Restaurant Website Laten Maken

Restaurant Website Laten Maken

Wil je de perfecte website voor je restaurant laten maken? Inspira geeft je alle ingrediënten & tips die van jouw restaurant website een reservatiemachine maken.

TL;DR: Hoe maak je een website voor een restaurant?

1. Kies een domeinnaam

De domeinnaam is het webadres / de nummerplaat van je bedrijf op het internet. Bij voorkeur kies je een domeinnaam die beschikt over de naam van je restaurant.

2. Kies een webdesigner

Een webdesigner is de persoon die je website gaat maken. Voor restaurants is het toch echt wel noodzaak om een webdesigner te kiezen die de fijne kneepjes onder de knie heeft m.b.t. het online promoten van een restaurant.

3. Vul je website met content

Wanneer de website klaar is, ga je hem vullen met content. Voeg het menu en foto's toe om je gerechten te tonen, schrijf blogberichten, etc.

4. Begin met promoten

Wanneer je website klaar is, kan je beginnen met het promoten. Promoot je restaurant op social media en begin echt te groeien door te investeren in SEO.

Alles waar een goede restaurant website over zou moeten beschikken

Presenteer je menu

Klanten weten graag wat er op het menu staat. Ter voorbereiding van hun avondje uit of om zichzelf te overtuigen dat dit restaurant een bezoekje waard is. Geef ze dus een voorproefje van alles wat uw restaurant te bieden heeft. En gebruik geen PDF's aub... Die bladeren en scrollen ongemakkelijk en zijn ouderwets. Vermijd ook ellenlange scrollbars. Gasten zien graag in 1 oogopslag wat er deze week op het menu staat.

Help gasten om online te reserveren

Zorg steeds voor een vol huis, door ervoor te zorgen dat klanten ten alle tijde online kunnen reserveren. Voeg een reservatie-module toe aan je website zodat klanten ook vlak voor het slapen gaan of tijdens het ontbijt een tafel kunnen reserveren. Ze zijn al online op zoek naar een plek om uit eten te gaan, dus maak het ze gemakkelijk door ze met enkele klikken online te laten reserveren. Veel restaurant uitbaters deinzen hiervoor terug, maar een goede webdesigner kan ervoor zorgen dat klanten een aantal uren (of dagen) vooraf moeten reserveren. Daarna kan je altijd nog steeds terugkoppelen met een bevestiging. Ontbreekt dit op je website? Dan is dit een gemiste kans voor meer omzet.

Online Reservatie Systeem Restaurant

Maak het gasten gemakkelijk om je te bellen op hun mobiel

Maak het gasten gemakkelijk om je te bellen via hun mobiele apparaten. Voeg een Click-To-Call knop toe aan je website (die enkel zichtbaar is op smartphones) waar website bezoekers op kunnen klikken om je rechtstreeks te bellen. Op die manier zijn ze slechts 1 klik verwijdert. Het is ook aangeraden om deze inkomende telefoongesprekken bij te houden met een tool zoals Google Analytics. Zo leer je de ware prestaties van je (online) marketing bezigheden meten en analyseren.

Via Website Telefoneren Naar Restaurant

Vergeet de suggesties niet

Heb je iedere week een suggestiemenu? Misschien heb je enkele verbluffende suggesties op de kaart staan? Zorg ervoor dat deze speciale gerechten ook op de website terecht komen. Neem er foto's van en deel ze op je social media om interactie met klanten aan te moedigen. Iedereen ziet graag een lekker gerechtje voorbij komen in hun Facebook of Instagram-feed. Focus je op toeristen? Zorg dan dat je (suggestie)menu ook meertalig beschikbaar is.

Dynamische inhoud

Waarom zou jij - als gast - vaker de website van een restaurant bezoeken? Hoe kan je gasten via Facebook naar je website sturen? Ook Google heeft een voorkeur voor websites met dynamische inhoud die regelmatig verandert. Ze gaan er dus voor zorgen dat die websites hoger getoond worden in de zoekresultaten. Dus zorg dat je je evenementen en persberichten op de website kan publiceren of maak gebruik van een blog op je website.

Blog

Een blog is eigenlijk een heel effectieve vorm van marketing. Het blog zorgt voor nieuwe en unieke content op de website, en op die manier blijft de website groeien. Je kan er ook doorlinken naar diensten of producten binnen de website. Door het juiste onderwerp aan te snijden waarbij de titels goed gekozen zijn, zorgt het ook voor zoekmachine optimalisatie. Weet je niet waarover schrijven? Je kan altijd een professionele Copywriter inhuren.

Nieuwsbrief

Wil je je trouwe gasten eens verwennen? Wil je dat Kerstmenu aankondigen? Of misschien wil je meer verkopen aan bestaande klanten? Begin dan eens te werken met een nieuwsbrief. Klanten kunnen zich inschrijven via de website of tijdens het online reserveren. Jij kan dan regelmatig van je laten horen en ingeschrevenen krijgen vast zin om nog eens een tafeltje te reserveren.

