Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?

De meeste bedrijfswebsites zijn voorzien van een blog. De simpele taak: klanten informeren van de laatste nieuwtjes en inspireren met producten of diensten.

De voordelen van een bedrijfsblog:

  • Meer bezoekers op de website door nieuwe (en langere) zoektermen aan te spreken
  • De berichten kunnen gebruikt worden op sociale media
  • Je bouwt een relatie op met klanten
  • Het wijst je bedrijf aan als een marktleider
  • Het levert resultaten op lange termijn

Laten we daar een beetje dieper op in gaan...

 

Meer bezoekers, en ook meer leads

Hoe vinden klanten je website?

  • Ze kunnen je bedrijfsnaam in hun browser invoeren... maar dat is een publiek dat je al hebt aangesproken. Ze weten al wie je bent.
  • Je zou meer bezoekers kunnen aantrekken door te adverteren op Google, maar dat is vrij duur. Zodra je daarmee stopt, verdwijnen deze bezoekers.
  • Klanten kunnen op zoek gaan naar je producten of diensten via de zoekmachine.
  • Of klanten kunnen je tegenkomen op sociale media.

Meer bezoekers op je bedrijfsblog

De meeste websites bestaan uit enkele pagina's. Wanneer was de laatste keer dat die pagina's geupdate of aangepast werden? Dat zal wel een tijdje geleden zijn.

Telkens je een blogbericht post, is dat een extra pagina die geïndexeerd wordt in de zoekmachine. Een extra opportuniteit om gevonden te worden en het aantal bezoekers van je website te verhogen. Het is ook een extra signaal voor Google dat je website actief is en dat deze regelmatig in de gaten gehouden moet worden.

Elke nieuwe pagina is ook een kans om nieuwe leads te genereren. Dat doe je door simpelweg een call-to-action toe te voegen aan elk blogbericht.

Helemaal onderaan dit blogbericht, zal je zo'n call-to-action knop zien. In feite hebben al onze blogberichten zo'n knop en de jouwe zou dat ook moeten hebben. Dat is dé manier om de bezoekers van je website om te vormen tot nieuwe klanten.

Hou je er wel rekening mee dat niet iedereen die je blog leest klant zal worden?

Het voedt sociale media

Gebruik je bedrijfsblog voor sociale media

Een bedrijfsblog helpt ook om gevonden te worden via sociale media. Elke keer dat jij een blogbericht schrijf, creëer je content die men kan delen op sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+. Op die manier spreek je een nieuw publiek aan dat nog niet bekend is met je onderneming.

Je bedrijfsblog doet dienst als een vitale bron van content om te delen op je bedrijfspagina. Je versterkt je bereik op sociale media door blogberichten te delen en nieuwe bezoekers naar je blog door te verwijzen via je sociale kanalen.

Een band opbouwen met je publiek

Maak een connectie met je doelpubliek

Door de persoonlijke kant van je bedrijf te tonen - vanuit een perspectief dat klanten vaak niet te zien krijgen - kan je bestaande klanten aan je binden en tegelijkertijd nieuwe klanten aanspreken. Het geeft de waarden, visie en persoonlijkheid van je onderneming aan hen mee.

Als je een lezer kan raken met inspirerende tips, creatieve voorbeelden of goed advies, dan zal hij een klant voor het leven worden. Laat klanten toe om reacties te plaatsen op je blogberichten en reageer op hun vragen. Je creëert een band met je publiek, bouwt vertrouwen op en krijgt waardevolle inzichten m.b.t. waar je klanten naar op zoek zijn.

Je bedrijf vestigen als een autoriteit

Vestig jezelf als autoriteit met een bedrijfsblog

De beste bedrijfsblogs beantwoorden algemene vragen die klanten hebben. Als je op regelmatige basis blogberichten kan schrijven die nuttig zijn voor je doelpubliek, dan helpt dat om je bedrijf te vestigen als een autoriteit in je vakgebied.

Kan je je voorstellen welke impact een blogbericht kan hebben als dat de prangende vraag van een verwarde klant beantwoord?

Als klanten de antwoorden op hun vragen via blogberichten van jouw bedrijf vinden, gaan ze veel sneller in de verkoopcyclus terechtkomen. Ze vertrouwen op wat je te zeggen hebt, gewoonweg omdat je ze in het verleden geholpen hebt.

Het opbouwen van autoriteit kan je niet meten zoals bezoekers van de website en nieuwe leads, maar het kan wel effectief zijn. 

Lange termijn politiek

Een goed bedrijfsblog is investeren in de toekomst

Je plaatst jezelf achter je computer en spendeert een dik uur aan het schrijven van een nieuw blogbericht. Daarna verstuur je het mee met je nieuwsbrief en deel je het op sociale media. Laat ons zeggen dat het blogbericht de eerste dag 100x bekeken wordt en de tweede dag 60x en daaruit haal je 15 nieuwe klanten.

Natuurlijk zwakt het aantal bezoekers de komende dagen af... Maar dat is niet het einde van het verhaal.

Dat blogbericht heeft nu een plekje in de zoekmachines bemachtigd. De komende weken, maanden en zelfs jaren, zal je blogbericht zorgen voor bezoekers op je website. Die bezoekers worden dan weer nieuwe klanten.

Terwijl jij misschien een uurtje of twee hard gewerkt hebt aan dat blogbericht, kan het honderden en misschien wel duizenden klanten aanspreken in de toekomst.

Hulp nodig met het schrijven van blogberichten?

Bij het opstarten van zo'n blog, is de passie vaak groot. Maar al snel beseffen ondernemers dat content marketing erg veel tijd in beslag neemt. Vaak lopen belangrijke taken hierdoor vertraging op of wordt het schrijven van nieuwe blogberichten uitgesteld.

Dat is erg jammer, want een actief bedrijfsblog kan echt een meerwaarde zijn voor elk bedrijf. Het is een vitale aanvoer voor berichten op sociale media, maar dient ook om beter gevonden te worden in Google. Blogberichten die geschreven zijn met zoekmachine optimalisatie in het achterhoofd, zullen het aantal bezoekers op de website doen stijgen.

Heb je geen tijd voor het schrijven van teksten? Of ontbreekt de technische kennis? Dan kan je Inspira inschakelen om, in combinatie met jouw vakmanschap, in te staan voor het schrijven van artikels over allerhande onderwerpen gerelateerd aan je vakgebied.

 

Berichten voor je Bedrijfsblog nodig?
Vraag een gratis offerte aan

 

Een goede content strategie, zorgt ervoor dat je ook online je stempel kan drukken.

 

Meer afbeeldingen

Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?: afbeelding 1
Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?: afbeelding 2
Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?: afbeelding 3
Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?: afbeelding 4
Bedrijfsblog: Leuk om te hebben, maar wat nu?: afbeelding 5