Betaalbare Website: 10 Tips Om De Kosten Te Drukken

Betaalbare Website: 10 Tips Om De Kosten Te Drukken

Wil je een betaalbare website laten maken? Wij zetten enkele tips op een rijtje om de kosten te drukken. Lees helemaal tot het einde voor een bonus tip.

1. Het aantal pagina’s beperken

Elke pagina op je website moet ontworpen en ingevuld worden. Door zo min mogelijk pagina’s toe te voegen aan je website, beperk je de tijd die je webdesigner in je website moet steken. Aangezien ze vaak werken met een uurloon, is dit een eerste stap naar een betaalbare website.

2. Een duidelijk doel

Focus op je hoofdactiviteit!

Soms kan een website té uitgebreid zijn. Een opsomming van alle diensten, producten en mogelijkheden is niet altijd nodig. Betere en duidelijke websites kunnen ervoor zorgen dat klanten niet zomaar wegklikken.

Door een website te bouwen die zich richt op één hoofdactiviteit, krijgt je website een duidelijker doel. Er is minder afleiding  voor de klant en het zal makkelijker zijn om ze doorheen de website te gidsen. Bovendien kan je lasergerichte pagina's maken om met een kleiner budget meer opbrengsten binnen te halen.

Laat je randactiviteiten nog even op de achtergrond. Die kan je toevoegen zodra je website geld opbrengt.

3. Functies beperken

Je bent misschien nog niet helemaal zeker van wat je website allemaal nodig heeft, maar met een lijst met must-haves en nice-to-haves kan je de kosten van je website onder controle houden. Zo kan je samen met je webdesigner beslissen welke functionaliteiten prioritair zijn.

Hoe meer functies, hoe meer tijd je webdesigner in het ontwikkelen moet steken. Om de kosten te drukken kan je op een later tijdstip, wanneer je weer wat budget over hebt, beslissen om de andere functionaliteiten te laten programmeren.

4. Zorg voor een huisstijl

Een goede website laat jouw bedrijfsidentiteit naar de voorgrond laat treden. Waarom zou je anders investeren in een nieuwe website? Als je met een weldoordachte huisstijl naar je webdesigner stapt, neem je al een deel van zijn takenpakket weg. Zo moet je webdesigner niet op zoek naar de juiste kleurcombinaties, lettertypes, etc.

5. Maak gebruik van Stockfotos

Foto's maken de website. Zo is het nu eenmaal! Maar een fotograaf kost veel geld. Voor een fotoshoot van een 20-tal foto's kunnen de kosten al snel oplopen van €150 tot €600< bij een professionele fotograaf.

Door gebruik te maken van stockfoto's kan je die kost vermijden. Er zijn een aantal websites waarop je gratis foto’s kan terugvinden. Deze foto's mag je zonder auteursrechten te betalen gebruiken op je website.

Wil je toch iets uniekere foto's? Dan kan je eenmalig betalen voor een maandabonnement op een betalende site met stockfoto’s zoals iStock, Adobe Stock of Shutterstock.

6. Schrijf zelf de teksten voor je website

Voor het schrijven van professionele teksten maak je best gebruik van een copywriter. Het investeren in een copywriter kost natuurlijk wel geld. Zeker als het gaat om het schrijven van een volledige website. Er komen enkele meetings, opzoekwerk en revisies aan te pas en dat kan wel een hap uit je budget nemen.

7. Ga slim om met Google

Investeren in een website doe je alleen maar als die website ook geld kan opbrengen. Daarom is het belangrijk om goed gevonden te worden in de zoekmachines.

Wanneer de juiste mensen je website vinden, zullen ze sneller geneigd zijn om van je te kopen. Zo verdien je je website sneller terug.

Om de juiste klanten op je website te krijgen, kan je het best je website optimaliseren op specifieke zoekwoorden.

Een voorbeeldje:

De zoekterm 'ramenwasser' wordt veel gezocht — 1600 keer per maand.

Uiteraard is het heel interessant om daarop te scoren. Maar om daarop te scoren vereis je een fikse investering en niet iedereen die het woordje ramenwasser in Google intikt is meteen bereid om te kopen.

Maar de zoekterm 'wat kost een ramenwasser' wordt 210 keer per maand gezocht.

De mensen die deze zoekterm gebruiken, zijn al een stuk verder in de sales-funnel. Zij zijn klaar om te kopen en zijn prijzen aan het vergelijken / opvragen. Deze personen gaan veel sneller contact opnemen.

Het kan goed zijn dat je van die 1600 bezoekers maar 10 klanten overhoudt, terwijl je uit die 210 bezoekers 40 klanten overhoudt.

Een website die sneller geld opbrengt, wordt betaalbaarder. Door pagina's toe te voegen die de nadruk leggen op specifiekere zoektermen ga je meer nieuwe klanten aantrekken.

8. Vermijd maandelijkse kosten

Als iets te mooi om waar te zijn lijkt, dan is het dat vaak ook. WordPress en Wix lokken je graag met hun 'gratis websites'. Maar als je dan je eigen domeinnaam wil of wat extra functionaliteiten, dan komen ze al snel aankloppen met maandelijkse kosten. Bovendien moeten die systemen ook regelmatig (handmatig) geupdate worden.

Je kan dan wel een goedkope instapkost hebben gehad, maar als je 5 jaar lang elke maand dezelfde vaste kost hebt... Dan kan het al snel een duurkoop worden. Soms is het voordeliger om te starten met een eenmalige ontwikkelingskost.

Verder heb je met zo’n sites ook het probleem dat je eigen website niet optimaal gecodeerd is. Hierdoor zal je website minder hoog verschijnen op Google en zal je dus minder bezoekers binnen kunnen halen.

9. Vermijd nutteloze extraatjes

Sliders, popups, fancy menu's, … Allemaal heel chique en stijlvol, maar ze zijn vaak verwarrend en nemen veel meer tijd in beslag om te ontwikkelen.

Voor klanten is het vaak onduidelijk en het maakt je website alleen maar ongebruiksvriendelijk.

Denk je echt dat je meer klanten zult binnenhalen omdat je website dezelfde flashy navigatiestructuur van Apple gebruikt? 

Keep it simple stupid... en maak je website betaalbaar.

10. Betaal in termijnen

Heeft je onderneming toch echt nood aan alle functies en enkele speciale extra's?

Waarom zou je je webdesigner dan niet vragen om de betaling van de website op te splitsen in meerdere kleine bedragen?

Wij staan daar altijd voor open, dus er zijn vast wel meer webdesigners die hun websites op deze manier betaalbaarder maken. 

Zo kunnen wij de website van je dromen maken en krijg jij wat meer ademruimte.

BONUS TIP: Bespaar niet op alles!

Je wil natuurlijk de kosten voor je website drukken, maar probeer niet tegen wil en dank op alles te besparen.

Webhosting is vaak een jaarlijkse kost waar veel ondernemers op trachten te besparen. 

Maar de kwaliteit van je webhosting is belangrijk, want dat zorgt ervoor dat je website sneller zal laden.

Voor internationale ondernemingen is dit iets minder interessant, maar webhosting uit eigen land (België of Nederland) is een positief signaal voor Google omdat de webhosting uit het land van herkomst van de bezoeker komt.

Met Combell zit in België één van de beste webhosting-bedrijven van Europa!
Vincent Borgmans