Wanneer moet ik mijn website vernieuwen?

Wanneer moet ik mijn website vernieuwen?

Is het tijd om jouw website te vernieuwen? Als klanten naar je website surfen en die geeft niet de juiste indruk, dan klikken ze snel weg.

Je hebt een grappige radiospot lopen. Regelmatig post je op sociale media. In het lokale tijdschrijft staat prachtige reclame. Je advertenties in de zoekmachines zorgen voor nieuwe bezoekers...

Let's face it: Of ze je bedrijf nu op de radio horen of in een tijdschrift tegenkomen.... Naar je website surfen zullen ze.

Maar je website is onverzorgd of kan beter.

Als klanten naar je website surfen en die geeft niet de juiste indruk, dan klikken ze snel weg.

Je besloot zelf iets in elkaar te steken of koos voor de goedkoopste oplossing. Daardoor heeft je website niet de ziel van je onderneming meegekregen of geeft hij niet de indruk dat je voeling hebt met de hedendaagse klant.

Je website klopt gewoonweg niet.

Laten we meteen testen of het tijd is om jouw website te vernieuwen. Beantwoord volgende vragen met Ja of Nee:

1. Ziet je website er goed uit op mobiele apparaten?

Mobiele apparaten zoals tablets en smartphones zijn niet meer weg te denken. Iedereen is altijd en overal verbonden met het internet. Dat eerste contactmoment met je bedrijf verloopt dus vaak via een mobiel apparaat. Het is dan ook belangrijk dat de online kennismaking met je zaak comfortabel verloopt.

De volledige website zou in beeld moeten blijven op je smartphone en je zou niet moeten inzoomen om de tekst te lezen.

2. Krijg je regelmatig aanvragen binnen via je website?

Doet je website wat hij moet doen?

Evalueer hoeveel aanvragen er binnengekomen zijn via de website de laatste 3 maanden. Voldoet dit aan je verwachtingen? Kan je website misschien doelgerichter aangekleed worden? Vergelijk het daarna met dezelfde periode in de voorgaande jaren. Is er een dalende tendens?

3. Ziet je website er nog wel aantrekkelijk uit?

Neem een kijkje bij de concurrentie en vergelijk je websites. Een verouderd design, oude branding of onaantrekkelijke website geven een amateuristische indruk.

Bijna elke branche/bedrijfstak kent om de zoveel jaar enkele kleine (en soms grote) veranderingen. Bepaalde diensten worden populair en nieuwe technieken die op de markt komen gaan met alle aandacht lopen. Is je website daarop afgestemd?

Maakt je website nog gebruik van je oude branding? Of geeft de website van je concurrent een modernere indruk?

4. Maakt je website gebruik van een HTTPS-verbinding?

Je browser mag geen beveiligingsmelding geven wanneer je naar je website surft. Zo'n waarschuwing vanwege een onveilige verbinding schrikt bezoekers af. 

Onbeveiligde websites zijn kwetsbaar voor spionage en hacking. Daarom zal een zoekmachine zoals Google je website bijna niet meer opnemen in de de zoekresultaten.

5. Is je website nog snel genoeg?

Op een 4G-verbinding zou je website binnen 3 seconden zichtbaar.

Naar een website surfen die traag is, met name op mobiele apparaten, is een van de grootste ergernissen. Wanneer klanten naar je website surfen en het duurt langer dan normaal om iets te zien te krijgen, dan swipen ze snel weg. Vanwege die korte aandachtsspanne is het belangrijk om de snelheid van je website eens onder de loep te nemen.

6. Is de structuur van je website duidelijk voor een klant?

Kunnen klanten gemakkelijk hun weg vinden op je website? Vinden ze waar ze naar op zoek zijn?

Neem iemand van buiten de firma (je vader, moeder, broer, zus, beste vriend, ...) en zet ze achter een computer. Geef ze daarna de opdracht om op zoek te gaan naar je bedrijf. Kunnen ze je gemakkelijk vinden? Zodra ze op je website terecht zijn gekomen, is het hun taak om de nodige informatie te vinden over een specifieke dienst of product. Lukt ze dat zonder problemen of kan het beter?

7. Zorgt je website voor voldoende bezoekers?

Het is niet omdat je bedrijf een website heeft, dat dit wil zeggen dat die voldoende bezoekers genereert.

De meeste websites zijn louter informatief. Een soort van uitgebreid visitekaartje als het ware... Er zijn pagina's die de verschillende diensten weergeeft en je kan contact opnemen met het bedrijf.

Als je geen verkeer binnenhaalt vanuit Google, kan je bedrijf net zo goed niet bestaan. Dat klinkt hard, maar je bedrijf moet op een organische manier vindbaar zijn in de zoekmachines zodat een constante stroom van potentiële klanten je website bezoekt.

