Facebook Pagina Voorbereiden voor Kerst - De Ultieme Checklist
Tijdens de feestdagen willen klanten meer weten over je bedrijf - zoals openingstijden, het adres, enzovoort. Daarom is het nu een uitstekend moment om je Facebook-pagina eens onder de loep te nemen en ervoor te zorgen dat die helemaal klaar is voor Kerst. Zo anticipeer jij op het stijgende aantal consumenten die met een vraag zitten en krijg je dus ook meer klanten over de vloer.
Dit is de korte versie van de checklist. Om een onderwerp te raadplegen kan je op de titel klikken.
1. Update je Pagina informatie
2. Zorg voor een feestelijke look
3. Plan vooruit
4. Zet producten in de kijker
5. Val op met Facebook Stories
6. Deel geschenken uit
7. Steun een goed doel
8. Deel je evenementen
9. Plaats een Advertentie
10. Stel een 'Best Of...' samen
11. Deel je gelukswensen
12. Tips voor leuke berichten
1. Update je Pagina informatie
Is het al even geleden dat je je Pagina informatie nagekeken hebt? Dan zou ik eerst even starten met te controleren of alle informatie nog klopt.
Kloppen je openingsuren nog? Zijn de contactgegevens juist? Ontbreekt er informatie?
Test bijvoorbeeld ook of je Pagina Knop juist doorverwijst.
Door vijf minuutjes van je tijd hierin te steken, kunnen klanten tijdens de feestdagen eenvoudiger contact met je opnemen.
2. Zorg voor een feestelijke look
De omslag en profielfoto van je bedrijf updaten is een belangrijk onderdeel van elke campagne. Met name wanneer je koopjes, speciale kortingen of evenementen organiseert.
Kondig ze aan via je omslagfoto, zodat elke bezoeker op de hoogte is van deze speciale gebeurtenissen.
Daarnaast is het ook een goed idee om je pagina aan te vullen met recente foto's van het nieuwe aanbod, je winkel en andere dingen die je in je berichten wil opnemen. Zo beschik je meteen over een bibliotheek met afbeeldingen die je kan gebruiken in je berichten.
Zorg dat aanbevelingen ingeschakeld zijn en vraag bestaande klanten of ze je bedrijf willen aanbevelen.
Beheer je de pagina van een restaurant? Geef geïnteresseerde klanten een voorproefje door een menu aan je pagina toe te voegen (of te vernieuwen als deze veroudert is).
Wanneer consumenten een actieve Facebook pagina bezoeken, zijn ze makkelijker geneigd om klant te worden.
3. Plan vooruit
Door actief berichten te plaatsen, foto's te uploaden en evenementen te maken, zal je meer klanten aantrekken.
De feestdagen kunnen erg druk zijn voor ondernemers, daarom is het de moeite waard om nu al berichten op te stellen en in te plannen.
Een bericht plannen doe je zo:
- Begin met het maken van een nieuw bericht
- Klik naast Publiceren op het neerwaartse pijltje
- Klik op Plannen
- Voer de datum en tijd in waarop je het bericht wil publiceren
- Klik op Plannen
Nu kan je tijdsgebrek tijdens de eindejaarsperiode vermijden en is je pagina toch up-to-date op het juiste ogenblik.
4. Zet producten in de kijker
Gebruik Facebook als je digitale etalage. Door je producten op te nemen in je berichten, zorg je ervoor dat klanten je producten leren kennen.
Daarbovenop stelt Facebook enkele handige tools ter beschikking zoals een fotocarrousel of diavoorstellng.
Geen held in fotografie? Maak gebruik van gratis stockfoto's om je berichten een professionele uitstraling te geven.
5. Val op met Facebook Stories
Ben je bang dat je berichten verdwaald raken in de menigte? Facebook Stories is misschien wel dé manier om op te vallen tijdens de feestdagen.
Facebook Stories, oftewel Paginaverhalen, zijn schermvullende foto's of korte video's die je kan delen om klanten van begin tot eind te laten zien waaraan je werkt of wat je meemaakt. Het is vergelijkbaar met Instagram Stories.
Paginaverhalen verschijnen bovenaan het nieuwsoverzicht in een uiterst zichtbaar gedeelte en zijn 24 uur zichtbaar. Hier kunnen Facebookgebruikers je paginaverhaal bekijken door op de profielfoto van je pagina te klikken.
