Waarom Is Een Webshop Zo Duur?

Waarom Is Een Webshop Zo Duur?

Voor een professionele, aantrekkelijke webshop moet je wel wat geld neerleggen. Maar waarom is dat eigenlijk zo duur? En wat komt er allemaal bij kijken?

Als je een professionele webshop wil laten maken, dan moet je snel enkele duizenden euro's gaan neerleggen. 

Veel ondernemers, net zoals jou, vragen zich dan af waarom dat zo'n kostelijk grapje is.

Bij het bouwen en opstarten van een webshop komt veel kijken. Dat kost veel tijd en (helaas) ook veel geld.

Toch is het dat HELEMAAL waard!

1. Design & ontwikkeling

Voor design & ontwikkeling van een webshop liggen de prijzen ver uiteen. Het hangt namelijk sterk af van wat jij allemaal wil op je webshop.

Wil je ingewikkelde functies en veel gepersonaliseerde toepassingen?

Dan zal je meer betalen dan voor een simpele website.

Veel webdesigners kiezen ook om met een uurloon te werken.

Je website moet uitgetekend en tot in de kleinste puntjes gecodeerd worden.

Als je rekent dat al die werken weken tot zelfs maanden kunnen innemen, kun je al wel rekenen dat er groter bedrag aan hangt.

2. Diverse ingewikkelde functies

Een webshop bestaat niet enkel uit de presentatie van je producten.

Je moet via de backend deze producten kunnen toevoegen, aanpassen en de voorraad beheren. Soms is het ook handig als deze producten live gekoppeld staan met je kassasysteem.

Daarnaast moeten klanten een account kunnen aanmaken en hun bestellingen opvolgen. Wanneer klanten hun wachtwoord vergeten zijn, moeten ze ook hun wachtwoord kunnen veranderen, etc.

Verder moet er ook nog een koppeling gemaakt worden met een betalingspartner zoals Mollie. 

En dat is dan nog de basis...

Misschien wil jij dat klanten een datum kunnen uitkiezen om hun bestelling op te halen of laten leveren.

Of had jij gedacht aan een volautomatische webshop die meteen een melding stuurt naar je verzendingspartner dat er een bestelling klaar staat voor ophaling.

En een facturatiesysteem zou ook nog handig zijn.

Als je echt gaat nadenken over wat je allemaal nodig hebt, dan zijn dat allemaal vrij uitgebreide features.

En deze features moeten allemaal geprogrammeerd worden op maat van jouw bedrijf. Dus ook hier kruipen weer een groot aantal uren in.

3. Copywriting

Om goed gevonden te worden in de zoekmachines, heb je ook goede teksten nodig. Een webshop bestaat niet alleen uit foto's.

Je kan ervoor kiezen om te besparen op deze kost en zelf teksten te schrijven, maar het is niet mis om eens samen te zitten met een SEO Copywriter en te bepalen welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Je copywriter zal dan teksten schrijven die je webdesigner in je webshop kan integreren. Zo zal je gemakkelijker gevonden worden voor de producten die je verkoopt.

Ben jij wel kundig met de pen? Dan is het niet mis om eens een opleiding SEO Copywriting te volgen en zelf in te staan voor de teksten. Dit zal je ook op een later tijdstip helpen om je webshop succesvoller te maken.

Copywriting maakt een webshop weer net dat tikkeltje duurder, maar ook weer net dat tikkeltje efficiënter.

4. Afbeeldingen & illustraties

Dit komt een beetje op hetzelfde neer als de copywriting: stuur je zelf foto’s door van je producten of laat je een professionele fotograaf komen?

Je kan niet zomaar foto's gebruiken die je van het internet haalt. Deze kunnen beschermd worden volgens de wet op auteursrecht en kunnen je een fikse boeten opleveren.

Bij leveranciers kan je vaak wel foto's verkrijgen, maar professioneel gemaakte foto's maken je webshop net dat beetje unieker en ook weer succesvoller.

