Hoe Stel Je Een Social Media Strategie Samen?

Als je net zoals de meeste ondernemers bent, gebruik je momenteel social media zonder een doordacht plan of strategie. 

En je bent heus niet de enige - de meeste ondernemers proberen maar wat op hun bedrijfspagina.

Maar proberen is nooit een goede strategie geweest. Het is ook niet realistisch om te verwachten dat willekeurig berichten plaatsen op social media resultaat zal opleveren, laat staan de resultaten die je wil behalen.

Gebruik maken van een doordachte social media strategie stelt je in staan om:

  • Je tijd efficiënter te besteden
  • Aanzienlijk betere resultaten behalen (meer zichtbaarheid, meer verkoop, etc.)
  • Die resultaten te meten, waardoor je je inspanningen kan optimaliseren

Als zelfstandig ondernemers zijn uw mogelijkheden - zowel tijd als geld - beperkt. Dat wil zeggen dat je geen ingewikkelde strategie wil implementeren waar je eeuwig over doet om hem te begrijpen, laat staan uit te voeren.

Het mooie aan social media is dat dat ook helemaal niet nodig is. Je hebt wel een strategie of plan nodig om efficiënt te kunnen werken, maar het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Hoe eenvoudiger en beknopter het plan, hoe beter.

Om een efficiënt social media plan op te stellen, zal je jezelf volgende vragen moeten stellen:

  • Welke zakelijke doelen hoop ik te bereiken?
  • Wie is mijn ideale klant en welk platform gebruikt hij/zij?
  • Welke statistieken ga ik gebruiken om mijn succes te meten?
  • Ga ik content maken, beheren of beide?
  • Hoeveel tijd kan ik elke dag/week aan social media besteden?
  • Welke activiteiten gaan me het snelste resultaat opleveren?

Door een simpel plan samen te stellen dat elk van deze punten adresseert, ben je goed op weg om succesvol te zijn op social media en zal u sneller uw doelen bereiken.

Hier is een gedetailleerde kijk op elk van deze punten en hoe de antwoorden eruit kunnen zijn bij een simpele social media strategie.

Hoe ga ik social media gebruiken om mijn doelen te bereiken?

Voor je begint met het ontwikkelen van een social media strategie, moet je weten wat je uiteindelijk wil bereiken.

Op dat vlak is social media niet anders dan andere marketing mogelijkheden.

Begin door te bepalen wat je algemene doelen zijn. Denk aan welke doelen je wil stellen voor jouw bedrijf. Doelen die je kan bereiken aan de hand van social media zijn:

  • Naamsbekenheid vergroten
  • Autoriteit op een bepaalde onderwerp vergroten
  • Loyale gemeenschap opbouwen
  • Nieuwe leads en potentiële klanten aantrekken
  • Relatie opbouwen met klanten
  • Relatie onderhouden met bestaande klanten
  • Customer Service verbeteren
  • Meer omzet behalen

Om te beginnen kan je best 3 hoofddoelen selecteren. Hou er ook rekening mee dat je nog geen groot aantal volgers hebt op je social media, dus je wil misschien starten met de eerste drie doelen van onze lijst. Op die manier leren mensen je beter kennen en gaan ze je vertrouwen.

Wie is je ideale klant en waar kan je die bereiken?

Het tweede deel van het plan zou de nadruk moeten leggen op begrijpen wie je ideale klanten zijn.

Dus stel jezelf volgende vragen:

  • Welke specifieke klant is je ideale klant?
  • Welke job of positie bekleden zij?
  • Wat is de typische taal van hun onderneming, bedrijfstak of organisatie?
  • Met wat voor problemen / uitdagingen worden ze geconfronteerd?

Eens je bepaald hebt wat je wil bereiken op social media en wie de ideale klant is, moet je elk van de beschikbare social media platformen onderzoeken om het volgende te bepalen:

  • Welk platform gebruikt jouw ideale klant?
  • Met welke zakelijke doelen kan elk platform je van dienst zijn?
  • Op welk platform zal je je ideale klant het beste bereiken?

Als een platform niet gebruikt wordt door jouw ideale klant en het je niet kan helpen met het bereiken van je doelen, kan je er geen tijd en geld aan besteden.

Bijvoorbeeld: Als je een Kapper bent voor zakenlui en bedrijfsleiders, moet je geen uren gaan doorbrengen op Facebook. LinkedIn aan de andere kant, zou dan weer een fantastische plek zijn om zakenlui en bedrijfsleiders te vinden en er een relatie mee op te bouwen.

Hoe ga je je succes meten?

Nadat je hebt bepaald op welk platform(s) je het beste actief kan zijn, moet je een lijst maken van de doelen die je voor elk platform wil bereiken.

