Feestdagenmarketing: Jouw Gids voor Online Succes

Feestdagenmarketing: Jouw Gids voor Online Succes

De feestdagen naderen snel, en voor veel bedrijven is dit de perfecte tijd om hun feestdagenmarketing op scherp te stellen. Of je nu een doorgewinterde pro bent of net begint, een doordachte aanpak kan je helpen om te profiteren van de feestvreugde en je omzet te vergroten.

Bepaal een budget

Vooraleer je van start gaat, is het belangrijk om te weten wat jouw budget is. Ga je investeren in advertenties? Ga je groots op sociale media? Stuur je een extensieve e-mailcampagne rond? Wil je meer websitebezoekers? Vooraleer je bepaalt wat je juist gaat doen, is het belangrijk om een budget samen te stellen. Daarna kan je gaan kiezen welke campagnes je in je feestdagenmarketing gaat steken en of je hiervoor een online marketingbureau gaat inschakelen.

Een veelgebruikte methode is om een percentage van je verwachte omzet tijdens de feestdagen toe te wijzen aan marketing. Dit kan variëren afhankelijk van je bedrijfstak, maar vaak wordt tussen 5% en 20% van de verwachte omzet als marketingbudget beschouwd.

Bedenk feestelijke acties en promoties

Wie kent de iconische Coca-Cola vrachtwagen nu niet? Zo hoog moeten we nu misschien niet mikken, maar ook jij kan een blijvende indruk maken met de juiste acties en promoties.

Kortingen zijn altijd populair tijdens de feestdagen, dus het is belangrijk om eens na te denken over wat jij kan aanbieden. Misschien is dat een simpele percentage korting, maar misschien kan je een "koop er één en krijg er één gratis" of misschien kan je bundelaanbiedingen of vroege-vogel-kortingen samenstellen.

Start op tijd (na Halloween)

Halloween is dan misschien wel in mindere mate overgewaaid uit Amerika (en in België is het bijlange na niet zo populair), maar November schijnt wel de uitgelezen maand te zijn om je Kerstcampagnes van start te laten gaan.

Tijdens de eerste buzz rond Halloween, kan je klanten alvast prikkelen om ook iets voor Sinterklaas of Kerstmis bij je te kopen. Dit is de ideale periode om ze attent te maken op speciale aanbiedingen of nieuwe producten die eraan komen in aanloop naar Kerstmis.

Steek je bedrijf in een Kerstjasje

Net zoals een winkelaar zijn etalage laat decoreren, wil jij je website en sociale media in een kerstjasje steken. Dus geef ze een totale make-over! Iedereen die je website, Facebook of Instagram pagina bezoekt, moet weten dat je een kerst- of feestdagenactie hebt.

Maak feestelijke banners met alle informatie over je kortingsactie. Geef bijvoorbeeld je profielfoto en omslagfoto een speciale kerstvibe. De ene doet het subtiel, de andere gaat helemaal total-loss.

Ga ook aan de slag met leuke kerst-visuals voor je berichten. In plaats van je standaard huisstijl te gebruiken, kan je een kerstversie van je huisstijl maken zodat de kijker meteen weet dat jij al helemaal in de feestvreugde bent.

Stel deadlines voor aankopen

De extra drukte rond de feestdagen zijn bij postorderbedrijven een ramp. Vertragingen zijn de laatste jaren de norm geworden. Jammer genoeg verwachten last-minute klanten die op 20 december bestellen vaak dat hun pakje de dag erna al geleverd wordt.

Breng klanten duidelijk op de hoogte wanneer ze ten laatste moeten bestellen om hun pakje op tijd te ontvangen.

Leg daarom nu al vast wat de ultieme deadlines zijn om je pakje nog voor 25 december in huis te hebben en communiceer deze duidelijk op je website en sociale media. Op die manier kan jij teleurgestelde klanten vermijden. Hou ook rekening dat je misschien naar verschillende landen verstuurd en dat deze andere deadlines mee horen te krijgen.

Biedt gratis verzending aan!

Deze discussie hebben we al vaak gevoerd met eigenaars van online shops, want de meeste zijn erg terughouden om dit aan te bieden, maar online shoppers verwachten tegenwoordig gratis verzending.

Of het nu gaat om een flesje reuk of een nieuwe TV, gratis verzending is een guilty pleasure die klanten verwachten te krijgen. Dus het is aangeraden om dit ook aan te bieden. Je kan het aanbieden op elke bestelling (works like a charm en aan het einde van het verhaal ge je je broek echt niet gescheurd hebben).

Online shoppers durven ook wel net dat stapje verder te gaan om gratis verzending klaar te spelen, dus je eventueel ook een minimumbedrag hieraan koppelen. Wanneer ze dan net onder dat bedrag zitten, vinden de meeste klanten het niet erg om nog een extra product bij te bestellen om toch maar die gratis verzending voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld: Bestel voor €30 en profiteer van gratis verzending.