Uiteraard kan je hier ook altijd kiezen voor een opleiding fotografie. Dan kan je zelf instaan voor de foto's.

Vergeet niet dat foto's ook erg belangrijk zijn voor je social media en dus een grote invloed hebben op de uitstraling van je bedrijf.

5. Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachines Optimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization) zorgt ervoor dat je zo hoog mogelijk scoort op zoekopdrachten die klanten invoeren op Google. Dit doe je door zoveel mogelijk veelgebruikte zoekwoorden te integreren in de teksten van je webshop.

Professionele webdesigners zullen hier rekening mee houden en je webshop SEO vriendelijk opbouwen. Ze zorgen ervoor dat die opbouw van je website conform de richtlijnen van Google zijn.

Klanten zullen jou en je producten dus makkelijker terugvinden en vaker bij je kopen.

Een grote fout die veel bedrijven maken wanneer ze starten met een webshop, is kiezen voor een snelle en goedkope oplossing.

Op vlak van zoekmachine optimalisatie zijn deze platformen doorgaans erg zwak.

6. Testen, testen en nog eens testen

Voor een webshop online gaat, moet deze uitbundig getest worden.

Er mogen geen foutjes meer in zitten, want dat kan zowel de klant als de verkoper geld kosten.

Van homepagina tot aankoopbevestiging en van productenbeheer tot klantenbestand moet alles tip top in orde zijn.

Hoe ingewikkelder en uitgebreider je webshop is, des te meer tijd de testfase in beslag zal nemen.

7. Goedkoop is Duurkoop

Snel en goedkoop een webshop opzetten is erg verleidelijk.

Maar WordPress en vergelijkbare platformen blijven geld kosten.

Je moet updates installeren van zowel WordPress als je thema en plugins.

Soms kan zo'n update ervoor zorgen dat de layout van je website kapot gaat. Daarom moet je webdesigner maandelijks onderhoud uitvoeren.

Omdat deze platformen het bekendst zijn, zijn er trouwens ook veel hackers die klaar staan om je webshop en inkomsten onderuit te halen.

De juiste premium security plugins vergen veel kennis en onderhoud!

Ga je zelf je webshop in elkaar steken? Weet dan dat je er bij goedkope template websites er vaak helemaal alleen voor staat en weinig support mag verwachten.

Conclusie?

Een professionele webshop draagt een prijskaartje, maar nu weet je tenminste waarom dat prijskaartje eraan hangt.

Een webshop op maat zal, ten opzichte van een webshop gemaakt met Wixx of Wordpress, veel gebruiksvriendelijker, sneller en succesvoller zijn.

Wanneer wij een webshop op maat bouwen, is deze aangepast aan wat jij wil.

Wij vergelijken het vaak zo:

Een webshop beginnen met Wix of Wordpress is als het snijden van een kipfilet met een kettingzaag.

Veel te ingewikkeld en absoluut niet nodig.

Alle onnodige extra’s die enkel maar voor verwarring zorgen, zullen je niet ophouden. We bouwen de backend van je webshop volledig op maat van jouw handelingen.

Verder heb je ook geen last van beperkingen en transactiekosten, die sites zoals Wixx en Wordpress opleggen.

Webshops die het voordeel van een goed ontworpen en geprogrammeerde webshop begrijpen, investeren in het succes van hun bedrijf op lange termijn.

Bovendien kan je steeds aankloppen bij een professioneel team wanneer je speciale vragen, advies of wensen hebt.

Interesse om met ons samen te werken?

Inspira kan voor jou een professionele webshop op maat bouwen. De volledige website en haar functionaliteiten bouwen we van de grond op, zonder externe platformen. We maken dus géén gebruik van platformen zoals Wordpress, Wix of Joomla. We werken met ons eigen CMS-systeem en dat wil eigenlijk gewoon zeggen dat bij ons ALLES mogelijk is.

Neem vandaag nog even contact met ons op en kom vrijblijvend eens op de koffie. Dan bespreken we je wensen en vereisten en bezorgen we je een vrijblijvende offerte op maat.

Vincent Borgmans