen hun eerste indruk van je krijgen, dus je wil ervoor zorgen dat je zoveel mogelijke controle hebt over de perceptie die jij crëeert bij mensen.

Bovendien willen we ons profiel zo optimaliseren dat we het maximale aantal views krijgen.

Het is ook belangrijk om te weten dat mensen je niet gaan vertrouwen en geen zaken met je willen doen als ze je profiel niet leuk vinden.

Of als je profiel niet volledig is...

Of als het er gewoon niet goed uit ziet...

Dus vandaag gaan we je enkele duidelijke tips en tricks geven die je helpen met het optimaliseren van je LinkedIn profiel.

Vooraleer je van start gaat: Bepaal je doel

Wat is het doel van jouw aanwezigheid op LinkedIn. Wat is het juist dat je tracht te doen?

Enkele voorbeelden:

  • Je wil nieuwe klanten aantrekken en je bedrijf ontwikkelen
  • Je wil nieuwe profielen voor recruitment ontdekken
  • Je wil meer bezoekers naar je website sturen
  • Je wil een online CV dat de perceptie handhaaft die mensen van je hebben

Wat je doel ook mag zijn - en dat doel gaat voor iedereen anders zijn - de strategie en basis voor het maken van je LinkedIn profiel blijft hetzelfde.

Je moet het alleen een beetje aanpassen naargelang wat jij wil bereiken.

Iets dat je zeker kan helpen bij het maken en optimaliseren van je LinkedIn profiel is het feit dat je niet alleen over jezelf hoort te praten.

Je moet ook praten over hoe jij anderen helpt met het bereiken van hun doelen. 

Praat liever over hoe jij Doelgroep X helpt met het behalen van Resultaat Y.

LinkedIn profiel optimaliseren door te praten over hoe jij Doelgroep X helpn met het behalen van Resultaat Y

 

Goed, laten we er dan maar eens invliegen:

Wat ik het liefste doe is mijn eigen LinkedIn profiel ontleden en daarna enkele goede voorbeeldjes tonen.

Het idee daarachter is dat je kan zien hoe anderen het hebben gedaan en misschien geeft dat je wel de inspiratie om te bepalen hoe je dat voor jezelf wil doen.

Dat is makkelijker dan helemaal vanaf nul te beginnen.

Modelleer je profiel gewoon naar hoe anderen het doen, neem de stukjes die je leuk vindt over en schrap wat je niet leuk vindt.

Er is geen juiste manier voor het bouwen van een LinkedIn profiel.

Doe het gewoon op je eigen manier.

De LinkedIn Profielfoto (het belangrijkste onderdeel van je profiel)

LinkedIn Profielfoto

 

Vooraleer iemand ook maar op je profiel heeft geklikt, is je gezicht het eerste dat ze zien.

Daarom wil je ervoor zorgen dat deze afbeelding er goed uit ziet.

Wat maakt een goede profielfoto?

Een duidelijke foto van jezelf - je kan enkel je gezicht tonen, maar ook een stukje van je torso.

Zorg er wel voor dat de achtergrond niet te veel afleid.

Het maakt niet uit wat de achtergrond is, zolang hij maar niet te veel afleid en jou uit je foto doet springen.

Kies een duidelijke, professioneel ogende foto van jezelf (of laat een professionele foto maken).

Er is geen juiste manier om een profielfoto te kiezen, maar de duidelijkste profielfoto's zijn degene met een niet-storende achtergrond.

De Kopregel

LinkedIn profiel optimaliseren door een goede kopregel in te stellen

 

De kopregel is het tweede onderdeel dat mensen te zien gaan krijgen.

Je kan hier je functie plaatsen, maar dat is de saaie standaardmanier om dit in te vullen...

Een functie is heel duidelijk, maar wat ik graag doe is tonen hoe ik waarde geef aan anderen.

Dus in mijn profiel staat:

Helpt kleine en middelgrote bedrijven om hun online aanwezigheid ten volle te benutten

Uiteindelijk is dat de kern van mijn activiteiten en ik wil ervoor zorgen dat personen die mijn profiel bekijken zich hier onmiddellijk bewust van zijn.

Het is heel duidelijk wat mijn waardepropositie is.

Ik praat het liefst zo min mogelijk over mezelf en meer over hoe ik personen help en waar ik voor sta.

De Samenvatting

LinkedIn profiel optimaliseren door een goede samenvatting te schrijven

 

In principe is dit het stuk waar je over jezelf schrijft wat je wil schrijven.

Zelf leg ik hier wat verder uit hoe ik die waarde kan bieden:

Ik help kleine en middelgrote bedrijven om hun online aanwezigheid ten volle te benutten door het bouwen van kwalitatieve websites/webshops, het opzetten van kosteneffectieve online advertenties en het beheren van hun sociale media.

