Waarom Is Een Webshop Belangrijk?

Waarom Is Een Webshop Belangrijk?

Het afgelopen jaar is het meer dan duidelijk geworden hoe belangrijk het is om een goede, aantrekkelijke webshop te hebben.

Zowel voor ondernemingen die al een fysieke winkel hebben als voor wie van nul begint: een webshop is de ideale manier om succesvol te ondernemen.

Hieronder geven we je de belangrijkste redenen waarom een webshop belangrijk is voor elk bedrijf en op het einde verklappen we nog een tip om je succesfactor te verhogen.

1. Flexibiliteit

Als webshop ben je 24/7 beschikbaar voor je klanten. Een webshop sluit nooit, dus kunnen klanten iets bij jou kopen waar en wanneer ze willen.

Voor klanten die overdag werken, zijn webshops dus ideaal om niet op een drukke zaterdag de winkelstraat in te moeten.

Time = money en online bestellen gaat zo snel en gemakkelijk, dat zowel jij als je klant weinig tijd aan het verkoop- en aankoopproces moeten spenderen.

2. Niet vastgebonden aan je locatie

Heb je een winkel in het centrum van Turnhout?

Dan krijg je vast veel Turnhoutenaren en inwoners van buurtgemeentes over de vloer.

Potentiële kopers die in Brugge wonen, zal je waarschijnlijk niet te zien krijgen... Ook niet als ze jouw ideale klant zouden zijn.

Bij een webshop heb je dat probleem niet.

Die klant uit Brugge kiest op jouw webshop zijn producten en heeft ze die week nog in zijn handen. Zonder daarvoor uit huis te moeten gaan.

Met een webshop word je doelpubliek dus veel groter dan bij een fysieke winkel.

Aangezien je niet vast hangt aan een locatie is het ook veel makkelijker om internationaal uit te breiden.

Een webshop kent namelijk geen grenzen. Vanuit België is Nederland de meest logische uitbreidingsstap aangezien er maar weinig cultuur- en taalverschillen zijn.

Aangezien klanten ook steeds minder geneigd zijn om een verplaatsing te doen naar je winkel (zelfs al is die dichtbij), kan je met een webshop toch nog zorgen dat je die klant binnenhaalt.

3. Groot doelpubliek

Wist je dat maar liefst 75% van de Belgische bevolking online winkelt?

Tegenwoordig is online shoppen zo gebruiksvriendelijk dat iedereen het kan én doet.

Geen webshop hebben, omdat het zogezegd nog niet ingeburgerd is, is dus een slecht excuus.

Als je dit combineert met de internationale uitbreiding, zoals hierboven vermeld, is je doelpubliek plotseling gigantisch in vergelijking met die van je fysieke winkel.

Doelpubliek

4. Breed assortiment aanbieden

Bij een fysieke winkel staat er een limiet op hoeveel producten je op een professionele manier kan presenteren. Je hebt nu eenmaal maar zoveel plaats.

Bij een webshop is de oppervlakte van je winkelruimte geen probleem.

Je moet geen mooie slatwallpresentatie voorzien of kledingrekken uitstallen. In principe kan je je goederen netjes gesorteerd in je voorraadruimte zetten, denk daarbij aan die ene lege slaapkamer, je garage of een magazijn. 

De plaats om online je producten te presenteren is onbeperkt.

Als je in een fysieke schoenenwinkel 50 verschillende schoenen in diverse maten wil presenteren, dan staat je winkel vol.

Bij een webshop kan je zoveel producten toevoegen als je wil. Wil je meer dan 300 paar aanbieden? Geen probleem!

5. Lagere kosten

Hoewel wij voorstander zijn van fysieke winkels met een webshop, is het ook perfect mogelijk om geen fysieke locatie te hebben. 

Als je als starter geen winkelpand nodig hebt, bespaar je op een van de grootste kosten voor winkels.

Als je met je kledingwinkel in het centrum van Turnhout je deuren wil openen, mag je meer dan € 5.000 per maand rekenen voor de huur alleen.

