Laag Bereik op Facebook: Hoe komt dat en hoe kan je dat aanpakken?

Laag Bereik op Facebook: Hoe komt dat en hoe kan je dat aanpakken?

Je hebt een laag bereik op Facebook vanwege de algoritmes. Dagelijks wordt er enorm veel content gepost op Facebook, dus je pagina heeft veel concurrentie. Aan de hand van haar algoritme, tracht Facebook de interessantste berichten te tonen aan haar gebruikers. Als je een groter bereik op Facebook wil, moet jouw pagina daar op inspelen.

De afgelopen jaren heeft Facebook haar algoritme aangepast om berichten van vrienden en familie een hogere prioriteit te geven dan die van Pagina's. Daarom is het lage bereik waar veel bedrijfspagina's mee te kampen hebben geen verrassing.

Wanneer een gebruiker een bericht liket, geeft hij aan dat het interessant is voor hem/haar. Deelacties en reacties worden echter beschouwd als "actieve" interacties en Facebook hecht hier veel meer waarde aan. Op basis van voorgaande interacties gaan ze de nieuwsfeed van een gebruiker indelen.

Nu heb je een beter begrip hoe Facebook de nieuwsfeed van gebruikers indeelt. Daarom geven we je eerst enkele redenen waarom je bereik zo laag kan zijn en geven we enkele tips voor een groter bereik op Facebook.

Waarom is mijn bereik op Facebook zo laag?

Je post te vaak of te weinig

Het valt me op hoe weinig mensen beseffen dat de hoeveelheid waarmee je berichten op je pagina plaatst een impact kan hebben op het bereik.

Als je te vaak of te weinig berichten plaatst, gaat je Facebook bereik dalen.

Vaak merk ik tijdens een gesprek met ondernemers dat er geen regelmaat zit in het posten op sociale media. Meestal doen ze dat alleen wanneer ze tijd hebben en dan maken ze doorgaans de meest voorkomende fout: Meerdere berichten na elkaar plaatsen.

De frequentie die ik je kan aanraden is:

  • 1 bericht per dag of 3-7 berichten per week voor Bedrijfspagina's
  • 7 berichten per dag of 50 berichten per week voor Nieuwspagina's

Wanneer je een merk/bedrijf aan het promoten bent, mag je niet overdrijven met je berichten. Aan de andere kant, moet een nieuwspagina steeds voorzien zijn van het laatste nieuws.

Je legt de focus niet op Betrokkenheid

Een Facebook-pagina dient niet alleen om berichten te plaatsen over je producten of diensten. Denk er maar eens over na: Zou jij - als potentiële klant - geïnteresseerd zijn in een simpel, saai bericht dat een product of dienst vermeld?

Niet echt, toch?

Maar als het een bericht is dat een speciale aanbieding of korting promoot, zou je reactie helemaal anders zijn.

Of niet soms?

Leg daarom de nadruk op betrokkenheid (met name deelacties en reacties) voor een groter bereik.

In plaats van foto's van producten of diensten te posten, kan je eens proberen een poll te maken. Vraag aan je fans wat hun favoriete product is. Waar gaan ze het liefst op vakantie? Wat is hun favoriete eten?

Fris je andere berichten op door ze niet zo generisch te maken. In de plaats van een omschrijving van een product of dienst, zou je eens een quote kunnen plaatsen. Geef je fans een keer stof om over na te denken zoals minder bekende feiten, een broodje aap verhaal, een mop of zelfs een gevoelig onderwerp. Deze berichten zullen doorgaans zorgen voor meer engagement.

Je post alleen maar links naar je eigen website

Laten we eerlijk zijn: Als jij Facebook was, zou jij willen dat gebruikers zo veel mogelijk tijd op je platform doorbrengen.

Dat is ook de reden waarom links naar externe websites een lager bereik behalen.

Als het je doel is om meer bezoekers naar je website te lokken via je Facebook-pagina, dan kan je volgende tips toepassen...

Omgaan met een dalend organisch bereik op Facebook

Plaats je link als een reactie

Volgende keer dat je een nieuw bericht op Facebook gaat plaatsen, plaats dan de link als een reactie en verwijs ernaar in je status update.

Wanneer je bijvoorbeeld de voordelen van een product aan het omschrijven bent, kan je op het einde van dat bericht zetten:

Als je dit product wil kopen, volg dan de link in de eerste reactie.

Op die manier gaat Facebook je bericht niet afstraffen met een lager bereik.

Wissel berichttypes af

Zorg ervoor dat je je fans kan bekoren in de dagen voordat je een link naar je eigen website plaatst.

Je kan bijvoorbeeld een dag of twee vantevoren een citaat of testimonial posten. Dat kan een quote zijn van een bekend persoon zoals Bill Gates of een beoordeling van een tevreden klant.

Iets aantrekkelijk en interessant plaatsen, kan ervoor zorgen dat fans veel betrokkener gaan zijn met je bericht.

Omdat Facebook meet hoe betrokken fans zijn met je berichten, gaat je status update met een link naar je website veel meer bezoekers genereren.

Ze zullen je bericht dan aan een groot deel van je fans tonen, omdat ze voorheen zo geïnteresseerd waren in je berichten.

Boost je beste berichten

Net zoals op de meeste platformen, is de beste manier om zoveel mogelijk personen je bericht te laten zien via betaald adverteren.

Daarom is het aangeraden om je beste berichten te 'boosten'.

Op die manier zien al je fans het bericht en ook personen die je pagina nog niet hebben geliked.

Je krijgt een groter bereik en Facebook moet het wel tonen aangezien je er voor betaald hebt.

Omdat dat bericht een grote betrokkenheid heeft, zal je volgende bericht een veel hoger bereik behalen zonder te boosten vanwege het Facebook algoritme.

Hulp nodig met Social Media?

De aanwezigheid van je bedrijf op Facebook kan vandaag de dag doorslaggevend zijn. Pak het op de juiste manier aan en de betrokkenheid en je zichtbaarheid in de Nieuwsfeed zal door het dolle heengaan.

Uiteraard hebben veel ondernemers geen tijd voor sociale media. Of ontbreekt hen de technische kennis. Wordt het niet eens tijd dat je sociale media professioneel gaat aanpakken? Inspira kan ervoor zorgen dat jouw social media wekelijks actief is met leuke en creatieve berichten.

 

Nieuwe Toppen Scheren met Social Media?
Maak een Afspraak

 

 

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Laag Bereik op Facebook: Hoe komt dat en hoe kan je dat aanpakken?: afbeelding 1
Laag Bereik op Facebook: Hoe komt dat en hoe kan je dat aanpakken?: afbeelding 2