Zorg dat je cadeaubonnen aanbiedt

Tijdens de feestdagen doen we bijna allemaal iets dat we normaal gezien nooit zouden doen. Winkelen voor iemand anders. En dat blijft een lastig gegeven.

Daarom is een cadeaubon een geweldige keuze om op terug te vallen.

Zorg dat bezoekers van je website weten dat je cadeaubonnen aanbiedt. Dit kan aan de hand van een banner op je hompeage of gewoon een simpel linkje in de navigatiebalk die naar een speciale landingspagina met cadeaubonnen leidt.

E-mailmarketing

Het versturen van nieuwsbrieven is niet alleen een belangrijk onderdeel van feestdagenmarketing voor E-commerce website, maar ook voor fysieke winkels.

Tijdens de kerstperiode kan je e-mailmarketing gebruiken om de aandacht van je klanten te vestigen op speciale aanbiedingen tijdens de feestdagen, cadeaugidsen, digitale catalogi, kortingscodes, etc.

Vergeet niet om je mailings ook aan te kleden met feestelijke afbeeldingen. Zo komen je klanten helemaal in de juiste sfeer!

Social Media Marketing

Tijdens de eindejaarsperiode, zijn sociale media dé plek bij uitstek waar de meeste mensen hun feestvreugde beleven. Denk bijvoorbeeld aan elkaar taggen in cadeautips, het delen van grappige posts of gewoonweg samen aftellen naar Kerst. En hier kan jij gemakkelijk op inspelen.

Instagram en Pinterest zijn de belangrijkste blikvangers waar mensen online inspiratie gaan opdoen voor de feestdagen. Deze visueel sterke kanalen zijn enorm populair als het aankomt op outfits, decoratie, recepten, ...

Facebook is dan weer het ideale platform om cadeaugidsen of verlanglijstjes te delen, maar ook behind-the-scenes beelden of feestelijke quotes.

Adverteren op Sociale Media om impulsaankopen te stimuleren

In de wereld van e-commerce draait het niet alleen om het beschikken over een geweldig product. Het draait ook om het op het juiste moment aan de juiste mensen tonen. Facebook en Instagram, met hun enorme gebruikersbases, bieden de ideale platforms om impulsaankopen te stimuleren.

Met Facebook- en Instagram-advertenties kun je je doelgroep specifiek segmenteren op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Dit betekent dat je je advertenties kunt laten zien aan mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn.

Combineer dat met visuele aantrekkingskracht en jouw social media campagne kan een grote impact hebben op het succes van jouw feestdagenmarketing-campagne.

Adverteren op Google voor extra vindbaarheid

Tijdens de feestdagen is het digitale landschap drukker dan ooit, en adverteren op Google kan een slimme zet zijn om je zichtbaarheid te vergroten.

Of het nu gaat om specifieke producten, last-minute cadeau-ideeën, of seizoensgebonden aanbiedingen. Google-advertenties stellen je in staat om op te vallen in de zoekresultaten.

Het gebruik van relevante zoekwoorden en doelgerichte advertentiecampagnes zorgt ervoor dat je bovenaan de zoekresultaten verschijnt wanneer potentiële klanten actief op zoek zijn naar feestgerelateerde items. Door te adverteren op Google, vergroot je niet alleen je vindbaarheid, maar bereik je ook klanten net op het moment dat ze op zoek zijn naar producten en diensten tijdens de feestdagen.

Daarnaast kan je ook nog Display Ads (opvallende beeldadvertenties die op websites van derden worden weergegeven) en Video Ads (opvallende videoadvertenties op YouTube) gebruiken om top-of-mind te blijven bij jouw potentiële klanten.

Ideaal om je bedrijf te promoten en in het geheugen van de consument te blijven hangen.

Doe aan remarketing

Ik ben er 100% van overtuigd dat jij remarketing al eens in actie heb gezien, ook al weet je helemaal niet wat het is.

Je zal vast en zeker wel eens op zoek zijn geweest naar een product of dienst, om dan later op Facebook in te loggen om daar een advertentie voor dat product of dienst te zien.

Wel, dat is remarketing.

Zo'n marketing campagne kan je misschien wel wat 'creepy' noemen, maar het is wel erg effectief. 

Remarketing stelt je in staat om mensen te targeten die al interesse hebben getoond in je product of website. Of het nu gaat om bezoekers die een product hebben bekeken maar niet hebben gekocht of om klanten die eerder bij je hebben gewinkeld, remarketing zorgt ervoor dat je top-of-mind blijft.

Door gerichte advertenties te tonen aan klanten die zo goed als klaar zijn om te kopen, kun je hen herinneren aan hun interesse en hen overtuigen om tijdens de feestdagen bij je te kopen. Remarketing is een effectieve manier om aankopen te stimuleren en ervoor te zorgen dat je merk niet verloren gaat in de drukte van de eindejaarsperiode.