Gevolgd door een duidelijke Call To Action - ik sta graag in contact met potentiële klanten, dus ik vraag ze om met mij een connectie te maken:

Dus als je daar graag eens over wil praten, klik dan gerust op 'CONNECTIE MAKEN' en stuur me een privé bericht.

Verder wil ik ook bezoekers naar mijn website sturen dus heb ik ervoor gekozen om dit toe te voegen aan mijn samenvatting: Als je meer wil weten over de diensten die ik aanbied, kan je altijd onze bedrijfswebsite www.inspira.be bezoeken.

Op het einde plaats ik nog een keer al mijn contact informatie (de website, e-mail, telefoonnummer).

Natuurlijk is de invulling hiervan afhankelijk van je doelen, dus je kan hier andere informatie plaatsen.

Als je bijvoorbeeld erg actief bent op sociale media kan je hier afsluiten met je Instagram gebruikersnaam of als vertegenwoordiger wil je hier de gemakkelijkste manieren waarop men je kan contacteren tonen.

Of je zou iets simpel kunnen zetten als:

Als je meer wil weten dan spreek ik graag een keer met je af voor een kopje koffie - gevolgd door je contactgegevens.

Je wil hier dus een soort van handtekening plaatsen - net zoals in een email - gewoonweg alle informatie die je wil verschaffen aan de personen die graag met je zouden werken.

Het Dashboard

LinkedIn profiel dashboard

 

Op je dashboard kan je zien hoeveel personen je profiel bezocht hebben, hoeveel personen je bijdragen bekeken hebben en het aantal vermeldingen van je profiel in de zoekopdrachten.

Je ziet rechtsbovenaan ook een evaluatie van je profiel staan. Zeer deskundig (All Star) is de hoogste beoordeling.

In principe is dit een ijkpunt om te ontdekken hoe volledig je profiel ingevuld is.

Het is niet essentiëel om Zeer Deskundig te behalen... Maar het toont wel leuk!

De Achtergrond Foto

Er is ook nog de mogelijkheid om een achtergrond foto in te stellen.

Het maakt absoluut niet uit wat je kiest.

Dat kan een strand zijn, een kantoor, jij die spreekt voor een publiek... Wat je zelf hier wil plaatsen.

Probeer wel in je achterhoofd te houden hoe deze afbeelding helpt om je profiel er beter uit te doen zien.

Zo kan je bijvoorbeeld een korte quote hierin plaatsen.

Of als je in de vakantiesector zit kan je gaan voor een afbeelding van een paradijselijk eiland.

Je Ervaring

LinkedIn profiel ervaring

 

Een beetje verder naar beneden zien we dan het onderdeel Ervaring.

Hier kan je al je ervaring opsommen, maar het is niet nodig om hier te uitgebreid op in te gaan.

Plaats hier dus informatie over het bedrijf waarvoor je werkt of waarom je dit bedrijf hebt opgestart.

Zoals je kan zien heb ik enkel mijn huidige jobervaring ingevuld en de andere ervaringen leeg gelaten.

De reden daarvoor is dat ik wil dat mijn profielbezoekers zich focussen op wat ik op dit moment doe en niet wat ik in het verleden heb gedaan.

Als ze bij mijn voorgaande ervaringen kunnen zien welke functie ik bekleed heb is dat genoeg voor mij.

Ik heb niet de behoefte om hier meer informatie weer te geven. Sommige personen voegen hier wel meer informatie toe omdat ze dat zelf willen en wat meer context willen geven.

Voor mij is het belangrijker dat profielbezoekers zich focussen op mijn huidige activiteiten.

Daarom doe ik het op die manier.

Opleiding

Wanneer we wat verder naar beneden scrollen kan je je opleiding toevoegen.

Ook hier geef ik niet te veel informatie weer. Ik wil enkel laten zien welke opleiding ik genoten heb, niet meer niet minder.

Ik geef de mensen enkel een overzicht van mijn achtergrond, omwille van dezelfde reden dat ik enkel mijn huidige ervaring aangevuld heb.

Vaardigheden en Onderschrijvingen

Andere LinkedIn gebruikers kunnen je onderschrijven voor bepaalde vaardigheden zoals bijvoorbeeld Online Marketing of Sociale Media.

Het is leuk om deze aan te vullen, maar om eerlijk te zijn hecht ik hier weinig waarde aan.

Als je ze wil aanvullen dan kan je je connecties vragen om je te onderschrijven. Dat kan bijvoorbeeld op deze manier:

Hallo,

ik ben momenteel bezig om mijn LinkedIn profiel te optimaliseren en ik ben nog op zoek naar personen die me voor de juiste Vaardigheden (Endorsements) willen onderschrijven. Als je een minuutje tijd hebt, zou je me dan voor onderstaande vaardigheden willen 'Liken'?

