5 Signalen dat je Website Hulp Nodig Heeft in 2019
Je website zorgt voor merkbewustheid, vindbaarheid in Google en meer verkopen. Design trends en zoekmachine optimalisatie evolueren echter aan een snel tempo. Je wil toch niet dat je website achterblijft vanwege nalatigheid of persoonlijke smaak?
Websites raken verouderd. Zonder tijdige aanpassingen voldoen ze niet langer hun taak: klanten informeren en het imago van je merk versterken. Daarom is het cruciaal dat je je online hoofdkwartier up-to-date houdt - zowel visueel als technologisch.
Omdat het niet zo eenvoudig is om de toestand van een website in te schatten, onthullen we hier vijf puntjes die je zelf kan opmerken. Voor een grondigere analyse, kan je altijd contact opnemen.
1. Zware SEO Teksten
De tijd dat Google je website rangschikte op basis van de hoeveelheid zoektermen op een pagina zijn voorbij. Zoektermen zijn nog altijd belangrijk voor zoekmachines, maar de focus ligt veel meer op de bezoeker van je website. Zo hangt je positie in Google voortaan ook af van:
- Gemiddelde tijd dat bezoekers op de pagina doorbrengen (Avg. Time on Page)
- Het aantal mensen dat op uw zoekresultaat klikken (Click Through Rate)
Constante herhaling van dezelfde zoektermen zal niet enkel bezoekers afschrikken, maar geeft ook een signaal aan zoekmachines dat je hun algoritme voor de gek probeert te houden (manipuleren). Een zoekterm vermelden in de titel, beschrijving en openingsparagraaf is voldoende.
Andere signalen dat je teksten overgeoptimaliseerd zijn:
- Je steekt de footer van je website vol met zoektermen
- Je titels en omschrijving zijn identiek en dus niet uniek
- Je kopiëert en plakt dezelfde teksten en schrijft geen creatieve teksten
- Je probeert te scoren op zoektermen die niet relevant of specifiek genoeg zijn
LSI Graph en Google's gerelateerde zoekopdrachten geven je een bron aan alternatieve zoektermen die je in teksten kan verwerken. En als je slim omgaat met SEO, dan zorg je dat bezoekers je website vinden en voordeel genieten van je teksten.
Handige, boeiende teksten die vragen beantwoorden en een meerwaarde zijn voor de bezoeker. Dat is waar de bezoeker en Google naar op zoek zijn en dat zijn ook de pagina's die de zoekresultatenpagina's vandaag de dag bevolken.
2. Geen HTTPS-verbinding
Sinds 24 juli 2018 krijgt iedereen die een http-website bezoekt een "not secure" melding in zijn adresbalk te zien. Dat schrikt bezoekers af en daarom is het belangrijk dat je zo snel mogelijk naar een https-verbinding overstapt.
Een https-encryptie beschermt het kanaal tussen je browser en de website die je bezoekt. Zo ben je zeker dat er geen persoon tussen zit die je kan bespioneren of kan knoeien met je gegevens. Onbeveiligde websites zijn dus kwetsbaar voor spionage en hacking. Zonder die encryptie zou iemand je informatie kunnen onderscheppen of erger...
Daarom worden bezoekers van http-websites onder de aandacht gebracht dat ze een onbeveiligde website bezoeken. De mogelijke data die zij uitwisselen zou onderschept en gewijzigd kunnen worden. Bovendien ben je niet zeker dat die website wel is wie zij beweert te zijn.
Ook zoekmachines raden webmasters aan om over te stappen naar een beveiligde verbinding. Een beveiligde verbinding maakt voortaan ook deel uit van het algoritme. Dat is ook de reden waarom de eerste pagina op Google bevolkt wordt door websites met HTTPS.
3. Geen Mobielvriendelijke Website
De meeste consumenten vinden het design van een website een van de belangrijkste punten om betrouwbaarheid op te beoordelen.
Je website is absoluut verouderd als je geen rekening houdt met mobiele bezoekers.
Consumenten voeren meer mobiele zoekopdrachten uit dan op hun desktop pc. 95% van deze mobiele zoekopdrachten vinden plaats op Google. Belangrijker nog: de mobiele versie van je website bepaalt hoe jij scoort in de zoekresultaten. Als je website niet mobielvriendelijk is, verlies je belangrijke posities in de zoekresultaten en bereik je bijgevolg ook minder klanten.
Je website moet er perfect uitzien op mobiele apparaten, desktop pc's, tablets en alle andere formaten. Het is ook geen goed idee om een aparte, mobiele versie van je website te gebruiken. Responsive webdesign is wat je nodig hebt - één URL voor desktop en mobiele gebruikers. Geen redirects en geen dubbele content.
Voer een mobielvriendelijkheidstest uit om te zien of de website van je bedrijf mobielvriendelijk is.
4. Zwakke Call-to-Action Mogelijkheden
Vooruitgang in technologie staat het toe om nieuwe features aan websites toe te voegen die potentiële klanten helpen met het vinden van informatie of begeleiden in de keuze van een product of dienst. Maak de Customer Journey zo aangenaam mogelijk.
- Voeg een Live Chat functie toe aan je website
- Maak gebruik van een Chatbot
- Stel alternatieve producten voor
- Nodig hen uit om een offerte aan te vragen via een gedetailleerd formulier
Bepaal wat het beste is voor je website, overweeg wat concurrenten doen en voer enkele tests uit om te ontdekken wat het beste werkt voor jou bedrijf.
5. GDPR-Ready
De General Data Protection Regulation (GDPR) is op 25 mei 2018 in werking getreden. Daarmee worden de Europese privacyregels strikter met als doel de controle over persoonlijke data terug te geven aan het individu.
Alle digitale verdienmodellen moeten aan de volledige GDPR voldoen. Het gaat dus om elk bedrijf dat inkomsten verwerft via haar website.
Om GDPR-ready te zijn, moet je website dus beschikken over:
- Een Privacybeleid
- Contactformulieren waarbij consumenten toestemming verlenen (met een hokje dat niet aangevinkt is)
- Toestemming voor nieuwsbrieven moet via een aparte toestemming gegeven worden
- Communicatie over hoe en waarom data wordt verzameld
- Duidelijke & transparante communicatie hoe men verzameling kan stopzetten
Om een lang verhaal kort te maken...
Ga mee met je tijd en je klanten. Neem webdesign-trends in overweging, hou rekening met SEO en voorzie je doelpubliek van uitstekende gebruiksvriendelijkheid. Stap af van websites die niet mobielvriendelijk zijn en geen moderne technologie gebruiken.
Met de juiste aanpassingen, ben jij in 2019 op weg naar meer winstgevendheid. Heb jij enkele verbeterpuntjes opgemerkt aan je website? Neem dan gerust contact met ons op.
Wil jij een nieuwe website laten maken?
Ontvang een gratis offerte