Wanneer je van start zou gaan met een webshop zonder fysieke locatie, heb je voldoende aan een kleine opslagruimte. Waarschijnlijk moet je daar niet meteen een locatie voor afhuren.

De meeste webshops kunnen hun opstart perfect overleven met een opslagplek in huis.

Hierna kan je kiezen om uit te breiden naar een magazijn, maar die kosten zijn nog steeds een pak lager dan die van een winkelpand.

Het is ook belangrijk om te weten dat, wanneer je op het punt bent gekomen om een magazijn of kantoor te huren, je verkoopcijfers waarschijnlijk ook een pak hoger liggen.

Op dat moment bekijk je de aankoop of huur van een magazijn niet meer als kost, maar meer als een investering die ervoor zal zorgen om je goede cijfers aan te houden.

Als je begint met een fysieke winkel, dan moet je al meteen kosten maken voor onroerend goed zonder iets verkocht te hebben.

6. Bijverkoop

Je merkt het misschien zelf niet op als je online iets koopt, maar je geeft als klant veel info aan de webshop waar je iets koopt.

Je e-mailadres, je naam en adres moet je zo goed als altijd invullen.

Persoonlijke gegevens zoals je geboortedatum en geslacht worden ook regelmatig gevraagd.

De bestellingen die een koper plaatst laten zien wie hij/zij is.

Bij een kledingwebshop kan je bijvoorbeeld zien welke merken en stijlen je klant verkiest. Hier kan je dan weer op inspelen met bijvoorbeeld een ‘Aanbevolen voor jou’ sectie op je webshop of een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Als een klant producten bekijkt of op zijn verlanglijstje plaatst, kan je er voor zorgen dat hij deze, en items die erbij passen, te zien krijgt op sociale media.

Je stimuleert zo de aankoop van dit product en de kans bestaat dat de klant extra items bestelt.

Extra items die hij/zij normaal gezien niet overwogen zou hebben. Meer verkoop dus!

Zo kan je dus perfect verkopen beïnvloeden via sociale media.

Verkoop je een product zoals shampoo of dierenvoeding? Dan heeft je klant na verloop van tijd een 'refill' nodig.

Dan zou het slim zijn om een aantal weken of maanden na de aankoop een mail te sturen over dit product. Een soort van herinnering als het ware.

De kans is groot dat het product opgebruikt is. Aangezien deze klant al bij je gekocht heeft, en waarschijnlijk ook tevreden was over zijn aankoop, is de kans héél groot dat ze opnieuw bij je kopen.

Via een webshop heb je ook de mogelijkheid om te zien welke zoekopdrachten geplaatst worden op je webshop.

Waar is klant naar op zoek?

Als je ziet dat dezelfde zoekopdracht bij meerdere klanten terugkomt, dan weet je dat er vraag is naar dat product en is het misschien slim om dit product toch eens in voorraad te nemen.

7. Makkelijk verzenden

Pakjes versturen was nog nooit zo makkelijk!

Veel koeriersdiensten bieden tegenwoordig verschillende services aan voor bedrijven en webshops.

Als je een bepaald aantal pakketjes per jaar verstuurt, krijg je vaak voordelige tarieven aangeboden en kan je vaak ook gebruik maken van een ophaalservice.

Zo moet jij niet met al je pakjes naar het postkantoor rijden.

Verzenden met koeriersdiensten zoals BPost, GLS en PostNL zorgen er ook voor dat je webshop betrouwbaarder overkomt. Vooral omdat de meeste klanten wel bekend zijn met deze bedrijven en ze daarom als betrouwbaar beschouwen.

Shipping

8. Snel starten

Een webshop kan je tegenwoordig vrij snel en goedkoop opstarten. Via websites zoals Wixx en Wordpress kan je in een mum van tijd een webshop op poten zetten.

Vaak zijn dit soort webshop echter maar een tijdelijke oplossing!

Het systeem is niet aangepast aan jouw handelingen, dus je moet je schikken naar hun manier van werken.

