Een Webshop Starten In 10 Stappen

Een Webshop Starten In 10 Stappen

Een webshop starten was nog nooit zo makkelijk, maar je moet wel weten wat er geregeld moet worden.

Je twijfelt misschien nog een beetje aan het nut van een webshop. Hier zijn de voornaamste redenen waarom je wél een webshop zou moeten starten:

  • Je producten zijn 24/7 beschikbaar
  • Je bent niet langer gebonden aan één locatie
  • Je bereikt een groter doelpubliek
  • Je kan een breder assortiment aanbieden
  • De kosten zijn veel lager dan bij een fysieke winkel
  • Het is makkelijker om bijverkoop te stimuleren
  • Een webshop starten neemt minder risico in beslag, dan een fysieke winkel

In een vorig blogbericht, gaan we er dieper op in, maar hier zijn de zaken waar jij aan moet denken als je een webshop gaat beginnen:

1. Businessplan

Voor je aan het echte werk kan beginnen is het slim om even alles op papier te zetten.

Doorgaans doe je dat aan de hand van een businessplan. Dit zijn zaken die aan bod moeten komen:

  • Productkeuze: wat wil je verkopen? Beperk je je assortiment tot een productsoort of biedt je verschillende aan?
  • Concurrentieanalyse: wat wordt er nu al verkocht (zowel online en offline) & door wie? Wat zijn hun sterke punten? Wat kan je doen om uniek en onderscheidend te zijn?

  • Doelgroep: aan wie wil je verkopen? Voor wie is je product bedoelt?

  • Leveranciers: zoek enkele potentiële leveranciers en vraag offertes aan. Leg ze naast elkaar. Hou ook rekening met de locatie. Als je leverancier in een ander land gevestigd is kan het lang duren voor een lading binnen te krijgen. Zorg ook dat je weet hoe het financieel gaat met je leverancier. Als zijn jaarrekening al een tijdje in het rood staat, is het riskant om met hem te starten.

  • Verkoopprijzen: wat is je gewenste winstmarge per product? Voor welk bedrag ga je dan moeten verkopen?

  • Uitgaven: wat zijn je vaste kosten? Wat is de aankoopprijs van zowel je producten als verpakkingsmateriaal.

  • Verwachtingen & doelstellingen: hoeveel verwacht je te verkopen? Dit kan in aantal zijn, maar ook in bedragen. Hoeveel vaste klanten wil je hebben?

2. Identiteit

Begin je helemaal van nul? Dan heb je nog een naam nodig voor je webshop. Hiervoor moet je wel rekening houden met een aantal dingen:

  • Zorg dat de naam aantrekkelijk, duidelijk en makkelijk te onthouden is.

  • Denk na over de toekomst! Noem je je winkel Sarahs Shoes, dan laat je naam het niet toe om op lange termijn kleding toe te  voegen aan je assortiment.

  • Uitbreidingsplannen? Wil je over de grens gaan? Let dan op met eventuele vertalingen van je bedrijfsnaam.

  • Controleer of de naam nog vrij is. Zowel in de kruispuntbank, alsook via de databank voor domeinnamen.


TIP: Ontwerp ook vooraf een huisstijl die past bij jou en je bedrijf. Trek deze door over je hele webshop en communicatiekanalen.

3. Verzending bepalen

Het verzenden van pakketjes is een van de belangrijkste delen van een webshop runnen.

Daarom is het belangrijk om hier enkele knopen door te hakken.

Blijf je binnen België?

Dan kan verzenden met BPost voldoende zijn.

Ga je de grens over?

Dan wordt het al een beetje ingewikkelder.

Om het makkelijk te houden kan je samenwerken met diensten zoals SendCloud en MyParcel. Zij bundelen alle mogelijke leveranciers die je wil en maken het makkelijker om wereldwijd te verzenden. Je bespaart er tijd en geld mee.

De verzendkosten die je betaalt aan een koerierdienst hangen vaak af van hoeveel pakjes je per maand verstuurt.

In het begin zal het dus moeilijk zijn om hier een getal op te plakken.

Je kan ook kiezen om de verzendkosten voor eigen rekening te nemen. Ofwel voor de volle 100% ofwel voor de helft van het bedrag. Zo kunnen consumenten hun bijkomende kosten drukken en dat vinden zij een enorm groot pluspunt. Het is vaak de ideale manier om potentiële klanten over de streep te trekken.

Ook gratis retourneren wordt sterk geapprecieerd.

Als startende onderneming is het echter soms niet haalbaar om die kosten op je te nemen.