Een moderne website zorgt ervoor dat er nieuwe bezoekers binnenkomen door te scoren in de zoekmachines wanneer klanten vragen hebben rondom je product of dienst, maar ook wanneer klanten op zoek zijn naar iets 'in de buurt'.

Dus evalueer eens hoe klanten je website vinden en voldoet dit aan de vereisten van de hedendaagse klant?

8. Gebruik je video's op je website?

Je zal ongetwijfeld gemerkt hebben dat video de afgelopen jaren een steeds grotere rol speelt als het gaat om digitale interactie.

  • 95% heeft al eens een explaner video bekeken om meer te weten te komen over een product of dienst
  • 81% is al eens overtuigd geraakt om een product of dienst te kopen door een video te bekijken
  • 59% die een B2B product of dienst willen kopen, bekijken liever een video dan dat ze tekst moeten lezen

Het ontwikkelen van waardevolle en interessante video's voor je website en ze daarna te publiceren op YouTube en sociale media, is een geweldige manier om bezoekers te genereren. Een promotievideo opnemen hoeft helemaal niet duur te zijn. Met een degelijke smartphone en een goedkope microfoon van bol.com of Coolblue kan je al van start gaan.

9. Heb je een duidelijke digitale strategie?

Een digitale strategie is noodzakelijk. Als je er nu geen hebt, moet je er meteen werk van maken... Je website hoort daar het middelpunt van te zijn. Je online hoofdkwartier dat alles tot één geheel brengt.

Laten we zeggen dat je een bloemist bent. Je digitale strategie kan bestaan uit:

  1. Regelmatige posten op je bedrijfspagina van Facebook en Instagram. Het delen van nieuwe producten, boeketten en arrangement om betrokkenheid te stimuleren.

  2. Het produceren van tips & tricks video's voor je YouTube-kanaal en website. Hierin leer je gebruikers het juiste boeket voor elke gelegenheid kunnen samenstellen, de levensduur van hun bloemen te verlengen, etc.

  3. Het schrijven van waardevolle blogartikelen op je website zodat je website voor diverse zoektermen en vragen rondom je bloemen en boeketten gevonden kan worden in de zoekmachines.

  4. Wekelijkse nieuwsbrieven om je klanten te informeren over speciale aanbiedingen. Hierin kan je de gemaakte video's en blogartikelen 'recycleren'.

Zoals je kan zien, draait een doordachte digitale strategie rond het maken van content en het verspreiden ervan op digitale kanalen. Wanneer klanten dan contact met je willen opnemen of meer informatie over je product of dienst zoeken, is je website het centrale punt waar ze naartoe begeleid worden.

10. Durf jij je website te promoten?

Geloof het of niet: we hebben al ondernemers ontmoet die hun bedrijfswebsite niet durven promoten omdat ze zich schamen over hoe deze eruitziet of niet langer de juiste boodschap communiceert. Waarom? Omdat ze al lange tijd geen aandacht meer aan hun website hebben besteed.

Je hoort trots te zijn op je bedrijfswebsite, want het is de etalage waar je je producten of diensten promoot aan gans de wereld.

Zodra jij je geïnspireerd voelt door het uiterlijk van je website en hoe deze de ziel van je bedrijf uitstraalt, wil je deze met plezier promoten en gebruiken als het middelpunt  van al je marketingactiviteiten. En dat is precies wat jij zou moeten doen!

Heb je op 3 van de 10 vragen 'Nee' geantwoord?

Dan is de kans groot dat jouw website eens grondig aangepakt moet worden.

Je bedrijf is je website ontgroeid en dat belemmert de verdere groei van je bedrijf.

Bezoekers voelen zoiets meteen aan.

Ook al heb je er zo'n weldoordachte teksten op staan.

Als je website je onderneming niet op de juiste manier ondersteunt, dan zullen klanten er ook niet warm voor worden. En is dat nog steeds de indruk die jij klanten wil geven?

Of is het tijd om hier verandering in aan te brengen?

Heeft dit artikel je aan het denken gezet?

Dan zal je vast wel eens willen sparren met een expert. Dan kan je nu een gratis gesprek van ca. 30 minuten voor een professionele evaluatie van jouw website inplannen via deze link. Dan bekijken we samen een keer of het tijd is om je website te vernieuwen.

Wij helpen gedreven ondernemers aan een constante stroom van klanten door kwalitatieve websites/webshops te bouwen, effectieve online advertenties op te zetten en hun sociale media te beheren. Jou helpen we ook graag.

Vincent Borgmans