Social Media Marketing Tijdens De Feestdagen

Social Media Marketing Tijdens De Feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur. Dé gezelligste periode van het jaar! Als verkoper van een product of bepaalde diensten kan je hier enorm op inspelen. Wij vertellen je de beste manieren om de kerstsfeer door te trekken naar je social media kanalen.

De feestdagen staan weer voor de deur. Dé gezelligste periode van het jaar! Als verkoper van een product of bepaalde diensten kan je hier enorm op inspelen. Wij vertellen je de beste manieren om de kerstsfeer door te trekken naar je social media kanalen.

1. Holiday gift guide

Iedereen geeft (en krijgt) graag cadeautjes, maar wat als je niet weet wat kopen? Dan is een giftguide de ideale manier om op ideetjes te komen. Door er een te posten op je socials en/of toe te voegen aan je website duw je de klant al een beetje in de richting van een aankoop en kan je interesse wekken.

2. Inspelen op FOMO

Er is als klant niets zenuwslopender dat een item zien dat je wil en dan opmerken dat er nog maar een paar stuks zijn! Het is vaak het laatste wat ze nodig hebben om te kopen. Denk dan ook aan items die je maar tijdelijk te koop zet aan een kleine hoeveelheid (limited edition).

Door het product een tijdje voor de verkoop aan te kondigen kan je alvast een beetje spanning opbouwen. Het doel is dat je klanten talrijk voor hun computer zitten om als eerste een item te bemachtigen.

3. Samenwerken met micro-influencers uit je buurt

De kerstperiode is het perfecte moment op gebruik te maken van micro-influencers. Zij kunnen je product tonen aan personen uit je doelgroep en zo je bekendheid vergroten.

Zorg wel dat je met de juiste mensen werkt! Belgische influencers met +100.000 zijn al een beetje te groot en hebben hun betrouwbaarheid al wat verloren. Omdat ze zoveel producten ontvangen en tonen gaan minder mensen hun mening vertrouwen. Kies daarom mensen uit je omgeving met tussen de 1.000 en de 50.000 volgers die toebehoren tot jouw doelgroep!

4. Maak je merk en product zichtbaar met social media advertenties

Elk bedrijf staat klaar om tijdens de feestdagen hun klanten omver te blazen met originele content. Jij waarschijnlijk ook. Dit maakt het enorm moeilijk om op te vallen en de aandacht van je klanten te trekken.

Je kan dan ook beter op zeker spelen en kiezen voor social media advertenties. Hierbij betaal je het platform en tonen zij het aan zowel volgers als niet-volgers die matchen aan bepaalde kenmerken. Jij kan dus zelf instellen of je je advertentie wil tonen aan bijvoorbeeld jonge vrouwen die houden van online shoppen of juist oudere mannen die regelmatig op café gaan.

5. Maak gebruik van de input van klanten

Als je product goed verkoopt, kan het zijn dat klanten er (toevallig) mee poseren en foto’s plaatsen op hun profielen. Voor potentiële klanten zijn die foto’s veel interessanter dan die dat jij zelf hebt gemaakt. Jouw eigen foto’s worden gelabeld als reclame, terwijl die van anderen meer gezien worden als een positieve review. Daarom is het steeds een slim idee om (kwaliteitsvolle) foto’s van klanten te gebruiken op je eigen social media. Vergeet natuurlijk niet om even toestemming te vragen en de persoon te taggen/linken. Hiervoor kan je ook gebruik maken van micro-influencers.

Het werken met specifieke hashtags is ook een slimme manier van werken. Denk dan aan leuke woordspelingen met kerstwoordjes waar je de naam/slogan van je merk in kan verwerken.

6. Beloon je volgers met een seizoensgiveaway

Je volgers worden graag beloond…En wanneer kan je dat beter doen dan tijdens de feestdagen? Dit kan je doen aan de hand van een giveaway of wedstrijd. Het is een ideale manier om meer reactie en speling te krijgen met je doelgroep.

Je kiest zelf wat je wil verloten en wanneer. Je kan werken met korte giveaways waarbij je bijvoorbeeld om 17 uur iets online zet en ’s avonds de winnaar al bekend maakt of lange giveaways waarbij je de actie begin september aankondigt en de winnaar bekend maakt op Kerstavond of nieuwjaarsdag.

Wil je echt veel belonen? Dan heb je ook leuke initiatieven zoals 25 days of giving, waarbij je elke dag tot en met Kerstmis een cadeautje verloot onder je volgers.

De feestdagen zijn dus weldegelijk het ideale moment om alles uit de kast te halen op sociale media. De mensen zijn in een goede stemming en willen zowel krijgen als geven. Beter kan je het niet hebben.