Wat als je bedrijfsnaam niet meer beschikbaar is op Instagram en TikTok?

Wat als je bedrijfsnaam niet meer beschikbaar is op Instagram en TikTok?

Is je bedrijfsnaam niet meer beschikbaar op Instagram of TikTok? Door de vele bedrijven die je voor waren, is de kans reëel dat de naam van jouw bedrijf al in gebruik is. Wat nu?

 

In het ideale scenario is je naam op alle sociale media kanalen hetzelfde. Zo weten klanten altijd hoe je te vinden bent.

Als dat niet gaat, zal je creatief moeten omspringen met je naam.

Het is in ieder geval geen ramp als je naam al bezet is.

Zowel op TikTok als op Instagram maak je gebruik van een username en een naam die je op je profiel weergeeft. De username start met een @ en is zichtbaar wanneer iemand posts van jou ziet voorbij komen op hun tijdlijn. Je profielnaam is enkel zichtbaar wanneer iemand jouw volledige profiel bekijkt en staat onder je profielfoto.

Profielnamen moeten niet uniek zijn. Het maakt dus niet uit als iemand anders dezelfde heeft als jou. Bij usernames is dat wel het geval: slechts 1 iemand kan een bepaalde username gebruiken.

Je gewenste username is dus bezet. Dan zijn er enkele leuke dingetjes die je kan doen om toch nog een username te hebben die een duidelijke link heeft met je bedrijf.

1. Gebruik voorvoegsels zoals @wijzijn of @ditis

Zeker voor bedrijven die heel persoonlijk en dicht bij de klant willen staan is dit een leuke oplossing. In plaats van @bedrijf, kies je voor @wijzijnbedrijf. Je kan natuurlijk ook de Engelse route op gaan en kiezen voor @weare of @thisis

2. Creatief omspringen met de underscore

Als het toevoegen van extra letters zorgt voor een onduidelijke naam, kan je ook gebruik maken van de underscore. Zo voorkom je leesfouten en misverstanden. Dit kan heel simpel, bijvoorbeeld @_bedrijf of je kan het gebruiken als spatie: @bedrijfs_naam

3. Voeg toepasselijke woordjes toe

Voeg je liever iets toepasselijk toe aan je username? Kies dan iets dat past bij jouw bedrijf.

Heb je een webshop genaamd Amy’s? Maak er dan bijvoorbeeld @amysshop van. Heb je een app? Dan kan je er @amysapp van maken. Heb je een bakkerij? Dan kan je gaan voor @amysbakkerij

4. Voeg je locatie toe

Je kan er ook voor kiezen om iets toe te voegen dat duidt op je locatie. Onze geliefkoosde username (@inspira) was al in gebruik. Aangezien we een Belgisch bedrijf zijn en onze website op een .be-extensie eindigt, kozen wij voor @inspirabe.

Als je vooral een lokale doelgroep hebt, kan je ook je locatie in je naam gebruiken. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor @bedrijfturnhout of @bedrijf_turnhout, maar ook @bedrijfkempen, @bedrijf_kempen, @bedrijf2300 of @bedrijf_2300.  De combinaties zijn werkelijk eindeloos.

Zeker voor bedrijven met meerdere filialen die kiezen voor aparte pagina per locatie is dit ideaal.

Kleine kanttekening, het is op Instagram niet toegestaan om je domeinnaam als gebruikersnaam te gebruiken. Zo mogen wij niet kiezen voor @inspira.be

5. Creëer een groepsgevoel

Wil je dat je volgers het gevoel krijgen dat ze bij een bepaalde groep of club horen? Dan kan je kiezen voor woordjes zoals club, world, groep, group…

Aandachtspuntjes

Nu vraag je je misschien af: Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het kiezen van een username?

Die zijn er zeker! Je username zou moeten voldoen aan de volgende puntjes:

  • Makkelijk te onthouden: het is de bedoeling dat klanten je zonder al te veel gedoe terug kunnen vinden, dus zorg voor een logische en makkelijk te spellen naam.

  • Relevant voor jouw account: ga niet voor een naam die tegenstrijdig is met wat je doet. Zorg dat je naam duidelijk zegt wie of wat je doet.

  • Hou het proper: je username is zichtbaar voor je volgers bij elke post die je upload. Zorg er dan ook voor dat hij niet te rommelig is. Namen zoals @bedrijf_05578 zijn echt geen optie.

Als je al deze tips kan afvinken, ben je klaar om je bedrijfsnaam te registreren op Instagram en TikTok!

Wat is de volgende stap?

De volgende stap is om interessante content te posten die afgestemd is op jouw doelgroep. Weet je niet waar te beginnen of wat te posten? Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw social media wekelijks actief is met leuke en creatieve berichten. Ons team schrijft en ontwerpt jouw social media updates en plaatst deze op je pagina's. Neem vandaag nog contact met ons op.

Vincent Borgmans