Wil je een foto of video delen in het verhaal van je pagina?
- Begin met het maken van een nieuw bericht
- Schrijf een bericht of voeg een foto / video toe.
- Selecteer onderaan om het bericht te delen in het nieuwsoverzicht, in het verhaal van je pagina of in beide.
- Klik op Nu delen.
Het is de ideale manier om je volgers een kijkje achter de schermen te gunnen. Je kan ook een foto van je product gebruiken en een sticker of tekstpictogram toevoegen om een promotie te adverteren. Of verras ze met een dag uit het leven van een werknemer.
6. Deel geschenken uit
Kerstmis is de tijd om te geven. Iedereen kijkt met verlangen uit naar het uitdelen van cadeautjes.
Organiseer daarom een feestelijke wedstrijd (of zelfs verschillende wedstrijdjes) waarbij je volgers fantastische prijzen kunnen winnen.
Tickets voor een kerstevent, uitzonderlijke kortingen, cadeaubonnen, ...
Hou je wel rekening met de richtlijnen van Facebook? Dit mag je wel doen als je een wedstrijd organiseert op Facebook:
- Je mag personen vragen om te reageren op een post om deel te nemen aan een wedstrijd.
- Je mag personen vragen om een bericht te liken om deel te nemen aan een wedstrijd.
- Je mag personen foto's of berichten laten posten op je pagina.
- Je mag personen laten stemmen door gebruik te maken van de 'Like' functie.
Like, Share & Win is dus niet toegestaan en vergeet niet om "Deze promotie is niet gesponsord, onderschreven of beheerd door Facebook" aan je reglement toe te voegen.
7. Steun een goed doel
Een andere manier op jezelf te onderscheiden van alle andere pagina's, is door geld in te zamelen voor een goed doel.
Je kan voortaan eenvoudigweg een inzamelingsactie starten op je pagina om een non-profitorganisatie te steunen. Je kiest het goed doel of de organisatie die je wil steunen en deelt het bericht met je fans.
Kies niet lukraak, maar neem de tijd om iets uit te zoeken dat belangrijk is voor jou of je bedrijf. Persoonlijke reden of niet: Deel waarom je deze non-profit steunt, hoeveel je bedrijf doneert en doneer als eerste.
Daarna kan je het bericht delen op je persoonlijke tijdlijn en plaatsen in groepen waarin je actief bent.
8. Deel je evenementen
De feestdagen zouden de feestdagen niet zijn zonder enkele leuke evenementen. Het aantal feestjes en evenementen tijdens deze periode zijn dan ook groot in aantal.
Of het nu gaat om een uitverkoop, eindejaarsfeest of een andere gelegenheid, neem de tijd om je evenement te delen op Facebook.
Het is dé manier bij uitstek om in contact te komen met mensen, maar ook potentiële klanten te overtuigen om tijdens je event langs te komen.
Tover je kleine routine evenementen om tot heuse meetups die bijdragen aan de feeststemming. Zo zijn Vraag&Antwoord en Pizza Hangouts erg populair, maar je kan ook een les of workshop aanbieden waarbij je mensen een vaardigheid leert die te maken heeft met je bedrijf.
Je kan ook een evenement aanmaken om een speciale korting, promotie of uitverkoop bekend te maken.
9. Plaats een Advertentie
Met de Facebook algoritmes die steeds gesofisticeerder worden, moet je af en toe betalen om een groter publiek aan te spreken.
De lage kosten van Facebook Ads zorgen ervoor dat bijna iedere onderneming het zich kan veroorloven om enkele Eindejaarsadvertenties te runnen.
Zo'n advertentie zou kunnen bestaan uit een korting op je producten of een aankondiging van speciale openingsuren.
In elk geval kan je met Facebook Ads meer consumenten informeren.
10. Stel een 'Best Of...' samen
Dit format ben je misschien een beetje moe, maar ze faalt nooit.
Stel een 'Best of ...' samen van het jaar dat voorbijgegaan is.
Dergelijke lijstjes zijn een geweldige mogelijkheid om je producten en diensten, maar ook om zakenpartners of merken die je inspireren in de kijker te zetten.
Je zou zelfs een Poll kunnen houden die je volgers vraagt wat hen het meeste zal bijblijven van het afgelopen jaar.
Gebruik steeds aanvullede Kerstafbeeldingen en illustraties om deze lijstjes aan te kleden.
