Heb ik een website nodig als ik Facebook en Instagram gebruik?

Heb ik een website nodig als ik Facebook en Instagram gebruik?

Facebook is onbetwistbaar populair bij lokale ondernemers. Momenteel zijn er zo'n 40 miljoen actieve Facebookpagina's gelinkt aan kleine ondernemingen. Het is dus niet vreemd om jezelf de vraag te stellen: Heb ik een website nodig als ik Facebook en Instagram gebruik?

Beantwoord jij die vraag met Neen? Laat me dan meteen die droom lekprikken.

Heeft je onderneming een Facebookpagina nodig? Absoluut. Is het genoeg? Waarschijnlijk niet.

Om het soort digitale aanwezigheid te creëren dat een klein bedrijf nodig heeft om te slagen in de wereld van vandaag, is een eigen website geen leuk hebbedingetje, maar een noodzaak.

De voor- en nadelen overwegen!

Waarom zou een kleine of startende onderneming de moeite nemen om een website te laten bouwen, als ze kunnen vertrouwen op het grootste sociale netwerk aller tijden? Een bedrijfspagina op Facebook is gratis en geeft je toegang tot een gebruikersbestand dat ongeveer net zo groot is als de bevolking van China. Het is daarom geen abnormale redenering om er van uit te gaan dat ondernemingen geen website nodig hebben. 

Ik daag je uit om dat idee verder uit te diepen...

Een Facebookpagina heeft zijn beperkingen. Het is een uiterst effectieve manier om interesse bij klanten te wekken en met hen in contact te staan... Zolang ze interesse tonen. Het is heel fijn als iemand je pagina leuk vind. Dat wil zeggen dat die persoon denkt dat je een toegevoegde waarde bent en dat hij (nu tenminste) op de hoogte wil blijven van je activiteiten.

Als iemand je berichten beu begint te worden, er geen interactie mee heeft en je pagina niet langer bezoekt om het laatste nieuws te weten te komen, dan zal Facebook je berichten uit de nieuwsfeed van die persoon halen. Wanneer dat gebeurt, ga je je berichten willen promoten aan de mensen die je pagina leuk vinden of zal je advertenties willen opzetten om nieuwe volgers aan te trekken. Maar dat is niet gratis.

Het is ook leuk dat je een logo en omslag kan instellen op Facebook. Je berichten dragen je stem en kunnen voorzien worden van foto's om mee uit te pakken. Het is perfect mogelijk om de aandacht te leggen op de diensten in je aanbod. Het blijft nog altijd wel een Facebook pagina. Je zal er nooit dezelfde beleving kunnen creëren van een toegewijde website.

Google is nog steeds de tool waar iedereen beroep op doet.

Een eigen website benut alle voordelen van Google zoekopdrachten. Ook een Facebookpagina kan gevonden worden via een zoekmachine, maar je hebt niet dezelfde uitgebreide controle over SEO als bij een website. Met een website kan je de inhoud aanpassen om gevonden te worden op specifieke zoektermen die potentiële klanten gebruiken in Google. Zo hoog mogelijk scoren op deze termen is daarom een essentiëel onderdeel van de klantenwerving bij succesvolle bedrijven.

Het eerste dat een consument doet wanneer hij/zij interesse heeft in een product of dienst, is zoeken op Google. Dankzij de populariteit van smartphones is dat sneller en makkelijker dan ooit. Gevonden worden op Google kan nog altijd het beste met een goede SEO-website.

Dan bestaat er ook nog iets zoals mensen die twijfelen bij de legitimiteit van een bedrijf dat alleen een Facebookpagina heeft. Het ontbreken van een eigen website kan bij consumenten twijfels opwekken. Gebruik je website als het online hoofdkwartier van je bedrijf waar je klanten informeert en de deal sluit. Het is op je website dat je volledige controle hebt over de Customer Journey.

Tot slot...

Het is overduidelijk dat een Facebookpagina een belangrijk onderdeel moet zijn van je online strategie... Zolang deze een call-to-action heeft en klanten naar uw website laat doorstromen.

Wanneer een bedrijf Facebook en andere sociale media gebruikt om mensen aan te moedigen hun website te bezoeken, zullen ze meer klanten weten te converteren. Eens iemand op je website terecht komt, zien ze telkens wat jij wil dat ze zien. Met een website kun je virtueel hun hand vasthouden en ze doorheen alle informatie gidsen. Hoogstwaarschijnlijk beantwoord je dan al hun vragen en weet je hen als nieuwe klant binnen te halen.

Je website is het centrale punt van je online aanwezigheid. Al de rest zijn hulpmiddelen om klanten naar je website te laten komen. Smeek niet langer om nieuwe vind-ik-leuks en concentreer je liever op het bouwen van een website die omzet voor je bedrijf genereert..

 

Wil jij een nieuwe website laten maken?
Ontvang een gratis offerte

Interessant artikel? Lees dan ook:

Vincent Borgmans