TIP: Werken met verschillende koeriersdiensten zorgt ook voor verschillende leveringstermijnen. Meestal geldt de volgende regel: hoe duurder de koerier, hoe sneller de levering. Zorg dus zeker dat je in alle communicatie de klant een duidelijke en/of geschatte leveringstermijn geeft.

Je bestellingen moeten natuurlijk ook ingepakt worden!

Afhankelijk van wat je verkoopt zal de kost en werkdruk voor het inpakken van een bestelling verschillen.

Verkoop je iets breekbaar?

Dan zal je veel moeten investeren in stevige dozen, bubbelplastic en misschien extra verzendverzekering.

Verkoop je iets klein zoals zelfontworpen wenskaarten?

Dan kom je waarschijnlijk toe met enkele stevige enveloppen.

Als je ook over een fysieke winkel beschikt of klanten thuis wil ontvangen, kan je klanten ook de mogelijkheid geven om hun bestelling af te halen.

Dit bespaart tijd en geld.

4. Betaalsystemen

Betaalsystemen zijn een belangrijk, maar gevoelig onderdeel van een webshop. Het is noodzakelijk dat hier alles klopt, niets foutloopt en beveiligd is.

Sommige betaalmethoden zijn onmisbaar op een webshop. Als je ze niet aanbiedt, twijfelen klanten misschien of je wel betrouwbaar bent.

Dit zijn de meest gebruikelijke betaalmethodes:

  • Bancontact
  • Mastercard
  • Maestro
  • Visa
  • PayPal
  • KBC
  • AfterPay

Met deze systemen zal je in België zeker rondkomen.

Als je echter de grens overgaat, zal je zien dat daar andere betaalvoorkeuren zijn:

  • iDeal - belangrijk voor Nederlandse klanten
  • Sofort - belangrijk voor Duitse klanten
  • Giropay - belangrijk voor Duitse klanten
  • Carte bancaire - belangrijk voor Franse klanten
  • SEPA - belangrijk voor Europese klanten
  • WeChat Pay - belangrijk voor Chinese klanten

Als je wil, kan je nog extra betaalmethodes toevoegen. Dit zijn nog enkele opties.

  • In3
  • Paysafecard
  • Mobile Pay
  • American Express
  • Klarna

Bied je afhalen in je winkel of bij je thuis aan, dan is het slim om contante betaling toe te voegen als optie.

Je wordt misschien lichtjes overrompeld door al deze verschillende betalingssystemen. Gelukkig zijn er enkele platformen die het een stuk makkelijker maken voor jou om deze aan je klanten aan te bieden.

Degene die wij aanraden is Mollie. Zij bundelen alle systemen en laten je zelf bepalen welke je aan wil bieden, zonder hoge abonnementskosten. 

Beste betaaldiensten voor webshops

5. Welke webshop?

Een belangrijke stap bij het maken van een webshop is natuurlijk het kiezen van je webshopplatform. Je hebt hierbij de keuze om te werken met een template website (Wixx, Wordpress, Magento…) of met een professionele webdesigner.

Template websites zijn goedkoop en snel opgestart... maar zijn erg beperkend qua functies en manier van werken.

Een webdesigner die voor een webshop voor je op maat maakt, zal rekening houden met jouw workflow.

Zo kan deze bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je bestelling automatisch naar je magazijn doorgecommuniceerd wordt voor onmiddellijke verzending, dat klanten enkel kunnen afhalen op bepaalde dagen of momenten, dat je producten ingelezen worden vanuit je kassasysteem, etc.

Allemaal zaken om jezelf het leven gemakkelijker te maken.

Met een standaard webshopsysteem is dat vaak niet mogelijk.

De opstartkost zal hoger liggen en de ontwikkeling zal meer tijd in beslag nemen, maar de voordelen zijn een pak groter dan bij een standaard webshopsysteem.

Bovendien betaal je slechts een eenmalige ontwikkelingskost, terwijl je bij een webshopsysteem met dure abonnementen zal moeten werken.

Als je voor lange termijn met je webshop aan de slag wil gaan is het slimmer om te investeren in een professionele webshop op maat.

Je kan, naast je webshop, nog andere verkoopkanalen opstarten. Denk maar aan bol.com of Instagram- en Facebook shops.

6. Producten toevoegen

Je webshop staat klaar. Het enigste wat nog ontbreekt om te starten zijn je producten.

Om betrouwbaar over te komen moet je zorgen voor goede foto’s van je product.

Het komt het beste over als er een patroon bij elke productfoto op de categoriepagina terugkomt. Denk maar aan steeds een bepaalde achtergrond of presentatie.