Maak een cadeaugids

Niet zo heel lang geleden, bladerden we allemaal door een fysieke catalogus om ons verlanglijstje samen te stellen.

En hoewel we die gezelligheid nooit meer terug zullen krijgen, kan een digitale catalogus wel een erg goede manier zijn om klanten te prikkelen. Mooie illustraties, professionele foto's, een knap design, ... Je kan je producten heel mooi presenteren zoals je dit in een 'ouderwetse' catalogus zou doen. En dat allemaal zonder dat er ook maar één vel papier geprint hoeft te worden.

Zo'n catalogus kan je ook interactief maken door te linken naar de productpagina in je online shop. Zo maak je het klanten alleen maar gemakkelijker om tot een aankoop over te gaan.

En die digitale catalogus kan je overal gebruiken. Op je website, op sociale media, in een blogbericht, via een knop in de navigatiebalk van je website, ...

Maak digitale verlanglijstjes

Jij weet wie je ideale klant is. Dus plaats je in zijn/haar schoenen en denk eens goed na wat er op zijn/haar verlanglijstje zou staan.

Daarna maak je een landingspagina waar al deze producten op terug te vinden zijn. Je kan deze verlanglijst promoten op social media en andere kanalen en je zal de bestellingen snel zien binnenstromen.

En je hoeft je niet te beperken tot één ideale klant. Als je een uitgebreid productaanbod hebt, kan je dit opsplitsen tot verschillende doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan een verlanglijstje voor mannen, vrouwen, jongens, meisjes, kleuters, etc.

Sell the solution, not the product

Sucessvolle bedrijven demonstreren effectief hoe hun producten de levens van gebruikers kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een microgolfoven, een onmisbaar apparaat waarmee we gerechten snel en eenvoudig kunnen opwarmen. En dat bespaart ons heel wat tijd.

Een doeltreffende methode om de probleemoplossende eigenschappen van je producten te tonen, is door ze in actie te laten zien. Laat zien hoe je je product in de praktijk gebruik om een probleem op te lossen.

Deze benadering is geschikt voor bijna elk product. Zelfs de sokken die je als last-minute cadeau voor je vader koopt, bieden een oplossing. Door ze voor hem aan te schaffen, hoeft hij niet langer met koude voeten rond te lopen.

Kom met een onweerstaanbaar aanbod

Zoals ze in The Godfather zeggen 'Make him an offer he can‘t refuse'. 

Uiteraard gaat het bij feestdagenmarketing niet om leven of dood, maar je kan wel nadenken over hoe krachtig jouw aanbod kan zijn.

Probeer klanten iets aan te bieden dat ze niet kunnen weigeren. Een aanbod dat te mooi is om waar te zijn. Een aanbod dat beter is dan dat van jouw concurrenten.

Kondig gewijzigde openingsuren aan

Het kan zijn dat je tijdens de feestdagen andere openingsuren hanteert dan normaal. Het is dan ook belangrijk om deze speciale openingsuren met je klanten te delen. En dat moet je namelijk op een aantal plaatsen doen:

Google Mijn Bedrijf

Zodra iemand je bedrijfsnaam in Google intypt, krijgen ze een bedrijfsvermelding te zien. Het is dus belangrijk dat hier de juiste informatie weergegeven wordt. Je kunt tijdelijk aangepaste openingsuren toevoegen zonder je normale openingsuren aan te passen. Zodra de eindejaarsperiode dus voorbij is, hoef je helemaal niets aante passen.

Website

Heb jij je openingsuren in je footer of contactpagina staan? Vergeet dan niet om deze aan te passen. Zo staan klanten niet voor een gesloten deur.

Sociale Media

Ook op je Facebook-pagina heb je de mogelijkheid om je openingsuren weer te geven. Zorg ervoor dat je deze ook actueel houdt. Het kan trouwens geen kwaad om een aparte post te plaatsen om deze openingsuren nog eens extra in de kijker te zetten.

Beantwoord vragen van klanten voor ze die kunnen stellen

Tijdens de eindejaarsperiode ontvang je ongetwijfeld meer mailtjes en telefoontjes met vragen van klanten. Denk daarbij aan "Hoe kan ik mijn bestelling opvolgen?" of "Kan ik een artikel na Kerst omruilen?". 

Om jezelf tijd te besparen, is het een goed idee om een FAQ (Frequently Asked Questions oftewel Veelgestelde Vragen) op te stellen en op je website te plaatsen. Krijg je regelmatig dezelfde vragen van klanten? Voeg de vraag dan simpelweg toe aan je FAQ. Geef ook bij je klanten aan dat ze op de FAQ-pagina terecht kunnen als ze een vraag hebben, bijvoorbeeld op het moment dat je hun bestelling bevestigt.

Zo kan jij je tijdens deze drukke weken focussen op andere zaken.

Vincent Borgmans