Waarom een blog op je website?

Waarom een blog op je website?

Waarom een blog op je website? Op de juiste manier gebruik maken van een blog zorgt ervoor dat je websiteverkeer een echte boost krijgt.

Een blog is een van de kanalen die de meeste bedrijven kennen, maar oftewel totaal negeren of op de verkeerde manier gebruiken. Het is nochtans noodzakelijk om vaker gevonden te worden in de zoekresultaten die potentiële klanten gebruiken in zoekmachines. Hoe je het perfecte blogbericht kan schrijven, hebben we al eens uitlegd. Hier zijn de redenen WAAROM je blogberichten moet schrijven:

Zichtbaarheid

Actief bloggen op je website is de ideale manier om meer zichtbaarheid te genereren voor je onderneming.

Op de zoekresultatenpagina, geeft Google een voorkeur aan revelante websites die een antwoord geven op de vraag die iemand stelt via de zoekbalk. Een bedrijfsblog is daar het ideale medium voor.

Het is de perfecte manier om een antwoord te geven op vragen die potentiële klanten hebben over jouw producten of diensten. Hierdoor zorgt het voor meer bezoekers en naamsbekendheid.

Een website die op de juiste manier opgebouwd is, heeft daardoor kans om in de Rich Snippets van Google te geraken. Dat zijn uitgelichte antwoorden (vaak voorzien van een afbeelding) die bovenaan de zoekresultatenpagina komen te staan.

Maximale zichtbaarheid dus! Hier is een voorbeeld:

Scoren in de rich snippets met je blog

Zelf maken we hier ook gebruik van. Zo scoren diverse blogberichten, net zoals deze, in de Rich Snippets van Google. 

Long tail keywords

De meeste mensen gebruiker meer dan één woord bij hun zoekopdracht. Ze zoeken bijvoorbeeld naar "Hoeveel kost een website" of "Kosten website laten maken" i.p.v. "website".

Dit noemen we  long tail keywords.

Door gebruik te maken van je blog, is de kans groter dat je getoond wordt bij zoekopdrachten met long tail keywords.

Er zijn vast duizenden schrijfwijzen, zinnen of vragen die verwant zijn aan jouw producten of diensten. Daarom is het belangrijk dat je website weet te scoren bij al die verschillende mogelijkheden. 

Je kan deze long tail keywords en verschillende schrijfwijzen verwerken in (meerdere) blogberichten, zodat klanten je bedrijf terugvinden wanneer ze die zoekopdrachten intikken. Hopelijk ben jij dan degene die een antwoord op hun vraag geeft, waardoor ze beslissen om bij jouw bedrijf aan te kopen.

Je bereik vergroten

Als alle info op je website alleen maar praat over de producten en diensten die je aanbiedt, trek je slechts een kleine doelgroep aan.

Je praat op dat moment enkel tegen degenen die geïnteresseerd zijn om te kopen, bestellen of een afspraak te maken.

Relevante en nuttige content toevoegen over je sector of omgeving zorgt ervoor dat je veel meer mensen zal bereiken.

De mensen die op je blog terechtkomen zijn misschien niet geïnteresseerd in een aankoop, maar zijn juist onderzoek aan het uitvoeren om hun beslissing te maken! Als zij uiteindelijk op het punt zijn gekomen waarop ze willen kopen, kennen ze je bedrijf en heb je meer kans dat ze jou uitkiezen voor hun aankoop.

Laten we er een voorbeeld bij nemen:

Je bent een ramenwasser. 

Op je website heb je al je diensten en services staan die je aanbiedt.

Enkel iemand die op zoek is naar een ramenwasser, zal bij jou terecht komen.

Stel je nu eens voor dat jij een blogpost zou schrijven over hoe je zelf je ramen kan wassen zonder strepen... Dan zullen ook mensen die naar dat advies op zoek zijn, bij jou terecht komen.

Ze lezen je blog, ze leren hun ramen wassen zijn tevreden. Of beter nog: Ze zien hoeveel werkt het is of het lukt hen niet en ze besluiten contact met je op te nemen, want jij hebt je bewezen als dé expert op vlak van ramen wassen.

Volgende keer als ze hun ramen willen gaan wassen, zullen ze aan jou denken en misschien wel klant worden.

Een extra bonus zou zijn als je naast het wassen van ramen ook een webshop hebt die ramenwasproducten verkoopt. In dat blogbericht kan je dan verwijzen naar de producten die hen op weg kunnen helpen naar het professioneel wassen van hun ramen.

Je kan het vergelijken met een Billboard naast de snelweg.

Daar adverteer je ook om de benodigde naamsbekendheid te genereren om het eerste bedrijf te zijn waar klanten aan denken wanneer ze denken aan bijv. een ramenwasser.

Is een blog te veel gedoe voor je?

Heb je geen tijd om blogberichten te schrijven? Ontbreekt de technische en creatieve kennis? In combinatie met jouw vakmanschap, kunnen we je bijstaan om jouw blog te onderhouden. We kunnen instaan voor het schrijven van artikels over allerhande onderwerpen gerelateerd aan jouw vakgebied.

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Waarom een blog op je website?: afbeelding 1