Wat kost Google AdWords?

Wat kost Google AdWords is een vraag die ons regelmatig gesteld wordt. Elke serieuze ondernemer wil weten hoeveel hij gaat moeten uitgeven om te adverteren op Google en of hij zich dit kan veroorloven.

Let op: Google Adwords heet voortaan Google Ads

Het is heel frustrerend, maar er is geen juist antwoord op die vraag. De kosten van adverteren op Google worden bepaald door een aantal variabelen. Het voordeel van Google AdWords is dat je zelf kan bepalen hoeveel je uitgeeft per dag.

Bepaal een budget voor 3 maanden

Als je wil starten met AdWords, kan je het best voor jezelf uitmaken wat je eraan wil uitgeven en dit budget verdelen over 3 maanden. Je hebt minstens 3 maanden nodig om data te verzamelen zodat je voor jezelf kan uitmaken of Google AdWords iets is voor jouw bedrijf.

Wil je echt cijfers horen? Voor een bedrijf dat diensten levert in haar eigen regio, raden we toch aan om van start te gaan met €300 per maand. Voor dit bedrag kan je doorgaans enkele advertentiegroepen opzetten waarbij je kan focussen op enkele diensten. Dit is enkel van toepassing als de focus zoekwoorden geen hoge CPC bevatten.

In het verleden hebben we ook al gezien dat er in specifieke niche markten erg veel succes behaalt kan worden met een beperkt budget (bijv.: 150€ per maand). Is de concurrentie groot en ligt de gemiddelde CPC hoger dan gewoonlijk? Dan gaan er al snel hogere bedragen rond (€750 tot €2500 per maand en zelfs hoger).

Wat Google AdWords voor jouw bedrijf kost, zal afhankelijk zijn van een aantal variabelen. Elke AdWords campagne vereist een eigen aanpak. Wil je jouw mogelijkheden eens in detail bekijken? Als Google Partner kunnen wij je perfect bijstaan met tips en advies. Bovendien kan Inspira je Google AdWords account opzetten en beheren - de ideale manier om valkuilen te vermijden en je budget te maximaliseren.