De nieuwe mobiele weergave van Google

Google ontvangt steeds meer zoekopdrachten van mobiele apparaten. Daarom is Responsive en Mobile-first Webdesign steeds belangrijker geworden. Bovendien blijft het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten steeds stijgen.

Het is dan ook geen verrassing dat Google ervoor gekozen heeft om de mobiele weergave van zoekresultaten in een nieuw jasje te steken. Op die manier wil Google het makkelijker maken voor gebruikers om de zoekresultaten te scannen.

De belangrijkste veranderingen

  1. Weergave van de Favicon
  2. Andere kleur en positie voor de weergave van de sitenaam
  3. Vernieuwde weergave Advertenties

De Favicon wordt vanaf nu weergegeven

Toch wel de meest opvallende verandering is de toevoeging van de Favicon. Dit icoontje zie je nu links bovenaan het organische zoekresultaat - net voor de URL van de website. Op de desktopweergave zal dit icoontje niet getoond worden.

Google toont nu ook de Favicon van je website

Een Favicon werd al een tijdje gebruikt voor de branding van een website. Je ziet het terug in de bladwijzerbalk of als je meerdere tabs in je browser geopend hebt. 

Aangezien Google de Favicon nu heeft toegevoegd aan de mobiele zoekresultaten, is het dus aangeraden om daarop in te spelen. Heeft je website geen Favicon? Dan is het nu toch echt wel tijd om daar werk van te maken. Wanneer je geen Favicon hebt, zal Google een standaard icoontje weergeven: een wereldbol.

2. Een andere kleur en positie voor de weergave van de sitenaam

In het verleden werkt de naam en de URL van je website in het groenonder de titel van je pagina geplaatst. Bij de nieuwe mobiele weergave worden de sitenaam en de breadcrumbs boven het zoekresultaat weergegeven. Er werd ook gekozen voor een zwarte kleur. Deze aanpassing geld voor zowel de organische als betaalde zoekresultaten.

Een andere kleur en positie voor de weergave van de sitenaam

3. Vernieuwde weergave Advertenties

Wanneer je naar een product of dienst zoekt en Google toont je een nuttige advertentie, zie je naast het webadres een vetgedrukt Advertentielabel aan de linkerkant. Dit vervangt het groene Adv.-label dat in het verleden werd weergegeven. Het onderscheid tussen zoekresultaten en organische zoekresultaten is hierdoor duidelijker geworden, maar valt minimaal op.

Vernieuwde weergaven van Google Ads

Zoals je ziet blijft de Favicon uniek voor de organische zoekresultaten. Voor advertenties zal deze dus niet weergegeven worden - Zo kan je snel zien waar de informatie vandaan komt.

Toekomstpotentiëel

Dit nieuwe design geeft Google de mogelijkheid om ook in de toekomst nieuwe functionaliteiten toe te voegen. Denk aan direct uitvoerbare acties zoals het kopen van filmtickets tot het afspelen van podcasts. Google streeft ervoor om een beter beeld te geven van de inhoud op webpagina's met duidelijke attributie van de bron. Hierbij stellen ze gebruiksvriendelijkheid voorop.

Meer afbeeldingen

De nieuwe mobiele weergave van Google: afbeelding 1
De nieuwe mobiele weergave van Google: afbeelding 2
De nieuwe mobiele weergave van Google: afbeelding 3