Herschrijf Of Voeg Een Call to Action Toe Aan Je Website

Herschrijf Of Voeg Een Call to Action Toe Aan Je Website

De beste manier om een website te optimaliseren voor meer online verkoop, is een call to action (CTA) toevoegen.

Wat is een Call to Action?

Dit is de plek waar je de websitebezoeker vraagt om een actie te ondernemen. Hun e-mail adres achterlaten, een formulier invullen, je volgen op sociale media, etc.

Uh-oh...

Het grootste probleem dat wij tegenkomen, is dat veel websites niet over een call-to-action knop beschikken. Als ze deze zouden toevoegen, verkopen ze meer met hetzelfde aantal bezoekers.

Een ander probleem dat we vaak zien, is dat ze op de verkeerde manier aanmoedigen tot actie. Dat kan zijn met slecht geschreven tekst of misleidende knoppen zijn - Recent kwam ik een website tegen met een knop "Meer Informatie", terwijl er eigenlijk "Registreer Hier" had moeten staan.

Schrijf de tekst zodat de persoon die er op klikt zich comfortabel voelt met de mate van betrokkenheid die hij/zij verwacht. De call to action is misschien wel de meest ondergewaardeerde manier om een website te optimaliseren. Raar genoeg zorgt hij voor de belangrijkste prestatie indicator op je website: Leads.

De Harde en Zachte CTA

Een harde Call to Action vraagt de bezoeker om een specifieke actie te ondernemen. Daarbij denken we vooral aan het invullen van een formulier, een demo voorstelling aanvragen of een product aankopen. Dit actiegerichte verzoek wordt aan de bezoeker gepresenteerd tijdens een bepaald punt in de aankoopcyclus. 

Een zachte CTA vraagt voor een actie die minder betrokkenheid van de bezoeker vraagt. Zoals het volgen van je bedrijf op sociale media, een explainer video bekijken of inschrijven voor een nieuwsbrief.

Alleen een harde CTA gebruiken is niet genoeg!

Zorg dat je op verschillende manieren klanten aanspreekt om in contact met je bedrijf te komen. Met een zachte CTA kan je ze blijven beïnvloeden via sociale media of andere kanalen. Zolang ze betrokken blijven met je product of dienst, zullen ze contact met je opnemen wanneer ze klaar zijn om een vraag te stellen of over te gaan tot een aankoop.

Laat potentiële klanten niet met lege handen achter, maar geef ze iets om over na te denken.
Vincent Borgmans