Vaardigheid 1
Vaardigheid 2
Vaardigheid 3
...

Deze vind je ergens onder mijn profiel: https://www.linkedin.com/in/jouw-profiel/

Alvast bedankt,
Jouw Naam

De belangrijkste onderdelen van je LinkedIn profiel zijn je profielfoto, de kopregel, de samenvatting en je huidige functie/ervaring.

Al die andere onderdelen, daar kijken je profielbezoekers niet echt naar.

Ze hebben liever een snel inzicht in wie je bent, wat je doet en of ze zaken met je willen doen.

Laten we even kort samenvatten:

  • Zorg voor een professionele profielfoto
  • Kies een kopregel waarin je waarde biedt aan de mensen
  • Schrijf in de samenvatting je verhaal neer (wie je bent en hoe je mensen kan helpen)

Als je dat allemaal doet, dan kan je er wat mij betreft tegenaan gaan.

Spendeer niet te veel tijd met het toevoegen van alle informatie, want eerlijk gezegd is dat allemaal niet noodzakelijk.

Zorg er liever voor dat je profiel er goed en professioneel uit ziet.

Iemand die je profiel bekijkt neemt misschien 10 seconden de tijd en zegt dan: Oké, laat ik een afspraak maken met deze gast.

 

Laten we eens een kijkje nemen naar enkele andere voorbeelden zodat je wat meer inspiratie op kan doen om je eigen profiel te vervolledigen.

 

LinkedIn profiel optimaliseren zoals Gary Vaynerchuck

 

Als je het profiel van Gary Vaynerchuck bekijkt dan zie je dat hij meteen al zijn verschillende titels opsomt. Zijn profiel gaat voornamelijk over zichzelf en alle prestaties die hij heeft bereikt. In het onderdeel Ervaring kan je zien welke diensten hij levert.

Als een potentiële klant zaken wil doen met Gary, dan zal deze denken "Oh wauw, hij heeft een heel groot bedrijf" en ziet hij/zij meteen dat hij ervaring heeft in het werken met de grootste bedrijven in Amerika. 

Dat is wat je wil communiceren naar personen die erover nadenken om met je samen te werken.

 

LinkedIn profiel optimaliseren zoals Gretta van Riel

 

Gretta van Riel is iemand die heel ver gaat met de Call To Action. Ik wil niet zeggen dat dit is hoe je het moet doen, maar ik vind het een innovatieve en creatieve manier om je LinkedIn profiel samen te stellen.

Haar kopregel schreeuwt om aandacht en focust zich op social proof.

In de samenvatting zie je als eerste tekst Tap [...] and hit 'FOLLOW' en dit helpt Gretta om het aantal volgers dat ze heeft te vergroten.

Op het einde van haar samenvatting staat het kopje INTERESTED IN

Dit profiel is volledig geoptimaliseerd om personen ertoe aanzetten om contact op te nemen.

Personen die haar profiel bezoeken weten perfect waarvoor ze haar kunnen contacteren.

Het is haar doel om haar persoonlijke merk te doen groeien.

Je kan duidelijk zien dat haar profiel met specifieke reden zo samengesteld is.

En misschien vind jij dat maar niets, maar het is de ideale manier om aan te tonen dat er geen perfecte manier is om je LinkedIn profiel samen te stellen.

Gretta heeft een CTA-profiel, terwijl Gary meer een informatieve profiel heeft.

 

Wil je meer inspiratie opdoen?

Denk aan de personen waar jij naar opkijkt: Bill Gates, Guy Verhofstadt, Jennifer Lopez, Mark Cuban, ... Neem de stukjes over die je leuk vindt en schrap datgene wat je niet leuk vindt.

Dat gezegd hebbende, lijkt me dat alles te zijn dat ik je kan vertellen over het optimaliseren van je LinkedIn profiel.

Mocht je nu genoten hebben van bovenstaande strategie, stuur me dan gerust een connectieverzoek en laat me weten hoe jij deze technieken hebt toegepast op je eigen profiel.

Heb je daar zelf de tijd niet voor?

Heb je zelf geen tijd om je LinkedIn profiel te optimaliseren? Heb je geen flauw idee wat te schrijven over jezelf? Of bederven al die kleine details je plezier? Bij Inspira helpen we je graag met al je sociale media vereisten. Jou helpen we ook graag! Laten we eens rond tafel zitten.

Vraag een GRATIS Adviesgesprek aan

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 1
Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 2
Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 3
Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 4
Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 5
Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 6
Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 7
Je LinkedIn Profiel Optimaliseren: afbeelding 8