Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren

Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren

De meeste lokale bedrijven kunnen enkel in hun eigen dorp of stad klanten bereiken en scoren in zoekresultaten. Maar wat als je met een paar aanpassingen je lokale vindbaarheid kan verbeteren in gans je regio?

In deze blog toon ik je een nieuwe manier die bedrijven toelaat om hun lokale vindbaarheid tot wel 5, 10, 20 en zelfs 30 kilometer van hun fysieke locatie te verbeteren.

Ik neem je stapsgewijs mee door alle wijzigingen die je moet aanbrengen op je website en de supereenvoudige aanpassing in je Bedrijfsprofielmanager op Google die dit alles mogelijk maken.

Laten we beginnen bij het grootste probleem van lokale SEO:

Het is makkelijk om gevonden te worden op Google Maps in de buurt van je bedrijf, maar naarmate iemand een zoekopdracht verder weg invoert, daalt je zichtbaarheid sterk.

Laten we beginnen met een voorbeeld...

Stel je bent een tuinaannemer in Mechelen, maar je wilt ook klanten in Antwerpen, Lier of Leuven bereiken.

Het probleem is dat je bedrijf niet dichtbij genoeg gevestigd is om in die locaties vindbaar te zijn.

De fysieke afstand tot de persoon die op zoek is naar een dienst blijft het belangrijkste gegeven, zelfs voor bedrijven die diensten bij hun ter plekke uitvoeren.

Of je nu een loodgieter zou zijn die binnen een straal van 30 kilometer werkt, of een grafisch ontwerper die vanop afstand werkt:

Het is onwaarschijnlijk dat je gevonden zal worden, ook al is het maar 8 kilometer van jouw locatie verwijderd.

Gelukkig is er een manier om dit aan te pakken.

Laten we de nieuwe strategie eens bekijken...

Stap één: Maak een lijstje van al je diensten

Noteer alle diensten die je bedrijf aanbiedt. Deze lijst zal de basis vormen van je lokale seo strategie.

Voor een tuinaannemer kunnen dit diensten zijn zoals gazon maaien, tuinontwerp, bomen snoeien en terrasaanleg. Voor een loodgieter kan het gaan om ontstoppingen, afvoerreiniging en installatie van waterverwarmers.

Wat je bedrijf ook doet, begin met een lijstje te maken van al je diensten.

Stap twee: Bepaal alle dorpen en steden waarin je gevonden wilt worden

Zit je in Mechelen?

Dan wil je waarschijnlijk ook gevonden worden in Antwerpen, Lier en Leuven.

Lokale vindbaarheid

Zorg er wel voor dat deze locaties op een redelijke afstand liggen. Je moet deze klanten ook echt kunnen bedienen, dus te verre plekken dien je te vermijden.

Dus stel een lijstje op met de belangrijkste locaties waar je gevonden wil worden.

Stap drie: Combineer je lijstjes om zoektermcombinaties te maken

Nu gaan we de lijstjes van je diensten en steden combineren om de nodige pagina's op je website aan te maken.

Zet ze in een handige tabel, waarbij elke combinatie een nieuwe pagina vertegenwoordigt die je moet aanmaken.

Lokale vindbaarheid zoektermlijst

Stap vier: Prioritiseer de pagina's op basis van zoekvolume

Nu gaan we de pagina's prioritiseren op basis van hun zoekvolume.

Doe een zoektermonderzoek om te bepalen welke dienst+stad combinaties de hoogste zoekvolumes hebben en focus je daar als eerste op.

Enkele handige tools voor zoektermonderzoek zijn Ubersuggest (betalend) en Google Keyword Planner (gratis).

Sorteer de pagina's op zoekvolume, met de meest gebruikte combinaties bovenaan.

Stap vijf: Dienst-locatie pagina's aanmaken

Elke combinatie van dienst en stad heeft zijn eigen pagina nodig, die bij voorkeur gebaseerd zijn op de indeling van je homepagina of dienstenpagina's.

Vermijd dat deze pagina’s eruitzien als een bijzaak; ze moeten aanvoelen als een pagina met overtuigende elementen zoals een hero sectie, voordelen, veelgestelde vragen, reviews, etc.

Dienst-locatie pagina's

Stap zes: Pas de inhoud van elke pagina aan met behulp van ChatGPT

Je hoeft niet voor elke pagina volledig nieuwe inhoud te schrijven.

Gebruik ChatGPT om je inhoud lichtjes te herschrijven en te voorzien van locatie-specifieke zoekwoorden zoals “gazon maaien in Antwerpen” of “bomen snoeien in Lier”.

Voeg de zoekterm toe in de H1 titel van de pagina, subkoppen en tekst. Voeg ook nauw verwante zinnen toe zoals “gazonexperts” of “professioneel tuinonderhoud” om je de relevantie van je pagina te verbeteren.

Stap zeven: Update je Google Bedrijfsprofiel

Koppel elk van deze dienst-locatiepagina's aan je Google Bedrijfsprofiel door ze toe te voegen als een product of dienst voor elke combinatie (zoals "Gazon Maaien in Antwerpen").

Je kan de vermeldingen ordenen in categorieën zodat het makkelijker te navigeren is binnen je profiel.

Tot slot, controleer je of je dienstgebied in je Google Bedrijfsprofiel al deze locaties bevat. Zo kunnen potentiële klanten zien of je hun regio bedient.

Je moet GEEN nieuwe locatie of vermelding binnen Google te maken!

Producten toevoegen aan Google Bedrijfsprofiel

Stap acht: Bouw vermeldingen en backlinks uit naar deze dienst-locatiepagina's

Vermeldingen van je bedrijf in directories zoals Yelp, Gouden Gids en Bing Places, helpen om de algemene relevantie van je bedrijf te bevestigen.

Nu wil je de relevantie van je bedrijf in elk van de getargete locaties bevestigen. Ga dus op zoek naar lokale directories voor elk van deze steden/dorpen en laat ze linken naar je nieuwe pagina's.

Backlinks van betrouwbare websites naar je pagina's zijn essentiëel voor een goede vindbaarheid.

Onthoud dat backlinks een geavanceerde SEO strategie is en enkel werkt als je de basis van je website op orde hebt.

Geef jouw lokale vindbaarheid een boost met onze expertise

Wil je dat jouw bedrijf beter gevonden wordt in jouw regio? Of heb je een nieuwe website nodig die je vindbaarheid versterkt? Wij staan voor je klaar klaar om te helpen met een op maat gemaakte lokale SEO strategie of een splinternieuwe website die echt voor je werkt. Neem vandaag nog contact met ons op, en samen zorgen we ervoor dat jouw online zichtbaarheid sterk verbeterd!

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren: afbeelding 1
Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren: afbeelding 2
Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren: afbeelding 3
Hoe je meteen je lokale vindbaarheid kan verbeteren: afbeelding 4