Je moet ook wel wat technisch aangelegd zijn om zo'n webshop op te zetten en een betrouwbaar voorkomen te geven.

Bovendien kies je uit een aantal templates voor je webshop. Het gevolg: nog duizenden webshops die er bijna exact hetzelfde uitzien als die van jou.

Als je serieus wil beginnen met een webshop, is het altijd aangeraden om een webshop op maat te laten bouwen.

Bij een webshop op maat kan je alle functies laten uitwerken zoals jij dat wil.

Denk daarbij aan het automatisch inlezen van je producten a.h.v. een kassasysteem, een constante live connectie met je voorraad, dropshipment, automatische facturatie en alles wat je maar kan bedenken.

Stel: je maakt gepersonaliseerde T-shirts. De klant dient via je webshop het design samen te stellen en het aantal stuks en maten door te geven.

Met een gepersonaliseerde webshop kan je ervoor zorgen dat die bestelling automatisch doorgestuurd wordt naar jouw kledingbedrukker én naar de gekozen koerierdienst.

Het pakje gaat dus supersnel doorheen gans het proces en is binnen no-time geleverd bij je klant.

Dit bespaart jou en de klant veel tijd en moeite.

Bij een template website zoals die van Wixx of Wordpress is dat doorgaans geen optie.

Het doortrekken van een huisstijl doorheen al je communicatiekanalen is een belangrijk onderdeel om een sterk merk op te bouwen.

Bij een webshop op maat kan hier perfect rekening mee gehouden worden: jouw specifieke kleuren, lettertypes… zullen terug te vinden zijn op je webshop.

Een professioneel gebouwde webshop zorgt er ook voor dat je beter gevonden zal worden in zoekmachines zoals Google.

Een webshopbouwer die zich ook in Zoekmachine Optimalisatie specialiseert, is zich bewust van wat mensen zullen zoeken om producten in jouw sector terug te vinden.

Hier zal hij/zij rekening mee houden bij het maken van jouw website en dit zal jouw website succesvoller maken zonder dat je het weet.

Er zijn nog tal van redenen waarom we bij Inspira geen Wixx of Wordpress websites bouwen, maar dat kan je hier lezen.

Verhoog de succesfactor van je webshop met deze tip:

Google loves webshops with blogs!

Een blog zorgt ervoor dat je verschillende thema's rond je producten kan aansnijden.

Zet jezelf in de schoenen van de klant... Met welke problemen heeft mijn klant te maken? Welke vragen heeft mijn klant?

Het kan zijn dat je klant onlangs bruine lederen schoenen heeft gekocht en geen flauw idee heeft hoe hij deze moet onderhouden. Of misschien is je klant een soccermom die geen flauw benul heeft hoe ze de voetbalschoenen van haar kinderen moet onderhouden.

Ze zullen ongetwijfeld naar een antwoord op die vragen zoeken via Google.

Als specialist kan je die vragen vast beantwoorden in je blog en ondertussen je eigen producten of diensten aanraden.

Je kan bijvoorbeeld een blog schrijven over hoe je deze schoenen moet onderhouden.

Zo word je niet alleen vaker gevonden, actief bloggen stimuleert je verkoop.

In het blogartikel over het onderhouden van lederen schoenen, kan je bijvoorbeeld onderhoudsproducten aanprijzen die je verkoopt en meteen linken naar dat artikel in je webshop.

Je kan eventueel ook klanten inspireren en ideetjes geven met recepten of andere toepassingen voor jouw product.

Succes gegarandeerd!

Meer weten over waarom bloggen belangrijk is? Klik hier!

Wil je weten hoe je een blog moet schrijven? Klik hier!

Heb jij een fysieke winkel en wil je een webshop beginnen?
Of heb jij het gat in de markt gevonden?

Wij staan graag in voor het bouwen van een webshop op maat voor jouw bedrijf. Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend intake gesprek.

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Waarom Is Een Webshop Belangrijk?: afbeelding 1
Waarom Is Een Webshop Belangrijk?: afbeelding 2