Sociale Media voorbereiden voor de Feestdagen
Tijdens de feestdagen zitten veel klanten met vragen of willen ze informatie opzoeken. Denk daarbij aan het raadplegen van openingsuren, opzoeken van het adres, etc. Daarom is 't het nu hét moment om je sociale media pagina's onder de loep te nemen en te zorgen dat ze helemaal klaar zijn voor Kerst. Want met pagina's die tiptop in orde zijn, krijg jij meer klanten over de vloer. Hier zijn 10 tips om je op weg te helpen.
Zorg dat alle informatie klopt
Wanneer heb jij voor het laatst de standaard informatie van je sociale media pagina's nagekeken? De kans is groot dat dat al enkele maanden geleden is of erger nog... Je hebt dat niet meer gedaan sinds de opstart van je pagina.
Het zou een ramp zijn als een klant via Facebook je openingsuren gaat nakijken en voor een gesloten deur komt te staan.
Begin dus eerst met het controleren van je pagina informatie. Klopt dit nog? Zijn je openingsuren correct? Zijn de contactgegevens juist? Ontbreekt er informatie? Maak je gebruik van je nieuwe branding?
De laatste jaren zijn er heel wat nieuwe informatie blokken bijgekomen die je kan communiceren met klanten. De kans is groot dat je die nog niet hebt ingevuld. Neem meteen even de tijd om alle informatie zo volledig mogelijk in te vullen.
Maak een kerstversie van je logo en laad een feestlijke omslagfoto op
Dat logo dat al jááááren op je profielfoto staat te pronken mag gerust een keer feestelijk aangekleed worden. Plaats er een kerstmuts op, geef het de look van een ingepakt cadeau, ... Het is een leuke manier om de aandacht op je bedrijf te vestigen in het begin van de eindejaarsperiode en je klanten even eraan doen herinneren dat jij er ook bent om hun kerstinkopen te doen.
Vergeet zeker je omslagfoto niet. Een vitaal onderdeel van elke campagne. Het is de perfecte plaats om koopjes, cadeautips, speciale kortingen of evenementen te communiceren. Het is het eerste wat klanten zien als ze je pagina bezoeken.
Bovendien moet je hiervoor geen Photoshop-wizard te zijn. Met een online tool zoals Canva kan iedereen mooie designs maken.
Plan alvast enkele belangrijke berichten in
De feestdagen kunnen erg druk zijn voor ondernemers. Soms heb je dan ook geen tijd om je sociale media up-to-date te houden.
Daarom is het erg interessant om nu al enkele berichten op te stellen en in te plannen met de belangrijkste boodschappen of producten.
Met Facebook Creator Studio kan je gratis berichten inplannen voor zowel Facebook als Instagram. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een online tool zoals Hootsuite, handig als je ook berichtne voor LinkedIn wil inplannen.
Op deze manier vermijd je tijdsgebrek tijdens de eindejaarsperiode en is je pagina toch steeds actief op het juiste ogenblik.
Zet producten in de kijker
Gebruik je sociale media als een digitale etalage. Door je producten op te nemen in je berichten, zorg je ervoor dat klanten je producten leren kennen.
Een giftguide of koopgids is de ideale manier om klanten te inspireren. Jouw cadeautips brengen hen misschien wel op een idee en waarschijnlijk voegen ze interessante artikels toe aan hun verlanglijst.
Via je sociale media kanalen duw je de klant dus al een beetje in de richting van een aankoop en weet je (onverwachts) interesse te wekken.
Maak hierbij ook gebruik van FOMO (Fear Of Missing Out).
Er is niets zenuwslopender dan een item te zien dat je wil hebben en waarvan maar een paar stuks beschikbaar zijn!
Post daarom zeker items die slechts tijdelijk te koop zijn of waar een kleine oplage van beschikbaar is (bijv. limited edition).
Als hun verlangen groot genoeg is zullen ze het meteen delen met hun vrienden en familie.
Maak gebruik van Stories
Ben je bang dat je berichten verdwaald raken in de feed?
Stories zijn misschien wel dé manier om op te vallen tijdens de feestdagen.
Deze schermvullende foto's of korte video's die je kan delen zijn 24 uur zichtbaar en zullen tevoorschijn komen wanneer klanten door de Stories van hun vrienden scrollen.
Zo'n posts triggeren klanten misshien iets sneller dan berichten die ze snel voorbij kunnen scrollen in hun feed.
Posten klanten foto's met je product? Deel deze op je sociale media. Potentiële klanten vinden die foto's veel interessanter dan de jouwe.
Jouw foto's worden aanzien als "reclame", terwijl foto's van klanten die je product hebben gebruik worden beschouwd als een "positieve review".
Deel cadeautjes uit
Is er een beter moment om cadeautjes uit te delen dan de Kerstperiode?
Iedereen kijkt met verlangen uit naar het uitdelen (en krijgen) van cadeautjes. Organiseer daarom een feestelijke wedstrijd (of zelfs verschillende wedstrijdjes) waarbij je volgers fantastische prijzen kunnen winnen.
Iedereen is gekend met een advent-kalender. Je kan met zo'n advent kalender 25 dagen lang elke dag een cadeautje uitdelen. Maak er een spelletje van. Post raadsels, stel vragen, ... De eerste persoon die het oplost of beantwoordt wint.
Deel je evenementen
De feestdagen zouden de feestdagen niet zijn zonder enkele leuke evenementen. Het aantal feestjes en evenementen tijdens deze periode zijn dan ook groot in aantal.
Of het nu gaat om een uitverkoop, eindejaarsfeest of een andere gelegenheid, neem de tijd om je evenement te delen op sociale media.
Plaats advertenties
Met algoritmes die steeds gesofisticeerder worden, moet je af en toe betalen om een groter publiek aan te spreken.
De lage kosten van advertenties op sociale media zorgen ervoor dat bijna iedere onderneming het zich kan veroorloven om enkele Eindejaarsadvertenties te runnen.
Zo'n advertentie zou kunnen bestaan uit een korting, cadeautips of de aankondiging van een seizoensgebonden product.
Maak gebruik van bewegende beelden
Met de introductie van TikTok en Instagram Reels, zijn korte video's populairder dan ooit.
Het bereik van dit soort posts is enorm groot geworden.
De feestdagen zijn het ideale moment om jouw eerste sprong in het diepe te wagen en je eerste TikTok video te maken of Reel te posten.
Het is de ideale manier om je merk of product zichtbaarder te maken.
Huur hulp in tijdens de feestdagen
Veel ondernemers hebben geen tijd voor het beheren van hun sociale media tijdens de feestdagen.
Misschien moet je eens overwegen om een Social Media Manager in te huren.
Inspira kan ervoor zorgen dat jouw social media wekelijks actief is met leuke en creatieve berichten.