
5 Belangrijke Statistieken om het Succes van Je Sociale Media te Meten
Laten we eerlijk zijn: sociale media is een beetje zoals daten... Je post iets en hoopt dat je publiek het leuk vindt, reageert en deelt met hun vrienden. Maar hoe weet je of je strategie echt werkt? Simpel: door de juiste statistieken bij te houden!
Als je sociale media gebruikt om je bedrijf te laten groeien, dan zijn dit de vijf statistieken waar je écht op moet letten.
1. Engagement Rate
Engagement rate is de heilige graal van sociale media. Het geeft je een idee van hoe actief je publiek met je content omgaat.
Het meet hoeveel interactie je berichten krijgen: likes, reacties, shares… noem maar op.
Het wordt berekend door het aantal engagements (likes, comments, shares) te delen door het aantal volgers of impressies
Een hoge engagement rate betekent dat mensen je content waarderen en ermee bezig zijn.
2. Bereik en Vertoningen
Bereik is het aantal unieke mensen die je post hebben gezien.
Impressies zijn het totaal aantal keren dat je content is weergegeven.
Dus als tante Annie je post drie keer bekijkt, telt dat als drie impressies, maar slechts één keer in je bereik.
Waarom is dit belangrijk? Omdat je wilt weten hoeveel mensen je écht bereikt.
Bereik is als het aantal mensen dat langs je etalage loopt, terwijl impressies aangeven hoe vaak ze daadwerkelijk een kijkje nemen.
3. Groei van je Pagina
Het aantal volgers is geen goede maatstaf voor succes, maar het bijhouden van de groei ervan in de loop der tijd, geeft je een idee of je content helpt om een publiek op te bouwen.
Streef naar een gestage groei in plaats van snelle pieken, want kwalitatieve volgers zijn waardevoller dan veel volgers.
Een gestage groei wil zeggen dat je de juiste doelgroep aantrekt en geen toevallige passanten die na een week weer afhaken.
4. Reacties en Gevoel
Reacties geven je enorm veel informatie. Ze geven niet alleen aan dat mensen je content zien, maar ook wat ze ervan vinden.
Zijn de mensen enthousiast, gefrustreerd, nieuwsgierig? Hebben ze vragen?
Door deze gevoelens in de reacties op te volgen, kan je meten hoe je doelgroep over je bedrijf denkt en kan je eventueel je berichten verfijnen.
5. Best presterende inhoud
Hou regelmatig bij welke berichten het beste presteren.
Wat het een specifiek onderwerp? Een bepaald tijdstip? Een specifiek format?
Ik hechte altijd veel waarde aan lange, informatieve posts... Totdat ik een simpele post maakte met een beknotte versie van 3 zinnen en een persoonlijke foto die veel meer interactie kreeg.
Door te testen, meten en aan te passen, zal je sneller deze patronen begrijpen.
Zo kan je schrappen wat niet werkt en de focus leggen op wat wel werkt.
Succesvol Groeien
Deze belangrijke statistieken geven je een compleet beeld van je prestatie op sociale media. Geen giswerk meer, maar beslissingen gebaseerd op meetbare resultaten.
En zeg nou zelf, dat klinkt toch een stuk beter dan hopen op geluk?
Hulp Nodig?
Heb je het te druk met de zaak om al deze statistieken zelf bij te houden? Goed nieuws, wij kunnen ervoor zorgen dat jouw social media wekelijks actief is met leuke en creatieve berichten, zodat jij je kunt focussen op je bedrijf. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw sociale media naar een hoger niveau tillen!