Case Study: van offline adverteren naar volledig online adverteren op minder dan 9 maanden

Case Study: van offline adverteren naar volledig online adverteren op minder dan 9 maanden

Ben je benieuwd hoe we een specialist in buiteninstallaties meer dan 170 leads hebben bezorgd op minder dan 9 maanden? In deze casestudy zetten we duidelijk uiteen wat we zoal doen.

  • Het bepalen van concrete, meetbare doelen
  • Ontdekken wat de belangrijkste zoektermen zijn
  • De landingspagina's op hun website verbeteren
  • Het opzetten van het account, campagnes en advertentie
  • Uitbreiden van de campagnes

Toon me meteen de resultaten

De uitdaging

De klant waarvoor we deze opdracht uitvoeren is een specialist in buiteninstallaties. Zij hebben de focus op het produceren en installeren van hoogwaardige producten. Ze streven naar 100% klanttevredenheid en een onberispelijke plaatsing.

Ze wilden via Inspira een eerste poging wagen tot online adverteren. Het initiele doel was natuurlijk om zoveel mogelijk conversies te genereren, maar al snel schakelden we over om een zo laag mogelijk kost per lead te bereiken. Met name in vergelijking met hun offline advertenties.

Wil je ook meer leads? Contacteer ons en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.

Bij het ontvangen van zo een opdracht is het belangrijk om het totale plaatje te bekijken. Dat wil zeggen dat we samen gaan zitten met jou, luisteren wat je doelen zijn en dan de perfecte strategie uitwerken om deze doelen te bereiken.

Het was na ons zoektermonderzoek meteen duidelijk dat we zouden starten bij het uitbreiden van de verschillende landingspagina's, om zo specifiek mogelijk te adverteren. Vanaf deze basis konden we verder optimaliseren en de kost per lead op korte en lange termijn verlagen.

Succesvol online adverteren

1. Het bepalen van concrete, meetbare doelen

De eerste logische stap voor succesvol online adverteren was bepalen welke doelen we willen bereiken en hoe we deze gaan meten. Om de juiste doelen te bepalen voor deze klant, waren er een aantal belangrijke factoren waar we rekening mee dienen te houden:

  • We moeten het doel kunnen meten
  • Het doel moet bijdragen aan het verzamelen van kwalitatieve leads
  • Elke conversie die gemeten wordt, moet een waarde krijgen

Met deze belangrijke pijlers in het achterhoofd werd er gewerkt aan het installeren van de nodige tracking op de website. Verder namen we hun website onder de loep om te bepalen hoe we op een slimme, doordachte manier het behalen van deze doelen een duwtje in de rug konden geven.

2. Ontdekken wat de belangrijkste zoektermen zijn

Met de website die klaar stond voor de advertenties, was het tijd om in te zetten op een solide basis. Succesvol online adverteren dat doe je met een voorbeeldig zoektermonderzoek.

Voor onze klant dachten we een duidelijk gestructureerde opdeling van de campagnes uit op basis van de door ons ontdekte zoektermen, want binnen Google Ads zijn er 3 belangrijke pijlers:

  1. Verwachte doorklikfrequentie
  2. Advertentierelevantie
  3. Ervaring op de landingspagina

We maakten advertentiegroepen zo specifiek mogelijk. Zoektermen met specifieke materialen of varianten werden opgesplitst. Zo konden we advertenties schrijven die de nagel op de kop slaan en klanten doorsturen naar pagina's waar ze meteen vinden wat ze zoeken.

Succesvol online adverteren

3. De landingspagina's op hun website verbeteren

Het uitwerken van landingspagina's gebaseerd op de structuur van het advertentieaccount is een nauwkeurig uitgewerkt strategisch proces.

Met ons zoektermonderzoek kunnen we aan de slag om landingspagina's samen te stellen voor elk type klant. Een landingspagina is een pagina op je website met een duidelijke focus en doel. De functie van deze pagina is om deze klant exact te tonen waar hij naar op zoek is.

Een klant die bijv. op zoek is naar een metalen terrasoverkapping dient ook effectief op een pagina terecht te komen waar alleen maar metalen terrasoverkappingen te zien zijn. Een houten terrasoverkapping op deze pagina zou deze klant alleen maar afschrikken.