Wie die foto’s maakt, beslis je zelf.

Je kan het zelf doen met je smartphone, je kan via leveranciers foto’s bemachtigen of een professionele fotograaf inhuren.

In welke sector je ook zit, duidelijke productspecificaties zijn noodzakelijk om bestellingen binnen te halen en klanten te behouden.

Je wil als koper weten waar je je geld aan uitgeeft.

Hierbij gelden de zelfde opties als bij de foto’s: je kan zelf specificaties en webteksten schrijven, ze van je leverancier krijgen of een professionele copywriter inhuren.

Klanten appreciëren alle extra info die ze kunnen krijgen voor hun aankoop.

TIP: Het lezen van beoordelingen van vorige kopers stimuleert en versnelt het aankoopproces. Het is dus zeker een aanrader om beoordelingen toe te voegen aan je online shop.

7. Verplichtingen

De wet legt enkele verplichtingen op waar je als webshop verkoper zeker rekening mee moet houden.

Dit zijn de zaken die je verplicht moet vermelden om problemen te voorkomen:

  • De contactgegevens van je onderneming (maatschappelijke benaming, adres hoofdzetel, btw-nummer, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Algemene voorwaarden
  • Levertermijn van je bestellingen
  • Je moet ook rekening houden met de GDPR-wetgeving
  • Ten alle tijden de totaalprijs tonen

Het is ook belangrijk om te weten dat elke klant 14 dagen bedenktijd heeft bij een bestelling.

Met andere woorden, tot 14 dagen na de levering heeft de klant het recht om zijn bestelling te retourneren.

Of de retourverzending gratis is of voor eigen rekening is, mag je zelf bepalen.

Je mag deze bedenktijd ook verlengen, maar niet inkorten.

8. Reclame

Oke, fantastisch. Je bent een webshop gestart... Maar hoe ga je hem nu promoten?

Een prachtige webshop is nutteloos als niemand hem kent, niemand hem vindt en niemand er bestelling plaatst.

Daarom is het belangrijk om reclame te maken. Dit kan zowel betalende als gratis reclame zijn.

Het meest gebruikte promotiekanaal is sociale media.

Afhankelijk van je sector kies je de platformen die het beste bij je product passen.

Heb je een vrij jonge doelgroep? Dan kunnen Instagram en TikTok wel eens een match zijn voor je.

Ben je een B2B bedrijf? Dan is LinkedIn heel interessant.

Zoek zelf uit waar je doelgroep rondhangt en post regelmatig content op je profiel.

Om meer uit je doelgroep te halen en je verkopen te boosten is het slim om over te schakelen op betalende advertenties. Dit doe je best op die sociale media pagina’s die jouw doelgroep gebruikt.

Waarom gebruik maken van zoekmachine optimalisatie

Je hebt er misschien nog nooit van gehoord, maar SEO en SEA gaan je webshop een echte boost geven.

SE...WATTE!?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Het doel ervan is om jouw webshop hoger in de zoekopdrachten van Google te krijgen.

Dit doe je door slimme aanpassingen te maken in de teksten op je site en is enkel mogelijk wanneer je website uit propere en gestructureerde code bestaat.

Er komen dus ook erg veel zaken onder de motorkap van je webshop bij kijken. 

Bijvoorbeeld:

Je hebt een webshop met schoenen.

Je biedt een mooi aanbod sneakers aan, maar je hebt ze op je webshop staan onder de naam ‘veterschoenen’.

Via platformen zoals Google Ads kan je kijken wat het meeste gezocht wordt.

Als je ziet dat ‘sneakers’ een pak meer gezocht wordt, is het slim om dat woord op strategische plaatsen te gebruiken in je webshop.

Hierdoor merkt Google op dat jij wel eens een oplossing kan bieden voor wat de persoon zoekt.

Het hele SEO-gebeuren kunnen we linken aan het volgende reclamekanaal: blogberichten.

Bloggen zorgt ervoor dat je vaker gevonden wordt op Google. De bedoeling ervan is eigenlijk om antwoorden te geven op veelgestelde vragen.

Zo komen klanten bij jouw webshop terecht en worden ze bekend met je naam, logo en producten.

Als je bijvoorbeeld artikelen schrijft over ‘hoe hou ik mijn sneakers wit?’ kan je gevonden worden en in dat blogbericht kan je dan de onderhoudsproducten van je webshop aanraden en ernaar linken.

Uiteraard zal je SEO geoptimaliseerde website al een grote drijfkracht voor nieuwe klanten zijn.

Organische zoekresultaten worden echter steeds minder aangeklikt. Dat komt omdat advertenties op een onopvallende manier bovenaan weergegeven worden.