Perfect op elk apparaat

Potentiële klanten zijn vaak onderweg en moeten snel nog een tafeltje reserveren of je menu raadplegen. Zorg ervoor dat je voor hen klaar staat door je website Mobile-Friendly te maken. Dat is eigenlijk een heel chique woord om te zeggen dat je website er mooi uit ziet op alle apparaten. Zo kunnen klanten met elk toestel dat ze hebben je website raadplegen.

Contactgegevens helder in 1 opslag

Plaats een Google Maps kaartje op de website, vermeld duidelijk het telefoonnummer en vergeet je openingsuren niet. Zo weten klanten je te vinden en weten ze ook altijd hoe ze je kunnen contacteren. Zorg ervoor dat je de belangrijkste vragen van de klant kunt beantwoorden op je website. Essentiële info zoals deze mag dus niet ontbreken.

Online Cadeaubonnen

Maak het klanten nog gemakkelijker. Zorg dat ze snel en eenvoudig op elk moment van de dag cadeaubonnen van je restaurant kunnen kopen. Klanten kunnen deze dan zelf afdrukken en op 5 minuten hebben ze hun cadeau besteld. Dus ook als ze een verjaardag vergeten zijn, help jij ze 24/7 uit de nood.

Social Proof

Laat de waardering van anderen zien. Het opwekken van vertrouwen door de positieve mening en ervaringen van andere gasten te delen is een erg krachtige tool om potentiële, nieuwe klanten te overtuigen om voor jouw restaurant te kiezen. Opgenomen worden in de Gault-Millau is niet evident, maar de goede reviews van je bestaande klanten zijn ook een ster waard.

Zelf aanpasbaar via CMS

Een goede restaurant website beschikt over een CMS-systeem waarmee je zelf gerechten kan toevoegen, prijzen kan aanpassen, een korte omschrijving kan toevoegen en deze meteen kan publiceren op de website. Via het CMS-systeem kan je ook blogberichten toevoegen, reservaties beheren, etc.

Link naar social media

Zet social media buttons op je website zodat klanten je bedrijfspagina op hun favoriete platform kunnen volgen. Je hoeft niet op alle social media te zitten, maar wel op degene waar je gasten op vertoeven. Maak dus zeker gebruik van deze 'gratis' reclame. Zorg je er wel voor dat je er ook actief mee bezig bent? Een bedrijfspagina hebben en er niets mee doen, is net als een telefoon hebben en die niet opnemen. 

Hier moet je ook over nadenken...

Vermijd goedkope valkuilen

€30,- per maand betalen voor een website klinkt fantastisch, maar deze systemen zijn vaak te beperkt in gebruik. Bovendien kan je voor zo'n klein bedrag heus geen goed opgebouwde website maken. Goedkope oplossingen zijn daarom vaak de grootste valkuil voor restaurants. Visueel zijn ze mooi, maar de code is niet goed opgebouwd of er zijn mankementen achter de schermen. Dit heeft ook invloed op de vindbaarheid in Google.

SEO

Wil je meer reservaties binnenkrijgen door simpelweg gevonden te worden in Google? Dan is Zoekmachine Optimalisatie (Search Engine Optimization oftewel SEO) de oplossing. Twee op de drie consumenten gaan op internet zoeken naar cafés en lokale restaurants. Daarom is het noodzakelijk dat je een SEO-strategie voor je restaurant implementeert. Een restaurant runnen is niet altijd gemakkelijk, laat staan dat je je dan druk wil maken om je online zichtbaarheid. Gelukkig kan je SEO voor je restaurant ook uitbesteden aan een professional.

Overal zichtbaar zijn

Om ervoor te zorgen dat gasten een tafeltje reserveren, moet je vandaag de dag zoveel mogelijk (online) zichtbaar zijn. Google en Zoekmachine optimalisatie hebben we daarnet al besproken, maar vergeet niet om je restaurant aan te melden op Facebook, Instagram, TripAdvisor, Yelp en andere consorten.

Wil jij de Perfecte Website voor Jouw Restaurant?

Bij Inspira helpen we ambitieuze klanten om hun digitaal potentiëel te realiseren op een toonaangevende en briljante manier. U helpen we ook graag.
Laten we rond tafel zitten.

Vraag Een Gesprek Aan

Inspira mocht reeds instaan voor deze restaurant websites:

Restaurant website voor Namasté

Restaurant website voor 't Zoet Pateeke

Restaurant website voor 't Festijn

Wat restaurantuitbaters over Inspira zeggen

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Restaurant Website Laten Maken: afbeelding 1
Restaurant Website Laten Maken: afbeelding 2
Restaurant Website Laten Maken: afbeelding 3
Restaurant Website Laten Maken: afbeelding 4
Restaurant Website Laten Maken: afbeelding 5