5 Redenen Waarom Bedrijven Social Media Moeten Benutten

5 Redenen Waarom Bedrijven Social Media Moeten Benutten

Sociale media biedt bedrijven, groot of klein, een waardevolle kans om een breder publiek te bereiken en producten of diensten op de markt te brengen. En mocht je het nu nog niet weten: Social media is geen rage en het is niet alleen voor de jeugd.

En mocht je het argument 'Mijn klanten zitten niet op sociale media' hebben... Dan laat deze infographic van Digimeter je er misschien anders over denken.

infographic sociale media

Gebaseerd op deze data, maakt je doelgroep ongetwijfeld gebruik van sociale media. Maar hoe vaak? 57% van de ondervraagden gebruikten elke dag minstens 4 sociale netwerken.

Laten we even samenvatten wat we hieruit kunnen leren:

  • Elke leeftijdsgroep maakt gebruik van sociale media
  • 4/5 maakt dagelijks gebruik van een Facebook app
  • Sociale media zetten aan tot een aankoop van een product of dienst
  • Gebruik van sociale media blijft groeien bij alle leeftijdsgroepen
  • En als laatste: Dagelijks maakt men 49 minuten gebruik van sociale media

Mocht dat je niet overtuigen om sociale media voor jouw bedrijf te gebruiken, dan zal ik je gidsen doorheen de 5 redenen waarom bedrijven sociale media moeten benutten:

1. Naamsbekendheid & Vertrouwen

Het is gewoon een feit dat potentiële klanten online onderzoek doen vooraleer ze een aankoop doen. Waar gaan ze op zoek? Natuurlijk is Google de nummer 1 website om onderzoek te doen, maar er zijn ook steeds meer gebruikers die daar Facebook voor gebruiken. Ze gaan naar je pagina en daar bekijken ze je openingsuren, recente berichten, telefoonnummer, contactgegevens en vaak sturen ze ook rechtstreeks een bericht.

Er zijn 3 mogelijke uitkomsten wanneer ze op zoek gaan naar je bedrijf:

  1. Ze vinden niets en hebben daardoor geen vertrouwen in je bedrijf

  2. Ze vinden je bedrijfspagina op sociale media, maar die zijn niet actief... En verliezen daardoor vertrouwen in je bedrijf.

  3. Ze vinden je bedrijfspagina op sociale media, ze zien dat die actief is en willen meer leren over je bedrijf. Dit zorgt voor meer vertrouwen, naamsbekendheid en geeft je de mogelijkheid om een waardevolle connectie te maken met deze potentiële klant.

2. Verbeterde Zichtbaarheid in Google

Zoals eerder vermeld, zijn potentiële klanten op zoek naar informatie over je bedrijf op Google. Een van de voordelen van het opzetten van (actieve) bedrijfspagina's op sociale media, is dat het je de mogelijkheid geeft om de eerste pagina van Google volledig in te palmen met pagina's die jij onder controle hebt.

Ga bijvoorbeeld eens op zoek naar je bedrijfsnaam en bekijk alle resultaten die je op de eerste pagina ziet. Als je een Facebook pagina hebt opgezet, is de kans groot dat de pagina op de eerste pagina van Google scoort. Als je ook over een LinkedIn, Instagram, TikTok of Twitter pagina beschikt, bestaat de kans dat deze er ook tussen staan. Wanneer klanten doorklikken naar een van deze pagina's komen ze altijd op een pagina terecht waarbij ze rechtstreeks in contact staan met jouw bedrijf en waar jouw bedrijf de communicatie van beheert.

Daarbovenop helpt sociale media ook om de ranking van je bedrijfswebsite te verbeteren voor zoektermen die niet gerelateerd zijn aan je merknaam. Actieve pagina's geven een positief signaal aan Google, wat dus voor verbeterde rankings kan zorgen.

3. Trouwe, Terugkerende Klanten

Sociale media geeft je bedrijf een persoonlijkheid. Dat is een erg krachtig gegeven, want het zorgt voor trouwe klanten die vaker aankopen zullen doen.

Nadat klanten iets aangekocht hebben, kan je met sociale media in contact blijven en zorgen dat jouw bedrijf het eerste bedrijf is waar ze aan denken zodra ze een product of dienst nodig hebben die jij aanbiedt. We weten allemaal hoe belangrijk het is om in contact te blijven met klanten en sociale media is gewoon weer een extra kanaal dat je daarvoor kan gebruiken.

Er bestaat trouwens ook zoiets als 'social proof'. Doordat klanten je bedrijfspagina liken, volgen en updates delen, wek je vertrouwen bij potentiële, nieuwe klanten. Zij zien dat anderen je bedrijf leuk vinden en daardoor gaan ze gemakkelijker over tot een aankoop. Wij noemen dit ook wel "de nieuwe mond-tot-mond reclame".

4. Meer Doorverwijzingen en Beoordelingen

Verderbouwend op het gegeven van social proof: Iedereen kent de 'Ge zijt van ...'-pagina's die elke gemeente wel heeft. Inwoners van een gemeente gaan vaak hierop advies vragen. Denk aan: 'Weet er iemand waar je een iPhone scherm kan laten maken?' of 'Ik ben op zoek naar iemand die t-shirts kan bedrukken?'.

Ook jouw volgers maken deel uit van die pagina's. Dankzij je actieve aanwezigheid op sociale media ben jij de eerste waar ze aan denken en zullen ze je pagina taggen. En laat ons niet vergeten dat het voor klanten die een positieve ervaring met je bedrijf hebben gehad gemakkelijker is om een positieve review achter te laten. 

Ben je nog niet overtuigd?

5. Diversifiëren van je Marketing

We hebben de meest strategische reden als laatste gehouden: Bedrijven moeten hun marketing diversifiëren. Als je momenteel afhankelijk bent van 1 of 2 marketing strategieën, dan ben je erg kwetsbaar!

We hebben allemaal de verhalen gehoord van Google updates waarna de ranking van een website in de zoekresultaten vernietigd werd. Adverteren (offline en online) wordt steeds duurder naarmate meer concurrenten zich op deze strategie beginnen te focussen. Cold calling is zo goed als dood...

Deze voorbeelden geven gewoon aan dat elke strategie getroffen kan worden. De enige weg naar succes op lange termijn is door je marketing strategieën te diversifiëren door ook sociale media aan de mix toe te voegen.

Stel het creëren en implementeren van uw social media strategie niet uit!

De hedendaagse klant is digitaal verbonden en verwacht van bedrijven waarmee ze te maken hebben een professionele, online aanwezigheid. Als je in de huidige markt wil gedijen, moet je een sociale aanwezigheid hebben op de platforms die potentiële klanten gebruiken.

Twijfel je of ben je niet zeker van je stuk? Goed nieuws, je kan je social media uitbesteden zonder dat je een ongelimiteerd budget nodig hebt.

Vincent Borgmans