Waarom je geen Like, Share & Win Wedstrijd Mag Houden op Facebook

Waarom je geen Like, Share & Win Wedstrijd Mag Houden op Facebook

Like, Share & Win wedstrijden zijn altijd al tegen de regels van Facebook geweest en dat zijn ze nog altijd. Jammer genoeg blijven Bedrijfspagina's de regels negeren, ongeacht hoe vaak we het ze vertellen.

Eerst en vooral...

Wat mag er wel?

  • Je mag personen vragen om te reageren op een post om deel te nemen aan een wedstrijd.
  • Je mag personen vragen om een bericht te liken om deel te nemen aan een wedstrijd.
  • Je mag personen foto's of berichten laten posten op je pagina.
  • Je mag personen laten stemmen door gebruik te maken van de 'Like' functie.

Wat mag er niet?

  • Je mag personen niet vragen om een bericht te delen als onderdeel van een wedstrijd (m.a.w. Like & Share is tegen de regels)
  • Je mag geen wedstrijd organiseren via je persoonlijke tijdlijn.
  • Je mag personen niet vragen om iets op hun persoonlijke tijdlijn te posten als onderdeel van een wedstrijd.
  • Je mag personen niet vragen om zichzelf (of anderen) te taggen als onderdeel van een wedstrijd.

Wat moet je wedstrijd zeker bevatten?

  • Een complete vrijwaring van Facebook bevatten voor elke deelnemer
  • Duidelijk indicatie dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook.

Meer lezen over wat je Facebook wedstrijd zeker moet bevatten? Klik hier.

Kortom, deze wedstrijden zijn dus absoluut niet toegestaan:

  • Deel op je tijdlijn om mee te doen
  • Deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen
  • Tag je vrienden in dit bericht om mee te doen

Dat kan je al snel afleiden door de richtlijnen van Facebook eens kort door te nemen. Het staat er zelfs letterlijk in! Kijk het zelf maar na in Facebook's beleid inzake pagina's, groepen en evenementen.

Mag je zomaar een wedstrijd organiseren op je bedrijfspagina?

Je moet natuurlijk ook rekening houden met de wetgeving in eigen land. De Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen is daarin erg duidelijk: Als ondernemer mag je zelf geen tombola of loterij organiseren. Men spreekt van een tombola of loterij wanneer de winnaar van de prijs bepaald wordt door het lot. Denk daarbij aan de trekking van een winnend nummer.

Als we dat in de context van Facebook bekijken, spreken we over een loting van een prijs onder alle personen die je Facebook-pagina geliked hebben.

Je mag wel een wedstrijd organiseren. Bij een wedstrijd heeft men een zekere kennis of behendigheid noding. Dan hebben we het bijvoorbeeld over het beantwoorden van een vraag, het vinden van een verstopt voorwerp, een nieuw logo ontwerpen, etc. Je mag geen deelnameprijs vragen, maar je mag wel vragen om je pagina te liken.

Een wedstrijd op Facebook kan zijn:

"Reactie met de meeste likes wint" - "Degene die de rebus als eerste oplost wint" - "Vervolledig de zin & win" - ...

In theorie moet je ook een wedstrijdreglement voorzien waarin alle voorwaarden worden gestipuleerd.

Waarom mag je geen Like, Share & Win Contest houden?

Likes minder belangrijk

Het aantal Pagina-likes is niet belangrijk

Op basis van het huidige algoritme van Facebook, is het aantal likes minder belangrijk geworden. Ze kijken nu naar de kwaliteit van de likes - m.a.w.: Het is belangrijk dat de volgers van je pagina ook daadwerkelijk reageren op je berichten. Het is erg leuk dat er erg veel op de 'vind ik leuk'-knop wordt gedrukt, maar als ze vervolgens niet reageren op je bericht... dan gaat je bericht aan minder personen getoond worden. De interactie met je volgers is dus veel belangrijker.

Spam

Je moedigt Facebook Spam aan

Gebruikers zien niet graag advertenties op hun tijdlijn. Ze vinden advertenties storend en klagen erover. Voor Facebook is het een uitdaging om hierbij de juiste balans te vinden.

