SEO staat voor Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie) en staat voor de inspanningen die men doet om het aantal bezoekers van een website te verhogen.

Alle grote zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo maken gebruik van een zogenaamde Zoekmachine Resultatenpagina (SERP of Search Engine Results Page). Hier worden websites, video's en bedrijfsvermeldingen getoond die gerangschikt worden volgens relevantie. Je moet niet betalen om hiertussen getoond te worden.

Het is belangrijk om te weten dat de meeste zoekmachines enkele advertenties vertonen boven deze zoekresultaten.

Met een zoekmachine kunnen gebruikers informatie opzoeken op het internet. Hiervoor voeren zij een zoekopdracht in, waarna de zoekmachine een resultatenpagina gaat weergeven. Het doel van elke zoekmachine is om de meest relevante websites weer te geven op basis van de ingevoerde zoekopdracht.

Als je bijvoorbeeld gaat zoeken naar "Wat is SEO?", dan wil de zoekmachine je vraag zo goed mogelijk beantwoorden.

Algoritmes

Wat is SEO? Wat is zoekmachine optimalisatie?

Om die zoekresultaten te rangschikken, maken zoekmachines gebruik van algoritmes. Dat zijn factoren die de rangschikking van de zoekresultaten bepalen. Zo kijkt een zoekmachine naar de inhoud en opbouw van een website, maar ook naar de vermeldingen op sociale media, gebruikte technieken, links naar je website en nog veel meer.

Google is de belangrijkste zoekmachine ter wereld. Daarom wordt bij SEO de focus gelegd op de algoritmes die zij hanteren.

Wat gaat men dan bij SEO doen? Wel, de meeste van die factoren zijn een publiek geheim. Men kan dus perfect zo'n resultatenpagina gaan beïnvloeden. Ondernemingen spelen hier op in om meer klanten aan te trekken en naamsbekendheid te verwerven. Een kapper uit Antwerpen zou zijn website kunnen optimaliseren voor de zoekopdracht kapper antwerpen en een loodgieter wil gevonden worden als men toilet laten ontstoppen intikt. SEO zorgt ervoor dat zij voor deze zoekopdrachten naar boven komen.

Organisch Verkeer

Wanneer gebruikers je website bezoeken via de resultatenpagina van een zoekmachine, spreekt men over Organisch Verkeer. Dat zijn bezoekers die je website hebben bezocht zonder dat je daarvoor hebt moeten betalen via een advertentie op het internet. Met services zoals Google Ads kan je adverteren op de resultatenpagina van zoekmachines.

Wanneer ment adverteert op een zoekmachine resultatenpagina, spreekt men over SEA (Search Engine Advertising). De combinatie van SEO en SEA kan geweldige resultaten opleveren.

Hulp nodig bij SEO?

Het mag wel duidelijk zijn dat als je wil scoren in Google, je de website van je onderneming niet door een kennis moet laten maken. Het is beter om te investeren in een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dat levert meer naamsbekendheid, meer leads, meer klanten en meer omzet op.

Wil jij ook optimaal gebruikmaken van je digitale hoofdkwartier? De SEO-specialisten van Inspira staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op of maak meteen een afspraak.

Contacteer Ons

Interessant artikel? Lees dan ook:

Datum
1 jun. 2018
Delen
Vincent Borgmans

Vincent heeft meer dan 15 jaar ervaring in online marketing en ondernemerschap. Die expertise vergaarde hij door in 2010 zijn eigen sportwinkel Sportselect te lanceren. Voor deze zaak ging hij all-in op online adverteren, sociale media en webshop. Na 5 jaar was zijn zaak zo'n succes, dat andere ondernemers hem wouden inhuren om hetzelfde voor hen te doen. Hierdoor werd het een logische stap om in 2018 de sportwinkel stop te zetten en full time voor Inspira te gaan werken. Vincent zijn blogs zijn een weerspiegeling van zijn passie en no-bullshit visie waarmee hij eenmanszaken, kleine & middelgrote bedrijven helpt om hun online aanwezigheid ten volle te benutten.

Lees nog meer berichten

Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren

Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren

De meeste lokale bedrijven kunnen enkel in hun eigen dorp of stad klanten bereiken en scoren in zoekresultaten. Maar wat als je met een paar aanpassingen je lokale vindbaarheid kan verbeteren in gans je regio?

Bekijk
Waarom een blog op je website?

Waarom een blog op je website?

Waarom een blog op je website? Op de juiste manier gebruik maken van een blog zorgt ervoor dat je websiteverkeer een echte boost krijgt.

Bekijk
Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?

Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?

De meeste bedrijfswebsites zijn voorzien van een blog. De simpele taak: klanten informeren van de laatste nieuwtjes en inspireren met producten of diensten.

Bekijk
Gebogen overloop