De Voordelen van Google Mijn Bedrijf
Meer dan ooit gebruiken de mensen Google om een antwoord te vinden op hun vraag. Google heeft een grote impact op de manier dat consumenten producten en diensten in hun buurt vinden. Google Mijn Bedrijf is een gemakkelijke, gratis dienst voor bedrijven en ondernemingen om hun online aanwezigheid op Google te beheren. Voor bedrijfsleiders zijn er verschillende voordelen van Google Mijn Bedrijf.
De Voordelen van Google Mijn Bedrijf voor Lokale Ondernemers
Wanneer heb jij voor het laatst een Gouden Gids vastgepakt? Ik kijk al jaren niet meer in de Gouden Gids om een kapper, restaurant, loodgieter of andere lokale ondernemers terug te vinden. Vandaag de dag doet de consument beroep op Google, de grootste zoekmachine ter wereld, om te vinden wat hij nodig heeft. Daarom heeft Google een uitstekende manier gevonden waarmee ondernemingen kunnen opvallen: Google Mijn Bedrijf.
Zoekresultaten via Google en zoekopdrachten in Google Maps vergaren een totaal van vijf miljard zoekopdrachten per dag. Dat wil zeggen dat er een groot publiek voor handen is om jouw Google Bedrijfsvermelding te tonen. Het is een tijd waarin Google niet langer een merknaam is, maar een werkwoord. Just Google It is zo goed ingeburgerd dat online zichtbaarheid enorm belangrijk is voor elke onderneming.
Bedrijfsgegevens opzoeken was nog nooit zo gemakkelijk. Via je bedrijfsvermelding op Google, hebben potentiële klanten sneller toegang tot je openingsuren, telefoonnummer, website en een routebeschrijving. Volledig gratis en bereikbaar met een klik van de knop. Zo'n gratis GMB-vermelding geeft consumenten ook een voorproefje mee aan de hand van Google Klantenreviews en een kijkje achter de voorgevel dankzij de Foto's die je zelf kan uploaden. Neem zelf eens een kijkje:
The Numbers Game
Wanneer klanten Inspira inschakelen voor het beheren van sociale media, valt daar dankzij Google Posts meer dan ooit ook Google Mijn Bedrijf onder. Cijfers spreken ondernemers pas echt aan en dankzij de Insights van GMB, halen wij er graag een voorbeeld bij: Onderstaande klant is een ondernemer met zeer lokale dienstverlening. Praktisch elk telefoongesprek is een nieuwe verkoop waarbij een omzet van ongeveer €50,- gerealiseerd wordt.
12 x €50 = €600 Omzet via GMB
Wat de exacte opbrengst is van de 50 website bezoeken en 12 routebeschrijvingen is giswerk, maar als hier ook enkele verkopen uit voortkomen dan mogen we toch spreken van een fantastische ROI. Dat is een enorme return via een gratis, online dienst.
Zichtbaarheid op Google Zoeken & Maps
Het allergrootste voordeel om je bedrijf aan te melden bij Google, is de eersteklas-positie die jouw bedrijfsgegevens innemen op een zoekresultatenpagina. Google Mijn Bedrijf-vermeldingen verschijnen in de Local 3 Pack en Google Maps resultaten. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert via Google Zoeken, zijn de eerste 3 resultaten meestal betaalde advertenties. Daarna zie je doorgaans een kaartje met drie lokale resultaten (vandaar de naam Local 3 Pack). Daarna zie je de "organische" zoekresultaten.
Die drie lokale resultaten bevinden zich op een waardevolle en opvallende plaats op de zoekresultatenpagina van Google. De informatie die daar weergegeven wordt, komt uit je Google Bedrijfsvermelding.
Betaalde advertenties werken via Cost-Per-Click (CPC). Zij betalen dus voor elke gebruiker die op hun advertentie klikt. Er zijn ondernemers die hier honderden en zelfs duizenden Euro aan spenderen. Maar zoals je al eerder hebt kunnen zien, kan je met een goed geoptimaliseerde Google Bedrijfsvermelding geweldige resultaten behalen.
Jouw Bedrijf Aanmelden in Google
We komen het al te vaak tegen dat een onderneming nog niet geclaimed is. Het is heel gemakkelijk om online je Google Mijn Bedrijf aan te melden.
- Ga naar google.be/business/
- Klik in de rechterbovenhoek op Aan De Slag
- Zoek naar jouw bedrijf via de naam
- Als het bedrijf niet wordt weergegeven in het menu, klikt je op Volgende (zonder een bedrijf in de lijst te selecteren)
- Geef vervolgens de adresgegevens van je bedrijf in en doorloop alle stappen
- Klik op Verzenden
Je krijgt een verificatiecode op dit adres toegestuurd. Als je je daarmee aanmeldt, weet Google dat jij de eigenaar bent. Tegenwoordig is dat vaak ook mogelijk via e-mail of SMS en dan ben je meteen de officiële eigenaar van je eigen Google Bedrijfsvermelding.
Tips voor Jouw Google Mijn Bedrijf
Nadat je bedrijf aangemeld is voor GMB, zorg je ervoor dat de informatie correct is. Controleer de bedrijfsnaam, het adres en telefoonnummer. Ga verder ook na of je openingsuren up-to-date zijn, dat je Bedrijfscategorie geschikt is en dat er geen foute kenmerken aangevinkt zijn. Wil je echt grondig te werk gaan? Volgende tips zorgen ervoor dat jouw bedrijfsvermelding echt top zal zijn.
- Voeg foto's toe zodat potentiële klanten kunnen zien wat je doet.
- Voeg foto's toe voor alle categorieën (Interieur, Buitenkant, Team, Identiteit, etc.)
- Begin met het verzamelen van Google Klantenreviews
- Voeg meerdere Categorieën toe (indien mogelijk)
- Maak gebruik van Google Posts
Google Posts
Een van de nieuwe features van Google Mijn Bedrijf is de mogelijkheid om berichten te plaatsen. Op deze manier kan je aanbiedingen, nieuws, evenementen, producten en aankondigen doen. Deze berichten worden getoond op Google Zoeken en Google Maps. Het is de ideale manier om beter op te vallen en potentiële klanten over de streep te halen.
Om het meeste voordeel uit deze functie te halen, moet je het volgende in gedachten houden:
- Voeg een foto toe
- Je kan foto's bijsnijden indien nodig
- Enkel de eerste 100 karakters worden weergegeven (de rest ziet men pas als men erop klikt)
- Voeg een knop toe (Reserveren, Online Bestellen, Meer Informatie, etc.)
- Plaats regelmatig nieuwe berichten. Een Google Post is zeven dagen zichtbaar. (Met uitzondering van een evenement)
- Berichten worden van nieuwste tot oudste gerangschikt in een Caroussel
Geen tijd om het zelf te doen?
Je Google Mijn Bedrijf claimen is vrij gemakkelijk en is de ideale stap in het verbeteren van je online zichtbaarheid. Voor ondernemers is het echter een uitdaging omdat ze er simpelweg de tijd niet voor hebben of gewoon niet zo handig met computers overweg kunnen. Wanneer het allemaal een uitdaging blijkt te zijn, haken zij dan ook af en lopen ze veel omzet mis. Neem vandaag nog contact op met Inspira en laat onze specialisten jouw bedrijfsvermelding claimen en beheren. Op die manier blijf je de concurrentie een stapje voor en zullen lokale klanten de weg naar jouw bedrijf weten te vinden.