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren in de zoekmachines.

SEA heeft niets met SEO te maken. Het is eigenlijk net het tegenovergestelde.

In plaats van proberen gratis te scoren op bepaalde zoektermen, ga je betalen om bovenaan de pagina getoond te worden.

Het gaat hier dus om betalende advertenties die bovenaan de zoekresultaten getoond worden.

Om meteen resultaat te boeken en boven de zoekresultaten te staan, blijft adverteren op Google de beste oplossing.

Met Google Ads bepaal je zelf op welke zoektermen je wil adverteren. Meer informatie kan je hier terugvinden.

Als laatste raden we je ook sterk aan om regelmatig een nieuwsbrief uit te sturen.

Het neemt maar een paar minuutjes in beslag en je spreekt een geïnteresseerde doelgroep aan.

Zo kan je bijvoorbeeld elke keer dat je een nieuwe collectie binnen is of wanneer je een promotie runt een mail uitsturen.

Die nieuwsbrief kan dan bij duizenden potentiële klanten terecht komen.

Je zal natuurlijk wel eerst e-mailadressen moeten verzamelen.

Hiervoor moet je mensen overtuigen om zich inschrijven op je nieuwsbrief. 

Je zou een gratis E-book of eenmalige kortingscode kunnen aanbieden in ruil voor hun e-mailadres.

Of je kan het simpel houden door een trigger in de zin van 'Blijf als eerste op de hoogte' te plaatsen aan het einde van elke post. 

Misschien wil je wel iets actiever aan je e-mail lijst werken door te adverteren op sociale media en te linken naar het inschrijvingsformulier.

Het is belangrijk om te weten dat het opstellen van een e-maillijst niet van de ene dag op de andere gebeurt, maar het kan wel zorgen voor een groot deel van je omzet. Wees dus niet bang om een e-mail lijst op te bouwen, omdat je vreest bent dat die niet groot genoeg gaat zijn.

Doe de moeite om een lijst op te bouwen en interessante informatie uit te sturen. Ook al is dat maar naar 10 of 20 personen.

Door hier consistent mee bezig te zijn zal je een lijst opbouwen van personen die graag van je horen en kopen.

Een goed platform om te starten met nieuwsbrieven is Mailchimp.

Via Mailchimp kan je je e-maillijst bijhouden en raadplagen. Verder is het ideaal om mooie, opvallende nieuwsbrieven te creëren. 

Het platform houdt verschillende gegevens bij zoals hoeveel mensen je e-mail effectief geopend hebben.

9. Je Webshop Lanceren

Zorg dat de lancering van je webshop niet onopgemerkt voorbij gaat.

Wees creatief en val op! Zo weten klanten meteen dat je bestaat.

Zet bijvoorbeeld een kortingsactie op poten of geef een cadeautje weg bij elke bestelling.

10. Evalueer je webshop

Weet je nog dat businessplan dat je in het begin opgemaakt hebt?

Dat mag je er even terug bijnemen.

Aan de hand van je toen opgestelde doelstellingen en gewenste opbrengst kan je nagaan of je op het juiste pad zit.

Als dit niet het geval is, kan je bijsturen.

Evalueren is iets wat je doorheen je hele ondernemingsperiode zal moeten doen.

De checkout simpeler maken, je aanbevolen producten op een andere manier tonen, de kleuren van je webshop aanpassen, verschillende prijzen testen voor verzending, etc.

De consument is onvoorspelbaar en een constante evolutie is de beste manier om alles uit je webshop te halen.

Vroegtijdig ingrijpen wanneer je een nieuwe tendens of evolutie ziet, kan ervoor zorgen dat jij de volgende bol.com wordt!

Ready, set, go!

Met al deze stappen in je achterhoofd kan je aan de slag met je eigen webshop. In het begin moet je een aantal dingen in orde brengen, maar eenmaal alles op gang is zal je merken dat dat het helemaal waard is!

TIP: Een goede aanrader om je webshop bij te staan, is ons gratis eBook: 5 Online Marketingstrategieen Die Echt Werken

Toch nog graag een team van webspecialisten aan je zij?

Inspira helpt je graag verder. Wij staan je bij met het ontwerp en de opbouw van jouw webshop. Zo ben je zeker dat alle verplichtingen en noodzakelijke functies aanwezig zijn. Ook de reclame en evaluatie nemen we graag van je over. Zo kan jij focussen op je bedrijfsactiviteit. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Een Webshop Starten In 10 Stappen: afbeelding 1
Een Webshop Starten In 10 Stappen: afbeelding 2