Door deze landingspagina's goed in te richten en ervoor te zorgen dat deze zo relevant mogelijk zijn voor elk type klant, genereert onze klant ook veel meer nieuwe leads buiten de advertenties om. Hiermee zetten we in op lange termijn.

4. Het opzetten van het account, campagnes en advertentie

Onze klant had nu een website die geoptimaliseerd was om bezoekers via online advertenties te ontvangen. Door een goede basis neer te zetten, is ook nu ook succes op korte termijn verzekerd.

Het schrijven van nauwkeurige en aantrekkelijke advertenties brengt heel wat creativiteit en ervaring met zich mee, maar met de juiste aanpak zijn we erin geslaagd effectieve inhoud te creëren. Doordat we de advertentiegroepen specifiek wisten op te delen, konden we de juiste advertenties tonen op het juiste moment aan de juiste persoon om zo de beste resultaten te boeken.

Daarnaast worden de advertenties ook aangevuld met links naar specifieke pagina's op de website, telefoonnummer, adres en meer. Zo trekken ze nog meer de aandacht.

5. Uitbreiden van de campagnes

Na 6 maanden kwam het einde van het jaar in zicht en gingen we in december samenzitten met de klant. Op basis van de cijfers die we konden voorleggen, besloot de klant om het volledige offline budget stop te zetten en zich volledig te focussen op online campagnes.

Deze strategische verschuiving naar een digitale aanpak, betekende ook een uitbreiding van de campagnes met alle resterende productcategorieën uit hun gamma en een verhoging van de budgetten.

Het kunnen voorleggen van statistieken en meetbare doelen benadrukte voor deze klant het groeiende belang van online presence.

Zo werden de campagnebudgetten vanaf dat moment met 86% verhoogd.

Het Resultaat

Na het uitvoeren van bovenstaande stappen en strategieën zagen we een grote groei in het aantal aanvragen via de website en een stijging in de zichtbaarheid van hun website.

We legden de focus op een breed aantal zoektermen, maar deelden deze erg specifiek op. Zo konden we de juiste advertentie tonen aan de juiste persoon op het juiste moment. Hieronder zie je een duidelijk overzicht van het succes van de campagnes.

Case Study: van offline adverteren naar volledig online adverteren op minder dan 9 maanden

Google Ads maakt het ook mogelijk om de budgetten a la minute aan te passen. Zo kon er na de zomer meteen geschakeld worden om het budget van de zomerproducten te verlagen en het vrijgekomen budget te investeren in de winterproducten. Op die manier wordt er het hele jaar door ingespeeld op de juiste producten.

Niet alleen het aantal aanvragen was een succes, maar de veel lagere kost per lead stond in schril contrast met de kost per lead van hun offline campagnes.

  • Kost per lead via offline reclame: €147 per lead

  • Kost per lead via Google Ads: €43,90 per lead

Sinds de start van hun online campagnes zijn daar maar liefst meer dan 176 aanvragen uit voortgekomen.

Conclusie

Zoals gedemonstreerd wordt in deze casestudy, speelt een strategische en doordachte aanpak een cruciale rol in het succes van online advertenties.

Onze klant heeft aanzienlijke groei ervaren door te focussen op het optimaliseren van landingspagina's en in te zetten op de relevantie van de advertenties.

Het belang van deze details mag niet worden onderschat. Het onderstreept het belang van goed na te denken over je online strategie.

Als jij een vergelijkbare aanpak hanteert, in samenwerking met de juiste experts, liggen vergelijkbare groeimogelijkheden binnen handbereik.

Mocht je ondersteuning nodig hebben bij het online adverteren voor jouw bedrijf of als je streeft naar het aantrekken van meer klanten, dan staat Inspira klaar om je te begeleiden bij deze essentiële taak.

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Case Study: van offline adverteren naar volledig online adverteren op minder dan 9 maanden: afbeelding 1
Case Study: van offline adverteren naar volledig online adverteren op minder dan 9 maanden: afbeelding 2
Case Study: van offline adverteren naar volledig online adverteren op minder dan 9 maanden: afbeelding 3
Case Study: van offline adverteren naar volledig online adverteren op minder dan 9 maanden: afbeelding 4