Wat is Google Plus?

Google Plus (oftewel Google+ en vaak afgekort naar G+) is een sociaal netwerk van Google. Je vindt Google+ via plus.google.com

Het gemiddelde Google+-bericht krijgt minder dan één +1, reactie of share. Dat wil zeggen dat de activiteit van Google Plus gebruikers redelijk laag ligt. 30% van de gebruikers plaatst zelfs geen tweede bericht. Het is dus geen wonder dat men Google+ een spookstad begint te noemen.

Maar...

De voornaamste rol van Google+ dient om sociale signalen op te vangen voor de Google Zoekmachine. Links die op Google Plus gedeeld worden zullen sneller geindexeerd worden.

Soms neemt het enkele dagen of zelfs weken in beslag vooraleer een stukje content opgevangen wordt door Google. Dat is ook de reden dat de meeste websites een Sitemap gebruiken om aan Google te laten weten dat ze nieuwe content hebben gepubliceerd op hun website.

Maar gebruik maken van een Google+ Merken pagina is een pak sneller en dus ook effectiever. Wanneer je post op je G+ Profiel, vertel je aan Google dat je content klaar is en geïndexeerd mag worden. 

Daarom moeten we volgens mij Google+ dan ook niet aanzien als een product waar je omzet uit kan halen, maar eerder als een SEO-tool voor de Google Zoekmachine.

Google+ Merken

Google+ Merken laat bedrijven toe om connectie te maken met hun klanten. Het laat organisaties toe om een Profielpagina aan te maken waarop ze haar berichten kan posten. Het is vergelijkbaar met een Facebook Business Page.

Belangrijkste features van Google+

  1. Om lid te worden van Google+ heb je een Google Account nodig
  2. De homepagina is een consistente 'stroom' van updates, gesprekken en gedeelde content - vergelijkbaar met je Facebook feed.
  3. Je kan reageren op gedeelde content van andere gebruikers en je kan het ook een +1 geven. Dat is vergelijkbaar met het Like-systeem van Facebook.
  4. Via de communities kan je deel uitmaken van groepen.
  5. Google Plus berichten kunnen geïndexeerd worden in de zoekmachines