Toon Social Proof Om Nieuwe Klanten Te Overtuigen
Social proof speelt een belangrijke rol in de weg die een klant aflegt vooraleer hij een aankoop doet. Zelfs wanneer consumenten onder de indruk zijn van uw producten en diensten, kijken ze bijna altijd naar de ervaringen van anderen vooraleer ze hun beslissing maken.
Letterlijk vertaald staat Social Proof voor sociaal vertrouwen oftewel het opwekken van vertrouwen door de positieve mening en ervaringen van andere consumenten over je product of dienst te delen met potentiële klanten.
Mensen zijn kuddedieren. We worden beïnvloed door de meningen, keuzes en acties van de personen om ons heen. Social proof heeft het menselijk gedrag doorheen de eeuwen beïnvloed. Het is het psychologische concept dat we ons eigen gedrag baseren op andere mensen.
Over het algemeen denken we bij social proof aan:
- Een lange wachtrij bij een foodtruck geeft aan dat het heel lekker is
- De nieuwe aankoop van je beste vriend zorgt ervoor dat je hetzelfde artikel wil kopen
- Je wil niet eenzaam en alleen een café binnen gaan
- Een groep mensen wijst naar iets in de lucht... dus jij kijkt ook.
- Je ziet een prachtige jurk bij je favoriete celebrity of influencer, dus je beslist om deze voor jezelf te kopen.
- En in het steden tijdperk zette je wel eens een bezoekersteller op je website
Ongeacht de argumenten en voordelen die je aanhaalt op je landingspagina, website of advertentie: Klanten vertrouwen andere consumenten meer dan een verkoper. Social proof toont hen dat andere personen dezelfde stap hebben genomen en daar profijt bij hebben gehad.
Bovendien zijn we niet al te best in het maken van beslissingen. We hebben vandaag de dag zoveel keuze, dat we leiden aan besluiteloosheid. De ervaring van andere personen geeft ons een veilig pad dat we kunnen volgen zonder er over na te moeten denken.
Dankzij het internet, kun je op een effectieve manier gebruik maken van deze mentaliteit om nieuwe klanten te overtuigen.
Social Proof kan je aantonen door:
- Beoordelingen van klanten te tonen
- Weer te geven hoe vaak een product aangekocht is
- Een FOMO-moment te creëren (FOMO = Fear Of Missing Out)
- Het aantal retweets, likes of shares van een product of webpagina te tonen
- Je aantal volgers op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, etc. weer te geven
- Erkenningen, certificeringen en badges op je website te vermelden
Het is een niet-opdringerige manier om bezoekers aan te moedigen een actie op uw site uit te voeren en bouwt vertrouwen op door te laten zien dat andere personen deze actie reeds ondernomen hebben.
Vincent heeft meer dan 15 jaar ervaring in online marketing en ondernemerschap. Die expertise vergaarde hij door in 2010 zijn eigen sportwinkel Sportselect te lanceren. Voor deze zaak ging hij all-in op online adverteren, sociale media en webshop. Na 5 jaar was zijn zaak zo'n succes, dat andere ondernemers hem wouden inhuren om hetzelfde voor hen te doen. Hierdoor werd het een logische stap om in 2018 de sportwinkel stop te zetten en full time voor Inspira te gaan werken. Vincent zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn passie en no-bullshit visie waarmee hij eenmanszaken, kleine & middelgrote bedrijven helpt om hun online aanwezigheid ten volle te benutten.
Lees nog meer berichten
Hoe Adverteren in Google: Een Complete Handleiding Voor Beginners
Je hebt een topzaak, een mooie website en een aanbod waar je trots op bent. Maar... de telefoon blijft stil en alles blijft via mond-op-mond reclame gaan. Klinkt dat herkenbaar? Dan is het tijd om je online zichtbaarheid een boost te geven. En daar komt Google Ads om de hoek kijken – de digitale megafoon waarmee jij precies de juiste klanten bereikt op het juiste moment.
STOP met het Overoptimaliseren van je Online Advertenties
Ik zie het keer op keer gebeuren...
Advertentiebeheerders, marketeers en ondernemers die hun advertentieaccounts over-optimaliseren.
Altijd op zoek naar iets om te “fixen” en steeds op jacht naar die extra 1% winst.
Een website heeft nooit vakantie nodig
Een website heeft nooit vakantie nodig. Handig meegenomen als je zo tussen Kerst en Nieuw er even tussenuit gaat of een lange(re) zomervakantie hebt gepland.