Zo kan je op LinkedIn bijvoorbeeld gaan voor:

  • Drie nieuwe leads per maand genereren
  • Je autoriteit over een bepaald onderwerp opbouwen

Je hebt nu specifieke doelen voor elk platform. Dan zal je nu ook moeten bepalen hoe je elk doel gaat meten.

Een doel met een statistiek dat minder voor de hand ligt zal iets meer werk in beslag nemen. Als je bijvoorbeeld je autoriteit op LinkedIn aan het opbouwen bent over een bepaald onderwerp, zou je kunnen kijken naar statistieken zoals het aantal likes, shares en reacties op je content en het aantal nieuwe connectie verzoeken die je krijgt na het plaatsen van die content.

Hier zijn enkele voorbeelden van de verschillende verkoopgerelateerde statistieken die je zou kunnen volgen op social media:

  • Aantal leads gegenereerd uit activeiten op social media
  • Aantal geboekte afspraken
  • Contractwaarde van deals gemaakt  via social media
  • Inkomsten gegenereerd uit activiteiten op social media

Statistieken die naamsbekendheid meten en dus niet omzetgericht zijn, maar wel inzicht geven in het succes van social media zijn:

  • Aantal weergaven voor berichten of gedeelde inhoud
  • Betrokkenheid bij gedeelde inhoud (likes, reacties, deelacties, etc.)
  • Bezoeken aan uw website afkomstig van social media
  • Aantal volgers of netwerkgrootte (connecties, volgers, pagina likes,)

Wat ga je posten op social media?

Als je social media voor je bedrijf gebruikt, moet je gebruik maken van content marketing - of je nu content van anderen gaat delen, zelf content gaat maken of een combinatie van beide.

Wanneer je net van start gaat of niet zelfzeker genoeg bent om je eigen content te plaatsen, is het cureren en delen van content  van anderen de beste oplossing.

Het delen van inhoud van anderen kan je helpen met:

  • Geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen
  • Jezelf positioneren als een autoriteit in je vakgebied
  • Top-of-mind bewustzijn creëren bij uw netwerk
  • Uw sales funnel verder uitbouwen

Maar er is een goede manier en een verkeerde manier om de inhoud van anderen te beheren. Gedraag je als een goede huisvader en denk aan:

Het toevoegen van je eigen perspectief - Deel niet alleen content van anderen zoals ze is, maar voeg je eigen kijk op de zaak toe.

Het betrekken van je volgers - Stel vragen, beantwoord reacties en ga het gesprek aan.

Het toevoegen van een CTA (Call-To-Action) - Het delen van content van anderen zonder een CTA is een gemiste opportuniteit om je connecties aan te sporen een bepaalde actie te ondernemen. Je CTA kan zo eenvoudig zijn als je volgers vragen om te reageren, delen of te liken.

Hoeveel tijd ga je aan je social media activiteiten spenderen?

Elke onderneming is anders. Er is geen algemene aanpak die bepaald hoe vaak je moet posten op elk platform of hoeveel tijd je moet spenderen aan social media.

Consequentie is echter wel belangrijk. Ongeacht de frequentie en hoeveelheid tijd die je spenderen aan je social media stratagie. Consistentie levert resultaat. Hou er ook rekenign mee dat hoe agressiever je doel is, hoe meer tijd je zal moeten investeren in je social media marketing.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat, ondanks de tijd die je dagelijks of wekelijks in social media investeert, het tijd nodig heeft om volgers op te bouwen en resultaten te zien.

Online een relatie opbouwen is net zoals een offline relatie opbouwen - het kost tijd, moeite en veel werk.

Bespaar tijd door berichten in te plannen

Op de meeste platformen kan je je berichten vooraf inplannen. Door al je berichten een keer per week in te plannen kan je enorm veel tijd besparen en efficiënter te werk gaan.

Zo heb je meer tijd over om te focussen op wat belangrijk is: betrokkenheid.

Waar moet je beginnen?

Eens je je social media strategie hebt samengesteld, kies je één doel om als eerste aan te werken. Dit zou het makkelijkste doel moeten zijn, iets waar je relatief snel het resultaat van kan zien.

Dit is belangrijk, omdat snelle vooruitgang je kan helpen om momentum op te bouwen en de consistentie te ontwikkelen die je nodig hebt om succesvol te zijn met andere doelen.

Stel het creëren en implementeren van uw social media strategie niet uit!

De hedendaagse klant is digitaal verbonden en verwacht van bedrijven waarmee ze te maken hebben een professionele, online aanwezigheid.

Als je in de huidige markt wil gedijen, moet je een sociale aanwezigheid hebben op de platforms die je ideale klanten gebruiken. Met een weldoordachte social media strategie kan je je resultaten maximaliseren. Heb je toch graag een professionele ondersteuning? Neem dan gerust contact met ons op