Hou Je Doelgroep In Gedachten Bij Het Wijzigen Van Je Website

Hou Je Doelgroep In Gedachten Bij Het Wijzigen Van Je Website

Door bezoekersprofielen en een profiel voor je ideale klant samen te stellen, kan je je doelgroep bepalen en weloverwogen wijzigingen aan je website uitvoeren.

Stel fictieve karakters samen die de verschillende bezoekers van je website representeren. Door die profielen samen te stellen, kan je het bezoek aan je website ervaren door de ogen van die persoon. Zo neutraliseer je subjectiviteit en maak je betere beslissingen.

Je kent de stelling "De klant heeft altijd gelijk". Deze stelling kan je perfect toepassen op je website. Een website is gemaakt om tegemoet te komen aan de bezoeker en zou hen de best mogelijke gebruikerservaring moeten geven. Door deze bezoekersprofielen te negeren, zal je voor een negatieve ervaring zorgen en zullen ze niet terugkomen.

Deze bezoekersprofielen moeten de verschillende demografische gegevens van de persoon bevatten. Wie zijn ze? Wat doen ze? Hoe vinden ze me? Zo begrijp je wat de bezoeker van je website uiteindelijk wil lezen. Als je hiervan op de hoogte bent, dan kan je je website optimaliseren op basis van hun verlangen.

Een doelgroep kan er bijvoorbeeld zo uitzien: Vrouwen van 35 jaar of ouder die graag een paar kilootjes afvallen, van alles hebben geprobeerd en zich in een straal van 30km rond Turnhout bevinden.

Natuurlijk kan je daar heel diep op in gaan. Je kan een rekening houden met verschillende eigenschappen zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats / Regio
  • Burgerlijke Staat
  • Aantal Kinderen
  • Opleiding / Diploma
  • Tewerkstelling
  • Doelen
  • Inkomen
  • Karaktereigenschappen
  • Geprefereerde kanalen

Hoe ga jij je doelpubliek bereiken?

Oma zal je niet bereiken op Twitter en je Neefje van twaalf zal niet op de website van De Tijd browsen. Als je doelpubliek een technisch onderlegde student is, zal je hem waarschijnlijk via sociale media bereiken. Tieners zou je kunnen bereiken via advertenties op apps die ze gebruiken. Door het opstellen van een bezoekersprofiel, krijg je een goed beeld van wat soort kanaal je publiek voornamelijk gebruikt.

Eens je je doelgroep beter leert kennen, kan je je website op basis hiervan optimaliseren.

Datum
29 jan. 2019
Categorieën
Delen
Vincent Borgmans

Vincent heeft meer dan 15 jaar ervaring in online marketing en ondernemerschap. Die expertise vergaarde hij door in 2010 zijn eigen sportwinkel Sportselect te lanceren. Voor deze zaak ging hij all-in op online adverteren, sociale media en webshop. Na 5 jaar was zijn zaak zo'n succes, dat andere ondernemers hem wouden inhuren om hetzelfde voor hen te doen. Hierdoor werd het een logische stap om in 2018 de sportwinkel stop te zetten en full time voor Inspira te gaan werken. Vincent zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn passie en no-bullshit visie waarmee hij eenmanszaken, kleine & middelgrote bedrijven helpt om hun online aanwezigheid ten volle te benutten.

Lees nog meer berichten

Wat is Google AdWords?

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is Google’s advertentiedienst waarmee je kan adverteren op een zoekresultatenpagina. Je kan het beschouwen als een zoekresultaat bovenaan de pagina laten plaatsen door hiervoor te betalen.

Bekijk
Is een one-page website SEO-vriendelijk?

Is een one-page website SEO-vriendelijk?

Je wilt een website, maar liever niet te veel gedoe. Eén strakke, overzichtelijke pagina waarop alles staat. Mooi, simpel, snel. Maar... is een one-page website SEO vriendelijk?

Bekijk
Wat kost Google AdWords?

Wat kost Google AdWords?

Wat kost Google AdWords is een vraag die ons regelmatig gesteld wordt. Elke serieuze ondernemer wil weten hoeveel hij gaat moeten uitgeven om te adverteren op Google en of hij zich dit kan veroorloven. Wij trachten je een antwoord te geven op die vraag.

Bekijk
Gebogen overloop