11. Deel je gelukswensen
Met alle drukte die deze geweldige periode met zich meebrengt, zou je nog vergeten om je gelukswensen aan consumenten mee te delen.
Bedank al je klanten en volgers voor het afgelopen jaar. Wens ze 'Fijne Feestdagen', 'Zalig Kerstfeest' of 'Gelukkig Nieuwjaar'.
Heb je de kerstboom aangekleed? Of heb je versieringen opgehangen? Laat je fans dan zeker mee genieten.
12. Tips voor leuke berichten
Gebruik de juiste woorden en hashtags
Een van de dingen die je zeker niet mogen ontbreken in je berichten op sociale media tijdens de feestperiode, zijn de juiste woorden, hashtags, woordspelingen en metaforen.
Om je daarbij te helpen, is hier een lijstje dat je kan gebruiken:
- Zuurstokjes
- Koekjes
- Schoorsteen
- Deck The Halls
- Versiering
- Elfjes
- Openhaard
- Peperkoeken Mannetje
- Hulst
- Jingle Bells
- Zalig Kerstfeest
- Merry Christmas
- Noordpool
- Rendier
- Rocking Around the Christmas Tree
- Arrenslee
- Sneeuw
- Kous Ophangen
- Sweater Weather
- Maretak
- Cadeautip
- Xmas
- Advent Kalender
- Relatiegeschenk
- Winter Wonderland
- Kerstkaartje
- 'Tis the season to be jolly
- Fa-la-la-la-la, la-la-la-la
- Ho, Ho, Ho
- 'Tis the season of last minute shopping
Laat je kortingen opvallen met leuke berichten
De weken voor Kerst zijn perfect om de aandacht te trekken van klanten met koopjes, kortingen en speciale aanbiedingen. Iedereen wil tenslotte zijn/haar familie, vrienden en geliefden gelukkig maken met geschenkjes.
Maak gebruik van gedenkwaardige afbeeldingen en voeg leuke teksten toe om op te vallen.
Maak gebruik van bewegende beelden
Niets wordt meer gewaardeerd op het internet dan een toffe video.
Kijkers behouden 95% van een bericht wanneer ze het in een video bekijken. Om dat in perspectief te zetten: bij een geschreven bericht is dat slechts 10%.
Video's onder de 30 seconden spelen zelfs herhalend af op de Facebook tijdlijn.
Maak ze vrolijk
Voor velen zijn de feestdagen een stresserende periode vanwege werkverplichtingen, strakke deadlines en eindejaarsbeoordelingen. Anderen zijn dan weer druk in de weer met het organiseren van feestjes en gelegenheden of ze maken zich zorgen of ze wel voor iedereen een cadeau kunnen kopen met hun resterende budget.
Probeer enkele inspirerende berichten toe te voegen voor zij die het gevoel hebben alsof ze in het oog van de orkaan staan.
Vergeet niet dat velen zich erg eenzaam of buitengesloten voelen temidden de eindejaarsrush.
Laat ze lachen
Wissel je berichten af met iets wat je volgers doet lachen. Bedenk een slim grapje, gebruik een ludieke foto, verzin een onvergetelijke one-liner.
Als je niet weet waar te starten, Google dan naar kerstgrappen om je brein aan het werk te zetten.
Probeer een populaire grap of one-liner te herwerken om bij het kerstthema te passen.
Waar gaat een sneeuwman dansen?
Op een sneeuwbal.
Inspiratie
Je hebt nu vast een heleboel blogberichten klaarstaan voor de feestdagen. Als dat niet het geval is, wat denk je dan van deze onderwerpen:
- Hoe Onze Medewerkers Kerst Vieren
- De 5 Lekkerste Variaties op Warme Chocolademelk
- De Betekenis Achter Jouw Kerstversieringen
- De Doldwaze Kerstavonturen Van Onze Medewerkers
- De 10 Beste Cadeaus Om Je Geliefde Deze Kerst Te Geven
Huur hulp in tijdens de feestdagen
Als je wil dat je bedrijf paraat is op sociale media tijdens de drukte van de eindejaarsperiode, moet je misschien eens overwegen om een Social Media Manager in te huren.
Uiteraard hebben veel ondernemers geen tijd voor sociale media tijdens de feestdagen.
Wordt het niet eens tijd dat je sociale media professioneel gaat aanpakken?
Inspira kan ervoor zorgen dat jouw social media wekelijks actief is met leuke en creatieve berichten.