Ze hebben de advertenties nodig om te overleven, maar ze hebben wel actieve gebruikers nodig zodat ze de advertenties aan bedrijven kunnen verkopen.

Waarom zou je de tijdlijn van een gebruikers gaan vullen met een advertentie die helemaal niet relevant is voor hen? Dit soort reclame kan je vergelijken met ongevraagde nieuwsbrieven.

Een Like, Share & Win bericht is gewoonweg reclame van lage kwaliteit.

Lage kwaliteit

Kwantiteit, maar geen kwaliteit

Het is heel leuk om zoveel interactie met je pagina te zien, maar wat is het uiteindelijk waard?

Jammer genoeg, is het overgrote deel van de personen die je pagina Liken als onderdeel van een wedstrijd totaal niet geïnteresseerd in je bedrijf.

Ze liken je pagina alleen maar omdat ze het leuk vinden om aan zo'n wedstrijd mee te doen. Het durft al wel eens gebeuren dat ze na de wedstrijd je berichten verbergen.

Dat is het slechtste signaal dat je aan Facebook kan geven. Dat wil zeggen dat je pagina berichten publiceert van lage kwaliteit en ze zullen je posts in de toekomst aan minder gebruikers tonen.

Vergeet niet, dat er ook gebruikers zijn die niet meedoen en je berichten verbergen (of rapporteren), want...

Irritant

Het is gewoonweg vervelend. 

Voor sommige gebruikers heeft het zien van een Like, Share & Win wedstrijd een avers effect. Het kan ervoor zorgen dat sommige gebruikers een afkeer krijgen van je merk, net zoals ze geïrriteerd raken door hun vrienden die ze delen.

Irritatie is niet de prikkel waar je naar op zoek bent. 

De meeste Like & Share afbeeldingen voegen geen waarde toe aan Facebook. Ze roepen geen emotie op. Het is echter slechte reclame.

Neem het risico niet

Het lijkt onschuldig (en misschien is het dat ook wel), maar het druist in tegen de richtlijnen van Facebook.

Door zo'n wedstrijd te organiseren, loop je het risico dat je pagina wordt afgesloten.

Niet iedereen begrijpt die richtlijnen en als ze het dan iemand anders zien doen, denken ze dat het geen probleem is om zelf een Like, Share & Win wedstrijd te houden.

Er worden echter dagelijks pagina's afgesloten. De personen die deze pagina's beheerden, zal je niet van de daken horen roepen dat hun pagina is afgesloten.

Hoe zou jij je thans voelen als je pagina met 3.000 likes je van de ene op de andere dag wordt afgenomen? Ik zou redelijk pissed zijn.

Voor mij is het heel simpel...

Je moet de regels volgen.

't is geen hogere wiskunde. Zorg dat je de juiste stappen onderneemt om een legale wedstrijd te organiseren en je moet je geen zorgen maken dat je pagina van je afgenomen zal worden.

Je zou zelfs gebruik kunnen maken van de officiële Facebook Contests applicatie. Daar kan je een Weggeefactie, Prijsvraag, Fotowedstrijd of een Tijdlijnwedstrijd maken, geheel volgens de regels. Eén wedstrijd kan je al organiseren vanaf 49$ of kies voor een jaarabonnement dat begint vanaf 96$.

For the love of god: probeer creatief te zijn met je wedstrijden.

Het is de bedoeling dat gebruikers betrokken raken met je pagina. Dus denk een keer niet aan de likes, maar aan betrokkenheid.

Creativiteit is hetgene dat daarvoor zorgt.

Hulp nodig met Social Media?

Wedstrijden op facebook zijn geweldig. Pak het op de juiste manier aan en de betrokkenheid en je zichtbaarheid in de Nieuwsfeed zal door het dolle heengaan.

Uiteraard hebben veel ondernemers geen tijd voor sociale media. Of ontbreekt hen de technische kennis. Wordt het niet eens tijd dat je sociale media professioneel gaat aanpakken? Inspira kan ervoor zorgen dat jouw social media wekelijks actief is met leuke en creatieve berichten.

 

Nieuwe Toppen Scheren met Social Media?
Maak een Afspraak

 

Interessant artikel? Lees dan ook:

Vincent Borgmans