Toon Social Proof Om Nieuwe Klanten Te Overtuigen
Social proof speelt een belangrijke rol in de weg die een klant aflegt vooraleer hij een aankoop doet. Zelfs wanneer consumenten onder de indruk zijn van uw producten en diensten, kijken ze bijna altijd naar de ervaringen van anderen vooraleer ze hun beslissing maken.
Letterlijk vertaald staat Social Proof voor sociaal vertrouwen oftewel het opwekken van vertrouwen door de positieve mening en ervaringen van andere consumenten over je product of dienst te delen met potentiële klanten.
Mensen zijn kuddedieren. We worden beïnvloed door de meningen, keuzes en acties van de personen om ons heen. Social proof heeft het menselijk gedrag doorheen de eeuwen beïnvloed. Het is het psychologische concept dat we ons eigen gedrag baseren op andere mensen.
Over het algemeen denken we bij social proof aan:
- Een lange wachtrij bij een foodtruck geeft aan dat het heel lekker is
- De nieuwe aankoop van je beste vriend zorgt ervoor dat je hetzelfde artikel wil kopen
- Je wil niet eenzaam en alleen een café binnen gaan
- Een groep mensen wijst naar iets in de lucht... dus jij kijkt ook.
- Je ziet een prachtige jurk bij je favoriete celebrity of influencer, dus je beslist om deze voor jezelf te kopen.
- En in het steden tijdperk zette je wel eens een bezoekersteller op je website
Ongeacht de argumenten en voordelen die je aanhaalt op je landingspagina, website of advertentie: Klanten vertrouwen andere consumenten meer dan een verkoper. Social proof toont hen dat andere personen dezelfde stap hebben genomen en daar profijt bij hebben gehad.
Bovendien zijn we niet al te best in het maken van beslissingen. We hebben vandaag de dag zoveel keuze, dat we leiden aan besluiteloosheid. De ervaring van andere personen geeft ons een veilig pad dat we kunnen volgen zonder er over na te moeten denken.
Dankzij het internet, kun je op een effectieve manier gebruik maken van deze mentaliteit om nieuwe klanten te overtuigen.
Social Proof kan je aantonen door:
- Beoordelingen van klanten te tonen
- Weer te geven hoe vaak een product aangekocht is
- Een FOMO-moment te creëren (FOMO = Fear Of Missing Out)
- Het aantal retweets, likes of shares van een product of webpagina te tonen
- Je aantal volgers op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, etc. weer te geven
- Erkenningen, certificeringen en badges op je website te vermelden
Het is een niet-opdringerige manier om bezoekers aan te moedigen een actie op uw site uit te voeren en bouwt vertrouwen op door te laten zien dat andere personen deze actie reeds ondernomen hebben.